
Materiál Ministerstva financií SR uvádza výsledok prieskumu zameraného na zmenu systému poskytovania zálohových platieb. Z prieskumu vyplýva, že zálohové platby sú odlišne poskytované v rôznych členských krajinách. Poľsko neposkytuje žiadne zálohové platby a Švédsko poskytuje zálohové platby len pre mimovládne organizácie. Zálohové platby v ostatných oslovených členských krajinách sa pohybujú v rozpätí 15 - 30 % z celkového projektového rozpočtu. Výška zálohovej platby v Slovenskej republike je 40 - 50 % z ročného rozpočtu projektu.
Certifikačný orgán v rámci Analýzy možností úpravy Systému finančného riadenia štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na programové obdobie 2007 - 2013 identifikoval 3 alternatívy zmeny systému finančného riadenia. S realizáciou všetkých jednotlivých alternatív sú spojené určité výhody a nevýhody. V nadväznosti na ich dopad certifikačný orgán odporúčal využiť alternatívu 1. Ministerstvo financií SR pri prezentácií rozhodnutia uviedlo iba hlavné výhody vybranej alternatívy:
rozšírenie oprávnených prijímateľov pre systém zálohových platieb a predfinancovania,
zjednodušenie podmienok poskytnutia/zúčtovania zálohových platieb pri rozšírení oprávnených prijímateľov pre systém zálohových platieb,
zmena spôsobu zaraďovania prostriedkov EÚ do príjmov štátneho rozpočtu pri rozšírení oprávnených prijímateľov pre systém zálohových platieb a predfinancovania.
Keď Ministerstvo financií SR povedalo A, malo povedať aj B, lebo alternatíva má aj výrazné nevýhody:
vyššie riziko vzniku neoprávnených výdavkov (najmä pri projektoch financovaných zálohovými platbami),
riziko nezúčtovania poskytnutých zálohových platieb, predfinancovania, a teda dopad na dočasný časový nesúlad príjmov a výdavkov v štátnom rozpočte pri uplatnení systému zálohových platieb,
riziko podvodu, keďže počas obdobia 6 mesiacov nemusí mať riadiaci orgán žiadne informácie o používaní zálohovej platby,
v dôsledku nízkej miery informovanosti o používaní zálohových platieb prijímateľom zvýšené riziko neschopnosti vymôcť neoprávnene použité prostriedky,
zvyšujúca sa chybovosť v činnosti orgánov implementujúcich ŠF a KF, keďže dôjde k zmene systému,
potreba školení pre zamestnancov orgánov implementujúcich ŠF a KF zaoberajúcich sa finančným riadením v dôsledku realizovaných zmien,
potreba školení pre prijímateľov zo súkromného sektora v dôsledku zmeny systémov financovania.
Ministerstvo financií SR uvoľní pravidlá poskytovanie záloh a podľa môjho názoru to prinesie väčšie problémy aké sú teraz. Zmena systému nebude znamenať efektívnejšie čerpanie financií na realizáciu projektov ale zvýši sa objem neoprávnených nákladov, nezúčtovaných záloh a podvodov.
Namiesto vymýšľania neefektívnych opatrení, by sa mohli zamyslieť nad týmito návrhmi:
zjednodušenie systému finančného riadenia,
optimalizácia procesov finančného riadenia,
dôrazné dodržiavanie pravidiel a neudeľovanie výnimiek zo systému,
refundácia nákladov do 30 dní od predloženia dokladov,
jednoznačnosť usmernení riadiacich orgánov,
nemennosť pravidiel v procese realizácie projektov.