Kontrola v rezorte zdravia – konflikt záujmov
Nemám pochybnosti. Z pohľadu sestry a bezpečnosti pacienta, kľučový uzol zákonov a kompetencii. Z vysokoškolského štúdia z magisterského stupňa, kde financovanie v zdravotníctve spoločne rozoberáme, viem, že :
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je financovaný zdravotnými poisťovňami, takisto ako aj farmaceutické spoločnosti a poskytovatelia.
Úrad pre dohľad však kontroluje zdravotné poisťovne . Udržiava dohľad nad poskytovaním, takisto kontroluje zdravotné poisťovne, ale súčasne je platený zdravotnými poisťovňami. Pre technicky mysliacu a humánne cítiacu sestru to predstavuje konflikt záujmov.
Smelo dvíham z pléna moju ruku hore s otázkou:
„V záujme získania väčších kompetencií Úradu, by nebolo rozumnejšie zmeniť spôsob financovania Úradu pre dohľad pre získanie väčšej nezávislosti a tým aj vyššie právne kompetencie? " mám tým na mysli hlavne bezpečnosť a prospech pacienta."
Odpoveď: „Nie, to by sme nechceli. Tak by sme sa stali závislými od štátneho rozpočtu. V súčasnej dobe sme ako Úrad financovaný všetkými zdravotnými poisťovňami, tak ako aj poskytovatelia alebo aj farmaceutické spoločnosti."
"Hodnotenia a vyjadrenia úradu sú založené na hodnotovom, morálnom, etickom a spravodlivom prístupe hodnotiaceho jednotlivca k hodnotenej udalosti." /ospravedlňujem sa, odpoveď predsedu úradu neviem presne citovať, ale niesla sa v tomto duchu./
Počas prestávky sa predieram davom k predsedovi Úradu pre dohľad k Mudr. Gajdošovi s mojou vopred pripravenou otázkou.
„Môže prísť sestra na Úrad pre dohľad nad zdravot. starostlivosťou so sťažnosťou za nevládného pacienta, ktorý je poškodený napríklad zlou zdravotníckou starostlivosťou?"
„Nie, nemôže, také sú zákony, so sťažnosťou môže prísť len pacient." znie jednoznačná odpoveď p.predsedu. "Áno, chápem", prikyvujem: „ale pacient zomrel!" dodávam.
„Bohužiaľ, také sú zákony, vy ako sestra nemôžete prísť so sťažnosťou."
Príbuzní, zdrvení smrťou svojho blízkeho sú postavení pred množstvo komplikácii vzniknutých úmrtím, sú hlboko smútiaci v traume a sťažovať sa nevládzu. Vtedy vídavam pred sebou príbuzných, ktorí potrebujú v prvom rade útechu a pomoc. Neexistuje u nich tá pravá nahnevaná zlosť, ktorá by ich viedla na úrad sa sťažovať. Prevláda u nich proces zmierenia sa so smrťou blízkeho, možno až vytesnenie úzkosti a hľadanie pokoja a nie zarúbanú cestu sťažností.
Zdrvení príbuzní, sťažujte sa! Nie pre postihy oddelení, kde preležaniny a poškodenia vznikajú, ani pre postih individuálneho zdravotníckeho pracovníka. Sťažujte sa pre prospech nevládnych ľudí. Pre riešenie a nie neriešenie, pre zmenu vo financovaní rezortu. Pre opodstatnenie a nie NEOPODSTATNENÉ. Výzva nie je proti zdravotníckym pracovníkom, ale pre zlepšenie nedostatočných podmienok v zdravotníckych zariadeniach. Peniaze sú, len ich treba presmerovať tam kde nie sú.
Z programového vyhlásenia vlády: Vláda SR vráti nezávislosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, zvýši účinnosť, transparentnosť a profesionalitu dohľadu nad zdravotným poistením.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------