reklama

Stale nie všetci vedia ako FB funguje

Ako Facebook spracúva informácie o nás, skutočne nás špehuje a ak áno, je to zlé alebo to má i pozitíva?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

AKO NÁM FACEBOOK SERVÍRUJE INFORMÁCIE

Nástrojom predaja je reklama. Tá sa snaží cieliť podľa demografie či záujmov. Sme ňou však presýtení a tak je dôležité ju správne smerovať. Predstavte si čarovný bilboard na tampóny, ktorého obsah sa zobrazí iba ženám a aj to vo veku na to vhodnom.

Prípadne reklama na rockový koncert by sa zobrazila iba tým, ktorí tento štýl majú radi a zároveň zvyknú chodiť na koncerty. Práve to robí Facebook. Lepšie povedané zarába na tom.

Ako to Facebook dokáže? Zadávateľ inzercie si síce v nastaveniach „vykliká“, komu sa promo má zobraziť, no to hlavné musí urobiť Facebook sám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ŠPEHOVANIE ALA FACEBOOK

Od momentu založenia účtu Facebook veľmi precízne analyzuje našu aktivitu. Vie o nás mnoho a to nemusíme pridať ani fotku či status. Všíma si, ktoré statusy priateľov a stránok komentujeme, zdieľame, lajkujeme. Dokonca i to, na akých typoch statusov sa pristavíme pri skrolovaní. Všíma si, kam chodievame, aký mobil či notebook máme, či sa zúčastňujeme na podujatiach a tak podobne. To isté robí s našimi priateľmi. Čiže i keby sme neurobili jeden jediný click, nepozreli žiaden cudzí status, už len to, že máme priateľov, ktorí majú svoj profil, Facebook nás vďaka tomu vie k nejakej skupine priradiť. Platí to tiež pre polohu. Ak máte teda medzi priateľmi prevažne športovcov a na Facebooku nerobíte nič, tak mu to stačí na to, aby predpokladal, že i vás šport zaujíma. Nie je tajomstvom, že i načúva a analyzuje hovorené slovo a podľa toho ďalšie dni servíruje reklamu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

JE ŠPEHOVANIE FACEBOOKOM ZLÉ?

V zásade nie. Treba si uvedomiť, že vďaka tomu sa nám nezobrazujú reklamy, ktoré nás absolútne nezaujímajú. Najbližšie pri televízii, keď pôjdu reklamy, robte si čiarky, koľko ich v rámci jedného bloku bolo pre vás zaujímavých. Lebo ukazovať dámske tampóny chlapom nie je prínosné ani pre inzerenta a ani pre prijímateľa.

FACEBOOK NÁS V NAŠICH NÁZOROCH UTVRDZUJE

A práve toto je problém. Ide o to, že zobrazovanie informácií podľa toho, čo nás zaujíma, sa netýka iba reklamy. Ak máme množstvo priateľov a sme fanúšikmi viacerých stránok, Facebook veľmi dobre vie, koľko času na ňom strávime. Je mu teda jasné, že nám nemôže zobraziť úplne všetky príspevky. Musí vybrať také a od takých ľudí, aby nás to zaujímalo a boli sme ochotní naň prísť znova. A v tom je zakopaný pes. Ak z nejakého dôvodu máte názor, že z EÚ treba vystúpiť, budete klikať na statusy s podobným názorom a písať si s ľuďmi, pri ktorých je vám prijemné, že s vami súhlasia. Facebook to pochopí a bude vám o to intenzívnejšie servírovať obsah s týmto alebo podobným obsahom. Relevantná oponentúra sa k vám nedostane a vy keďže vidíte, že rovnaký názor ako vy majú i ďalší, utvrdzujete sa v presvedčení, že EÚ nám skutočne škodí a ľudí s opačným názorom budete považovať za minoritných. Nebudete mať totižto ich názor naservírovaný v takej kvalite a množstve, aby vás to nútilo zamyslieť sa. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

CESTA K SLOBODE VEDIE CEZ ZVEDAVOSŤ

Mať obavu z toho, či mám pravdu, či sú moje argumenty a názory totožné s tým, aká je realita, je vždy užitočná vlastnosť. Konfrontácia nie je príjemná, ale len vďaka nej človek premýšľa a analyzuje. Hľadá pravdu. Pre pochopenie tých druhých potrebujeme poznať a rozumieť ich videniu sveta. Ak už sociálna sieť nám vytvára pohodlné prostredie nám blízkych názorov, treba si tie opačné „vlastnoručne“ dohliadať.

Sociálne siete môžu pomôcť predávať vaše produkty či služby. No dokážu i vyhrať niekomu voľby? Prečítajte si to tu.

Peter Kolár

Peter Kolár

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rád sa dozvedám, ako veci fungujú... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu