Rómovia a vzdelávanie
Ako vyzerá štúdium Rómov v mnohých oblastiach dnes? Často navštevujú základné školy, do ktorých bieli svoje deti odmietajú dať práve kvôli prevahe Rómov. Vytvárajú sa tak už teraz "výberové" školy, ktoré sú takmer čisto rómske a tí bieli, ktorí nemajú možnosť (sociálnu, miestnu - najmä obce v blízkosti rómskych osád) dať svoje dieťa na inú základnú školu, sa trápia poznaním, že ich dieťa v takýchto podmienkach nezíska primerané vzdelanie práve kvôli riešeniu rómskej problematiky (dochádzka, čistota, odmietanie žiakov sedieť s Rómom) na vyučovacích hodinách. Na pedagogických radách sa v takýchto školách neriešia úspechy žiakov, ale návrhy na znížené známky zo správania neraz až na štvrtý stupeň kvôli vysokej neospravedlnenej absencii, prípadne návrhy na psychologické vyšetrenia (ktoré sa aj tak väčšinou nezrealizujú). Ak aj pošlú jedného-dvoch najproblémovejších (väčšinou kvôli nejakému druhu retardácie) do špeciálnej základnej školy, nikdy to nevyrieši celkový problém stúpajúceho počtu takýchto žiakov.
Vyriešiť tento problém tým, že sa Rómom vezmú rodinné prídavky či sociálne dávky? OK, ale rátajte s okamžitým bezprostredným nárastom krádeží a inej trestnej činnosti. Prísnejšie zákony? O čo prísnejšie? Kým biely sa tradične bojí možného väzenia už len kvôli spoločenskému deklasovaniu (už by sa to vždy ťahalo s ním - to je ten, čo sedel), Rómovia toto nevnímajú ako mimoriadny problém, je pre nich prirodzené, že sa v base sem-tam ocitnú. A nehumánne tresty v štáte, ktorý je súčasťou EÚ? To nemyslíte vážne, však? Keď vylúčime neefektívne zvyšovanie trestov, či postihy odobratím dávok, veľa možností na riešenie nám neostáva. Ak ovšem nechceme ísť cestou nacizmu (čo azda nie, aj keď kvôli neriešeniu situácie Rómov stúpa podpora strán s neonacistickými myšlienkami).
Internátne základné školy ako riešenie? Čiastočne azda áno, ale len vo vyšších ročníkoch. Tam už žiaci môžu získavať zručnosti, pracovné návyky, zmysel pre poriadok a disciplínu (i keď aj tu by to išlo ľahšie v mladšom veku).
Čo však so žiakmi prvého stupňa? Tam sa získavajú základy a ak sa dieťa nenaučí poriadne čítať, písať, uvažovať, neskôr mu samozrejme každý predmet ide ťažšie, čo žiaka privádza buď k ignorácii určitých predmetov a absolútnej pasivite, alebo k snahe zvýrazňovať svoju osobnosť vyvolaním negatívnych postojov voči sebe (bežné sú v tomto veku bitky medzi rómskymi študentami, slovné útoky smerom k starším študentom nerómskeho pôvodu, provokácie). V tomto veku je najdôležitejšie podchytiť záujem rómskych detí o vzdelanie a dať im možnosť to vzdelanie aj získať. Povinne. Ale ako povinnosť nanútiť tam, kde sa akýmkoľvek povinnostiam vyhýbajú? Tresty ani finančné postihy nie sú účinné, čo by teda mohlo zabrať? Odpoveď tkvie v samotných deťoch. Ak by sa deti vytrhli z prostredia, z ktorého pochádzajú a umiestnili by sa do profesionálnych rodín, mohol by to byť začiatok. A možno by stačila tá hrozba - ak nebudete dbať o hygienu, vzdelávanie, študijné výsledky (žiadna štvorka zo správania, žiadny predmet, z ktorého by neprospievali), v tom prípade by súd mal právo odňať vám dieťa a prisúdiť ho do profesionálnej alebo adoptívnej rodiny vzdialenej minimálne 100 km od domova dieťaťa. Rodičom by sa vzali dávky a aj tie by sa prisúdili novej rodine (ako motivácia prijať rómske dieťa).
A myšlienka internátnych škôl? Tá by už tvorila nadstavbu na tento systém. Neboli by v nej vôbec len žiaci čisto rómski (to by neboli aj tak, EÚ sa nemusí báť, aj keby v nej bol biely iba učiteľ, deti, ktorých rodičia sú prihlásení ako Rómovia, by určite netvorili viac ako 50%). Žiak, ktorý by nastúpil na internátnu školu trebárs v piatom-šiestom ročníku ZŠ, mal by mať možnosť na tejto škole študovať minimálne 6 až 8 rokov tak, aby po jej ukončení získal buď výučný list, alebo dokonca maturitu. Tento čas by už bol dosť dlhý na to, aby sa vytvorila silná komunita nových, vzdelaných Rómov, ktorí by mali už aj iné ciele ako viezť domov taxíkom plný košík nákupu vždy jeen deň v mesiaci. A skutočne by to nemuseli byť len školy pre Rómov, ale doplnenie systému o tak chýbajúce učňovské školstvo zdecimované pred niekoľkými rokmi. Ak by tieto školy boli priamo napojené na firmy prosperujúce (US Steel, Kia a aj menšie firmičky od automechanikov po cukrárov), potom by takéto školy boli príťažlivé aj pre žiakov, ktorí by trebárs do nich aj denne dochádzali. Ide najmä o to, podchytiť všetkých žiakov, ktorí majú skôr zručnosti ako vedomosti (a tých je dosť aj medzi bielymi, našťastie) skôr, než ich neúspech náročnosti základnej školy položí. Tak, aby sa už od šiesteho ročníka mohli venovať odboru, ktorý ich baví (striedala by sa teória a prax) s vedomím, že už sa nemusia stresovať medzi tými, ktorí chcú ísť na gymnáziá, obchodné akadémie, zdravotné či pedagogické stredné školy. Toto by zároveň prečistilo základné školy a od šiesteho ročníka by sa aj tie mohli viac venovať samotnému vzdelávaniu tých, ktorí dychtia najmä po poľnohospodárstve na vlastnej šedej kôre mozgovej...
Nestačí však iba povedať internátna škola. Školský rok - opravte ma, ak sa mýlim - reálne trvá desať mesiacov a aj tieto sú prerušované rôznymi prázdninami. Čo s Rómami v čase voľna, prázdnin? Pustiť ich do prostredia rómskych osád? Potom by tie školy naozaj mali iba ten efekt, že by sa rómski rodičia zbavili akejkoľvek zodpovednosti za svoje dieťa a iba by ich lákalo plodiť potomstvo ďalšie. Nie, internátne školy musia byť veľmi dôsledne previazané nielen so systémom profesionálnych rodín, do ktorých by sa študujúci Rómovia mali vracať počas víkendov, či prázdnin, ale počas prázdnin by nesmel chýbať systém rôzne orientovaných (turistika, modelárstvo, cudzie jazyky, ale aj poľovníctvo, rybárstvo, cyklistika) táborov, o ktoré by mali skutočne záujem.
Poviete si - toľko výhod pre Rómov a čo my, bieli, čo naše deti? Na tie sa kedy bude myslieť? No práve tu by bolo veľmi vhodné spájať deti rómske a nerómske. Tie tematické bezplatné tábory (platila by sa len strava, na ubytovanie a vedúcich by sa museli nájsť zdroje iným spôsobom - možnosť pre firmy odrátať si časť daní a podobne) by mali byť voľne prístupné VŠETKÝM deťom do veku 18 rokov. Ak dieťa má záujem o hokej, basketbal, futbal - pôjde do takéhoto tábora. Aj na celý mesiac. Máloktorí rodičia majú dovolenky s deťmi dlhšie ako 2-3 týždne a zvyšok prázdnin sú deti bez dozoru, nudia sa a z nudy skúšajú aj veci, ktoré by im inak nenapadli.Apropo - takto by sme vyriešili aj budúcnosť slovenského hokeja (i keď vás asi irituje predstava, že by nás raz takto mohol v hokeji reprezentovať Róm - nechuť by však azda zmizla už pri prvom góle do súperovej bránky:O)
Utópia? Ak nechceme mať generáciu degenerovaných, morálne aj fyzicky slabých jedincov, mali by sme na to myslieť čím skôr. Aby naše deti nemuseli riešiť stále agresívnejšie strety dvoch svetov - čiernobiele strety.
Rómovia sú súčasťou nášho štátu. Či sa nám to páči alebo nie. Mnohí z nich už dnes (najmä vo väčších mestách) sa snažia zaradiť sa medzi nás, chcú pracovať, poctivo sa starajú o svoje deti, len sú dennodenne konfrontovaní s negatívnymi postojmi voči sebe iba kvôli farbe pleti. Dokonca vzdelaní a inteligentní ľudia ich hádžu všetkých do jedného vreca podobne ako kedysi Židov. Zabudli, že počas vojny neumierali len Židia. V žiadnej vojne neumierajú len predstavitelia jednej rasy alebo národa...
Internátne školy a Rómovia
V poslednej dobe je opäť na pretrase tematika zriadenia internátnych škôl pre Rómov. Niektorí ostro reagujú, že je to len predvolebný ťah Fica, iní, ešte ostrejšie, s rasistickým podtónom, že Rómom ani korunu (pardón, euro) naviac. Pozrime sa však na možnosti, ktoré v právnom, demokratickom štáte, ktorý je súčasťou EÚ, máme...