Naša debata nemala konca kraja, z nej som zistil, ako sa známy k tejto „práci“ dostal. Oslovil ho na ulici jeho kamarát, ktorý absolvoval trojdňové školenie a „presvedčil“ ho, aby zmenil zdravotnú poisťovňu. Zároveň získal možnosť tiež spisovať zmluvy o zmene poisťovne s jeho ďalšími známymi a za získaný podpis mohol dostať províziu až 600.- Sk. No ak získa ďalších šíriteľov „dobrých“ správ a novej poisťovne, tak za každú zmluvu nimi uzatvorenú má ešte 100.- Sk. Teda klasický stromček. A teraz strácal čas s pokusom šklbať tvrdú hus, teda akože mňa. No a samozrejme, že o ponúkanom produkte toho veľa nevedel, len z letáčika a zmluvy, ktorú si môže prečítať každý. Ja som nemal v úmysle meniť zdravotnú poisťovňu, čo som mu aj povedal, a vôbec neočakávam zázraky od novej už tým skôr, že potom minimálne rok musím zotrvať v nej. Na to sa mi snažil oponovať s tým, že ak do konca roku uzavriem ešte zmluvu s nejakou inou poisťovňou, tak táto bude neplatná a ostanem v tej, v ktorej som doteraz, len on získa províziu za mňa. Keď jalová debata nemala konca kraja, pokúsil som sa ju ukončiť a môj známy vytiahol posledný argument, s ktorým ma doslova šokoval: „Prišiel som za tebou ako za kamarátom a ty mi nechceš pomôcť.“Pomôcť? Pomoc kamaráta si predstavujem celkom inak a nie v tom, že sa upíšem na zmluvu, dobre že nie vlastnou krvou (aj keď v prípade zdravotných poisťovní...no neviem, neviem...). Kamarátovi pomôžem podľa mojich možností, ak potrebuje finančne, samozrejme, ak potrebuje podržať, vypočuť, podporiť, poradiť, nemám problém, ak potrebuje pomôcť manuálne, kedykoľvek... ale naháňať provízie a úpisy za to, aby získal nepatrný finančný obnos, ďakujem, neprosím. Ak by som to mal robiť, tak skôr by som to považoval ako prácu a nie priateľskú výpomoc. Nerozišli sme sa v zlom, no podpis odo mňa nezískal. Možno som staromódny, ale nemám záujem. O niekoľko dní prebehla médiami správa, že ktosi v rómskej osade na východe podpisoval zmluvy a každému novému nádejnému poistencovi daroval cigarety, kávu alebo fľašku. Ďalšia stratená duša, alebo podnikanie po novom? Neviem si predstaviť, čo získa nová zdravotná poisťovňa.. A dnes som znovu stretol tohto známeho, už ma nepresviedčal, len sa mi pochválil. Našiel novú agentúru, ktorá získava poistencov pre tú istú poisťovňu, ktorú už propagoval, ale ponúka províziu 1000.- Sk za hlavu. Tak samozrejme prestúpil. Ale po pár otázkach som zistil, že sa nič okrem výšky provízie nezmenilo, žiadne vedomosti ani informácie o novej poisťovni. Stačí len získať podpis. Keď si tak pomyslím, ešte aj Faust, keď krvou podpísal Mefistotelesovi úpis, tak vedel za čo a čo získal.
Stratená duša
Pred pár týždňami ma navštívil známy a začal ma presviedčať o nutnosti zmeniť moju doterajšiu zdravotnú poisťovňu. S entuziazmom mi vykladal o tom, ako bude nová poisťovňa perfektná a čo všetko mi splní, na druhej strane vykladal, ako mi to doterašia poisťovňa nedokáže splniť (či sľúbiť). No natrafil na tvrdý oriešok roky kalený skúsenosťami aj zo strany sľubov politikov, aj rôznych spoločností ponúkajúcich svoje „zázračné“ produkty.