Či môžu byť zahraničné školy jednoduchšie, než tie v Česku a na Slovensku, som okomentovala v minulom článku. Je veľmi dôležité, ktorú školu pre túto neoceniteľnú životnú skúsenosť vyberiete.
Na zahraničných internátnych školách (predovšetkým v USA, Kanade, UK a Španielsku), s ktorými pracujeme my v Education.cz, si študenti volia do značnej miery predmety, ktoré chcú študovať, sami. Na množstve škôl vyberajú až zo stovky možností. Avšak, volí sa obvykle menší počet predmetov, než je zvykom u nás.
V USA tak študenti môžu študovať napríklad 6 predmetov, na niektorých typoch škôl v UK študujú dokonca len 3 zvolené predmety za semester. V praxi to znamená viac priestoru sa jednotlivým predmetom venovať a ísť do hĺbky. Pri nástupe na internátnu školu sa študent komunikuje s kariérnym a vzdelávacím poradcom, s ktorým nastavia spoločný rozvrh tak, aby obsahoval povinné časti a zároveň, aby čo najlepšie odrážal individuálny výber študenta. To neplatí len v prípade, čo sa na škole dá študovať, ale aj na akej úrovni. Mnohé stredné školy v USA ponúkajú niekoľko úrovni, ktoré sa rozdeľujú na štandardnú náročnosť, "Honors Classes" a "AP Classes". Oboje možnosti sú už pokročilej až vysoko pokročilej akademickej úrovni a pripravujú študentov na vysoké školy, prípadne, keď sa bavíme o AP Classes, tak tie sú navrhnuté na vysokoškolskej úrovni.
Znamená to aj to, že učiteľ má v triede študentov s podobnou úrovňou znalosti a záujmu o daný predmet. Má tak možnosť tempo prispôsobiť jednotlivým skupinám.
Okrem toho sú učitelia na internátnych školách, alebo aj tzv.boarding schools, otvorení nápadom a projektom, ktoré študenti sami do výučby prinášajú. Veľký dôraz je kladený práve na to, aby sa študenti venovali predmetom a témam prakticky.
Môžu sa venovať kreatívnemu písaniu, viesť k tomu divadelný krúžok a začať s vydávaním školského časopisu.
Môžu založiť fiktívnu firmu a vyskúšať si, aké procesy podnikanie obnáša. Videla som na vlastné oči to, ako sa stredoškolskí študenti učia obchodovať na burze.
Môžu sa podieľať na smerovaní školy a zasadiť sa o založenie školského parlamentu alebo sa angažovať už v tom existujúcom.
Môžu ísť už počas školy na stáž a overiť si získané znalosti a zručnosti v praxi.
Môžu viesť vlastný výskum v školskom laboratóriu.

A takto môže vyzerať rozvrh hodín. Ďalšia vec, ktorá z neho vyplýva. Na jednotlivé predmety majú učitelia a študenti viac času. Pamätáte si, ako rýchlo niekedy 45 minút dlhá alebo skôr krátka hodina utečie bez toho, aby ste stihli ísť do hĺbky preberaného problému