Ako vyriešiť tento problém?
Ako teda zlepšiť možnosti spätnej väzby od študentov, ale aj od školských kontrolórov(alebo inšpektorov) a iných ľudí, ktorí majú ku kvalite pedagogického procesu čo povedať? Riešením by mohol byť informačný systém, ktorý by prepojil zdroj informácií o kvalite výučby(študenti, kontrolóri) s niekým, kto s takýmito informáciami môže kvalitu výučby zlepšiť (pedagógovia, vedenie školy). Kontrolóri majú možnosť informovať o svojich zisteniach vedenie školy priamo a keďže ich počet nie je vysoký, nie je problém pre vedenie tieto informácie spracovať manuálne.
Odlišná situácia nastáva pri zbere informácií od študentov. Slovenské vysoké školy používajú na získanie hodnotení od študentov nasledovné prostriedky: stretnutia vedenia fakulty so študentami, papierové, alebo elektronické ankety, anonymné schránky, kde môžu študenti komentovať pozitíva i negatíva svojho štúdia, e-mailová schránka, kam môžu študenti posielať svoje pripomienky.
V uvedených možnostiach(okrem ankiet) sa však väčšinou vyžaduje aktívny prístup študenta a preto sa do nich zapájajú len najaktívnejší študenti, čo môže dosť deformovať objektívnosť hodnotenia, keďže drvivá väčšina študentov sa do takejto aktivity nezapojí.
Čo sa týka ankiet, väčšinou existujú v papierovej dotazníkovej forme a v rôznej kvalite. Veľkou nevýhodou papierových ankiet je problém ich distribúcie, manuálne vyhodnocovanie a dosť často chýba dostatočné prezentovanie ich výsledkov. Elektronické dotazníky, ktoré sa používajú sú zas skoro vždy(na Slovensku som nenašiel kontrapríklad) spravené podľa ankiet papierových a nevyužívajú potenciál moderných informačných systémov.
Vylepšiť kvalitu spätnej väzby od študentov by teda mohol informačný systém, ktorý by prekonal doterajšie dotazníky lepšou metodikou(pri elektronickom spracovaní môže byť komplexnejšia ako pri manuálnom), lepším prezentovaním výsledkov(automatické zverejnenie cez web) a ako dôsledok prvých dvoch výhod aj vyššou účasťou študentov.
Aké sú požiadavky na takýto informačný systém?
hodnotenia by mali byť štatisticky spracovateľné(teda hodnotenie podľa stupnice bez textu, alebo s textom len ako komentárom)
hodnotenia by sa mali vzťahovať ku pôsobeniu konkrétneho pedagóga na konkrétnom predmete
každý pedagóg by mal byť hodnotený podľa viacerých kritérií, aby hodnotenia čo najviac vystihovali názor študenta
zoznam hodnotených kritérií, ktorý v princípe tvorí metodiku hodnotenia by sa mal v priebehu času vyvíjať a zlepšovať
prístupnosť cez web rozhranie
dostatočná výkonnosť a odolnosť voči záťaži
bezpečnosť osobných údajov a bezpečnosť systému všeobecne
ochrana pedagógov pred zverejňovaním nepravdivých informácií a urážlivých názorov
Ako by to v praxi mohlo fungovať?
Do systému sa pridá zoznam pedagógov, zoznam predmetov a zoznamvyučovacích období(semestrov). Potom sa nastaví, že ktorý predmet bolvyučovaný v ktorých obdobiach. Pre každé obdobie predmetu nastavímepedagógov, ktorý ho učili, pričom pedagóg môže pri výučbe predmetuvystupovať v danom období vo viacerých roliach(prednášajúci, cvičiaci,skúšajúci, garant). Potom máme v systéme zoznam respondentov.Respondent môže byť študent, ale aj iný človek, ktorý má právo hodnotiťpedagógovu činnosť. To o akého respondenta sa jedná pomenujme typrespondenta. Respondent udeľuje hodnotenia pedagógom, pričom každéhodnotenie sa vsťahuje na kombináciu pedagóg, predmet, obdobie ahodnotené kritérium. Hodnotené kritérium je nejaké kritérium, ktoréhodnotíme, napríklad odborná spôsobilosť, alebo férovosť pedagóga. Vurčitých intervaloch sa všetky hodnotenia vzťahujúce sa k určitejkombinácii pedagóga, predmetu, obdobia a kritéria zoberú a nejakou štatistickou metódou sa vypočíta známka, ktorá sa neskôr prezentuje cez web. Hodnotenie je výber z niekoľkomiestnej stupnice, ktorejkaždý stupeň obsahuje textový popis opisujúci daný stupeň a respondentsa snaží vybrať ten opis, ktorý najviac vystihuje jeho názor.Respondent navyše ku každému takémuto hodnoteniu môže textom zdôvodniťprečo udelil práve také hodnotenie ako udelil.
Aké by to malo prínosy?
Prínosy systému môžeme rozdeliť do niekoľkých kategórii, podľa toho,kto bude mať z neho osoh.
Manažmentfakulty: Manažmentu fakulty prinesie systém hodnotenia prehľado kvalitách a nedostatkoch jednotlivých pedagógov a nazáklade získaných informácií môže vyvodiť personálne kroky, či užnapomenutia, pochvaly, alebo úprava odmien. Manažment teda získa pomernepresný nástroj na sledovanie dopadu svojich personálnych krokovv ročnom, alebo semestrálnom cykle.
Pedaógovia:Každý pedagóg bude mať na konci hodnotiaceho odozvu na svoju činnosťv pedagogickom-vzdelávacom procese, čo preň môže pomerne presneidentifikovať oblasti, v ktorých by sa mohol zlepšiť. Zlepšovať sebaa svoje výsledné hodnotenia bude preňho zároveň nevyhnutné, pretožejeho hodnotenia sú verejne dostupné študentom, manažmentua verejnosti všeobecne. Pre nekvalitných pedagógov, alebo pedagógov,ktorí nemajú záujem sa zlepšovať vyplýva samozrejme mnoho negatív.
Študenti:Primárny prínos pre študentov je, že sa budú môcť lepšie orientovať privýbere predmetov, podľa toho, akí kvalitní ľudia daný predmet učia.Sekundárnym prínosom bude zlepšenie kvality vysokej školy a celkovézlepšenie pedagogického procesu.
Uchádzačio štúdium: Uchádzači dostanú objektívnejšie informácie o kvalitepedagogického procesu na škole, vďaka čomu sa môžu lepšie rozhodnúť preškolu.
Záver
Tento článok rozhodne nie je beletria ani nenáročné čítanie určené na voľnú chvíľu v práci. Je to môj prvý príspevok v blogu s cieľom rozpútať produktívnu diskusiu o tomto projekte a aj prvý príspevok do "novín" všeobecne, tak dúfam, že sa celkom podaril.