Facebook a ovplyvňovanie volieb

Sú sociálne siete a najmä Facebook len marketingový nástroj alebo je možné ich použiť i na zmenu postoja spoločnosti?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

MÔŽE FACEBOOK NIEKOMU VYHRAŤ VOĽBY? ÁNO, MÔŽE!

Pamätáte si veľkú kauzu Facebooku, pre ktorú vypovedal jej šéf Mark Zuckerberg pred USA kongresom? Pripomeňme o čo išlo.

Cambridge Analytica bola agentúra, ktorá sa podieľala na kampaní D. Trumpa, ale i na kampani za brexit. Pointa spočívala v tom, že bola urobená jednoduchá aplikácia bežiaca v rámci Facebooku, vďaka ktorej si používatelia mohli robiť testy osobnosti. Tvorca aplikácie sa navyše dohodol s Facebookom a ten mu sprístupnil niektoré dáta používateľov za účelom štúdia a výskumu. Mimochodom Facebook to robieva(l) bežne, teda že poskytoval isté sady dát tretím stranám za účelom vedeckých prác. Cambridge Analytica sa tak dostala k údajom miliónov používateľov. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na základe týchto údajov si navytvárali skupinky ľudí podľa toho, čo ich zaujíma, akí sú a podobne. Ďalším krokom bolo vytvorenie obsahu pre jednotlivé vytvorené cieľovky. Pointa bola jasná. V prípade Trumpa bolo cieľom zmeniť myslenie ľudí tak, aby ho jeho nevoliči volili a pri brexite taktiež, aby ľudia nerozhodnutí alebo opačného názoru, názor zmenili a hlasovať prišli. V prospech brexitu.

Ako to však urobiť u ľudí, ktorí napr. politiku nesledujú? A možno ani nevedia, že nejaká EÚ existuje. Jednoducho. Napasujete obsah podľa toho, čo ľudí zaujíma. Ak sledujete iba zábavné obrázky, je potrebné vytvoriť také, ktoré budú zosmiešňovať a pohŕdať Úniou. Ak inklinujete k pocitu výnimočnosti, že máte jedinečné, unikátne a tajné informácie o tom kto ako je riadi svet a nik o tom nevie, nie je problém napísať kvantá článkov či blogov s totálnymi bludmi typu: Odhalenie tajného stretnutia predstaviteľov EÚ, kde sa dohodli na migrácii. Skrátka hoaxy.

SkryťVypnúť reklamu

Následne sa obsah zoberie a jednotlivým cieľovým skupinám už iba poctivo servíruje. A bum. Je to. Ak to robíte precízne a pomerne dlhú dobu, výsledok sa dostaví. A vlastne sa i dostavil. 

DEJE SA TO I NA SLOVENSKU?

Sčaasti áno. Nie na takto profesionálnej úrovni, ale predsa. Príkladom je veľmi aktívna Ruská federácia, ktorej nevyhovuje jednotná a stabilná Európa. Systematicky sa snaží zabezpečovať, aby naši (a, samozrejme, nielen naši) obyvatelia nevideli výhody členstva v EÚ. Používajú sa informácie vytrhnuté z kontextu alebo rovno vymyslené. Na ľudí, žiaľ, takéto primitívnosti zaberajú. No a potom tu samozrejme máme politické strany, ktoré na tejto vlne surfujú. 

SkryťVypnúť reklamu

Samotný Facebook však nechce byť nástrojom pre šírenie hoaxov či propagandy. Spolu s prehodnotením významu súkromia urobil niekoľko krokov. Prečítajte si ich tu.

Peter Kolár

Peter Kolár

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rád sa dozvedám, ako veci fungujú... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu