reklama

Príklad tvorby hoaxov

Dlhodobo servírovaný názor, ktorý navyše prichádza z viacerých strán, mení naše postoje. Najväčší boj sa zvádza o ovplyvňovanie politických názorov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Politiku síce všetci nesledujú no každého zaujíma niečo. Tento princíp sa využíva pri servírovaní obsahu, ktorého cieľom je ovplyvňovať a meniť postoje.

Manipulátor si cieľovku rozdelí. Podľa veku, vzdelania, náboženstva, sociálneho statusu a pod. Pre každú vytvorí príslušný obsah. Obrázky, články, videá, kdečo. Následne stačí už iba servírovať.

Ide sa na to prešpekulovane. Ukážme si to na zdravotníctve, ktoré je v rámci EÚ (hlavne v tej západnejšej časti) na závideniahodnej úrovni. Cesta k jeho spochybneniu vedie cez „odhalenia“ tajných sprisahaní. Prijímateľ získa pochybnosť, keďže mu budú dlhodobo podsúvané informácie, že špičkové zdravotníctvo je len pozlátko a v skutočnosti im ide o genocídu ľudstva cez vakcíny, umelé lieky, chemtrails a pod. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stačí spoločná fotka šéfov farma firiem a k ním si vymyslieť článok ako sa tajne stretávajú a dohadujú predaj nebezpečných vakcín. Potom sa napíše článok o nejakej štúdií, ktorú síce nikto nikde nevidel, no dokazuje škodlivosť toho či oného. Vyšší level je zobrať skutočnú štúdiu, vytrhnúť nejakú vetu z kontextu a tú servírovať. Veď kto by dobrovoľne overoval celý text plný odborných výrazov. 

Ďalej sa vytvorí napr. fotka postihnutého dieťaťa s nešťastnou matkou potom ako dala bábo očkovať. Silný status emočne natoľko zaujme, že nik nebude mať svedomie pátrať po skutočnom pôvode fotky. 

Takto ovplyvnení ľudia bez akejkoľvek empirickej skúsenosti či dôkazu namiesto toho, aby ak to ide s ich zdravím do tuhého využili špičkové zariadenia a lekárov, ktorých majú pod nosom, budú radšej piť Savo (istá množina ľudí verí, že pitie chlóru pomáha a farmafirmy to pred nami taja). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Áno, medicína je veľmi nákladná a musí mať svoju biznis zložku. Niekoľkoročný výskum liečiva s nákladmi v miliónoch eur vie po 10 rokoch potopiť jedna klinická štúdia. Mnoho investícií do výskumu a vývoja výjde nazmar. Nehovoriac o tom, že pre tento sektor pracujú top mozgy, ktorých štúdium a práca sú tak intelektuálne náročné a zodpovedné, že si zaslúžia vysoký príjmový štandard.

Tak ako inde i na slovenskom Facebooku pôsobia desiatky konšpiračných stránok, ktoré sa tvária, že prinášajú zaručené informácie. Každá je zameraná na trochu inú oblasť, no obsah je podobný. Ak sa neznámemu používateľovi dostane informácia z viacerých takto pochybných zdrojov, je prirodzené, že bude mať tendenciu jej veriť. Môže totižto spokojne tvrdiť, že o škodlivosti vakcín píšu tam, tam i tam. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležité je vytvárať a poznať štandardy novinárskej práce. Kto sa dnes nechá operovať človekom, ktorý nevie preukázať, že 6 rokov študoval medicínu, urobil si atestácie, praxoval a pracuje v zariadení, ktoré spĺňa hygienické a iné štandardy? S publikovaním správ je to podobné. Prečo ich prijímať od zdrojov, ktoré nedokážu splniť základné atribúty dôveryhodnosti. Ktoré to sú si prečítajte tu.

NOVÝ LEVEL V ŠÍRENÍ DEZINFORMÁCIÍ

To čo sme zažívali doteraz je nič oproti tomu čo nás ešte len čaká. Prečítajte si o deepfake. Kto o tom nepočul, bude ohromený.

Peter Kolár

Peter Kolár

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rád sa dozvedám, ako veci fungujú... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu