MÔŽE FACEBOOK NIEKOMU VYHRAŤ VOĽBY? ÁNO, MÔŽE!
Pamätáte si veľkú kauzu Facebooku, pre ktorú vypovedal jej šéf Mark Zuckerberg pred USA kongresom? Pripomeňme o čo išlo.
Cambridge Analytica bola agentúra, ktorá sa podieľala na kampaní D. Trumpa, ale i na kampani za brexit. Pointa spočívala v tom, že bola urobená jednoduchá aplikácia bežiaca v rámci Facebooku, vďaka ktorej si používatelia mohli robiť testy osobnosti. Tvorca aplikácie sa navyše dohodol s Facebookom a ten mu sprístupnil niektoré dáta používateľov za účelom štúdia a výskumu. Mimochodom Facebook to robieva(l) bežne, teda že poskytoval isté sady dát tretím stranám za účelom vedeckých prác. Cambridge Analytica sa tak dostala k údajom miliónov používateľov.
Na základe týchto údajov si navytvárali skupinky ľudí podľa toho, čo ich zaujíma, akí sú a podobne. Ďalším krokom bolo vytvorenie obsahu pre jednotlivé vytvorené cieľovky. Pointa bola jasná. V prípade Trumpa bolo cieľom zmeniť myslenie ľudí tak, aby ho jeho nevoliči volili a pri brexite taktiež, aby ľudia nerozhodnutí alebo opačného názoru, názor zmenili a hlasovať prišli. V prospech brexitu.
Ako to však urobiť u ľudí, ktorí napr. politiku nesledujú? A možno ani nevedia, že nejaká EÚ existuje. Jednoducho. Napasujete obsah podľa toho, čo ľudí zaujíma. Ak sledujete iba zábavné obrázky, je potrebné vytvoriť také, ktoré budú zosmiešňovať a pohŕdať Úniou. Ak inklinujete k pocitu výnimočnosti, že máte jedinečné, unikátne a tajné informácie o tom kto ako je riadi svet a nik o tom nevie, nie je problém napísať kvantá článkov či blogov s totálnymi bludmi typu: Odhalenie tajného stretnutia predstaviteľov EÚ, kde sa dohodli na migrácii. Skrátka hoaxy.
Následne sa obsah zoberie a jednotlivým cieľovým skupinám už iba poctivo servíruje. A bum. Je to. Ak to robíte precízne a pomerne dlhú dobu, výsledok sa dostaví. A vlastne sa i dostavil.
DEJE SA TO I NA SLOVENSKU?
Sčaasti áno. Nie na takto profesionálnej úrovni, ale predsa. Príkladom je veľmi aktívna Ruská federácia, ktorej nevyhovuje jednotná a stabilná Európa. Systematicky sa snaží zabezpečovať, aby naši (a, samozrejme, nielen naši) obyvatelia nevideli výhody členstva v EÚ. Používajú sa informácie vytrhnuté z kontextu alebo rovno vymyslené. Na ľudí, žiaľ, takéto primitívnosti zaberajú. No a potom tu samozrejme máme politické strany, ktoré na tejto vlne surfujú.
Samotný Facebook však nechce byť nástrojom pre šírenie hoaxov či propagandy. Spolu s prehodnotením významu súkromia urobil niekoľko krokov. Prečítajte si ich tu.