Koniec sveta tak skoro nebude

Okolo najväčšieho vedeckého experimentu sveta - projektu LHC (Large Hadron Collider) v CERN pri Ženeve – sa naďalej šíria fámy a bulvárne informácie. Podľa serveru lhcountdown.com, ktorý ale nemá žiadny vzťah k projektu LHC ani k CERN, mal byť urýchľovač LHC spustený práve včera, 8. júla. Táto dezinformácia pomýlila aj viaceré média, predovšetkým v Rusku, ktoré ohlásili spustenie urýchľovača a niektoré aj koniec sveta.

Popularitu dňu spustenia LHC zabezpečili viacerí tvorcovia senzácií, ktorí rozšírili vo verejnosti fámu, že pri zrážkach častíc v urýchľovači LHC dôjde k vzniku miniatúrnych čiernych dier, ktoré sa môžu rozrásť a pohltiť celú Zem, ba dokonca celý vesmír. Súd v americkom Honolulu dokonca prijal ich žalobu proti CERN a americkým vedeckým organizáciám, v ktorej požadujú predbežné zastavenie projektu LHC. Vďaka bulvárnym informáciám sa o projekte LHC diskutuje nielen na najrôznejších internetových blogoch, ale aj v kuchyniach, či u kaderníka. Katastrofisti opäť raz strhli pozornosť na svoju stranu.

Serióznej informácii sa venuje menšia pozornosť, lebo zväčša postráda nádych senzácie. Vedci už pred mesiacom reagovali na katastrofické predpovede vypracovaním podrobnej vedeckej správy, podľa ktorej preskúmali proces vzniku miniatúrnych čiernych dier a ukázali, že nepredstavujú pre Zem žiadne nebezpečenstvo. Podobné čierne diery mohli vznikať na Zemi aj minulosti – zemský povrch je totiž miliardy rokov bombardovaný kozmickými časticami, ktoré majú mnohonásobne väčšiu energiu, akú dosiahnu častice na urýchľovači LHC a naša planéta stále existuje.

Miniatúrne čierne diery, ktoré môžu s istou pravdepodobnosťou vzniknúť v zrážkach protónov, sú totiž odlišné od makroskopických čiernych dier známych z vesmíru. Podľa vedcov z CERN sa miniatúrne čierne diery vo veľmi krátkej dobe vyparia a premenia na častice, ktoré sa rozprsknú do priestoru. Zrážky častíc na urýchľovači LHC budú podobné stavu nášho vesmíru krátko po jeho vzniku - keby v týchto zrážkach vznikali stabilné čierne diery schopné zožrať náš vesmír, spravili by to už počas vzniku vesmíru a náš vesmír v súčasnej podobe by nikdy nevznikol.

Supravodivé magnety čakajú na inštaláciu (Foto E.Kladiva)

Výskumný projekt LHC obsahuje kruhový urýchľovač nabitých častíc (protónov, prípadne ťažkých iónov) a experimentálne zariadenia, ktoré budú analyzovať reakcie v miestach zrážok urýchlených častíc. Na dvoch z nich, ATLAS a ALICE, sa priamo podieľajú slovenské vedecké inštitúcie. Cieľom projektu je preveriť základné modely vesmíru, skúmať stav hmoty krátko po vzniku nášho vesmíru a objaviť nové neznáme častice.

Renilde Vanden Broecková z Tlačového oddelenia CERN poskytla včera vysvetlenie ruskej agentúre MK.RU, v ktorom vyjadrila údiv nad správami médií o spustení urýchľovača LHC 8. júla 2008. Potvrdila, že dátum technického uvedenia urýchľovača do prevádzky (má sa na mysli prebehnutie prvého zväzku častíc celým urýchľovačom) zatiaľ nebol definitívne stanovený. Vedci a technici v CERN pokračujú v odlaďovaní jednotlivých uzlov a riešia menšie technické problémy, ktoré sa zákonite objavujú počas priebežných testov. Predbežne plánujú stanoviť dátum technického uvedenia do prevádzky až koncom augusta alebo začiatkom septembra tohto roku.

Pohľad do tunela urýchľovača (Foto CERN)

Oficiálna procedúra uvedenia LHC do prevádzky je stanovená na 21. októbra 2008 na slávnostnej ceremónii za účasti vrcholných predstaviteľov členských štátov CERN a účastníkov experimentálneho programu LHC. Technické uvedenie do prevádzky je ale dlhodobý postupný proces s množstvom testov jednotlivých uzlov aparatúry. Sledovať ho možno priebežne na serveri http://lhc.web.cern.ch/

Súčasťou urýchľovača LHC je séria supravodivých magnetov, celkovo 1800, účelom ktorých je viesť letiace častice po veľmi presnej dráhe blízkej kruhovej. Tieto magnety pracujú pri teplote blízkej teplote absolútnej nuly, pri -271 °C. Ochladenie magnetov na prevádzkovú teplotu trvá minimálne 4 týždne. V súčasnosti je urýchľovač LHC práve vo fáze ochladzovania magnetov na prevádzkovú teplotu. O aktuálnom postupe ochladzovania informuje stránka http://lhc.web.cern.ch/lhc/Cooldown_status.htm

Postup ochladzovania magnetov LHC po sektoroch

Postup ochladzovania magnetov LHC po sektoroch (svetlomodrá na teplote 1.9 K, modrá na teplote 20-4.5 K, tmavomodrá na teplote 80-20 K)

Až keď budú magnety na prevádzkovej teplote (posledné sektory magnetov budú ochladené až koncom júla), môže začať testovanie napájania magnetov a následne odlaďovanie zväzku častíc. Odlaďovanie zväzku bude prebiehať postupne, po jednotlivých sektoroch magnetov. V súčasnosti sa diskutuje niekoľko variant odlaďovania, napríklad či štartovať od uzla Point 8 k detektoru LHCb, alebo v sektore 6-7. Vlastné odlaďovanie bude zahájené začiatkom augusta. V procese odlaďovania budú do línie magnetov vstrelené protóny a magnety budú nastavené na prevádzkové hodnoty tak, aby zväzok častíc viedli celým sektorom podľa vyprojektovanej dráhy. Po odladení jedného sektora môže začať odlaďovanie následného sektora. V ďalšej etape prebehne odlaďovanie zväzku letiaceho opačným smerom.

Prvé zrážky protónov s energiou 10 TeV možno očakávať najskôr za 2 mesiace od začiatku odlaďovania zväzku. Zrážok častíc s projektovanou hodnotou energie 14 TeV sa dočkáme až v priebehu roku 2009.
Medzitým pokračuje príprava a testovanie hlavných detektorov ATLAS a CMS. Konkrétne na experimente ATLAS, na ktorom sa podieľa aj Slovensko, sa v najbližších dňoch uskutoční tzv. M8 week, v priebehu ktorého sa bude testovať súčinnosť jednotlivých detektorov častíc a ich čítacej elektroniky pomocou častíc z kozmu. Detektor ALICE, ďalší z detektorov so slovenskou účasťou, tiež úspešne zahájil testovanie jednotlivých uzlov aparatúry.

Deň, kedy bude najväčší urýchľovač sveta uvedený do prevádzky, sa blíži, ale koniec sveta predpovedaný niektorými „vedcami“ a novinármi pri jeho uvedení do prevádzky nebude.

Publikované v rámci projektu LPP-0181-07 Agentúry na podporu výskumu a vývoja SR