Správa o tom, že Najvyšší kontrolný úrad si najal služby externej spoločnosti za účelom zlepšenia svojej mediálnej komunikácie, by mohla nasvedčovať, že aj štát môže (a chce) otvorene a profesionálne komunikovať s verejnosťou. Problém však je, že tento poradca je multifunkčný ako švajčiarsky nožík. Aj ten spravidla síce robí všetko, no nič poriadne.
SME-čko prinieslo informáciu o firme Igora Beneša menom Tristan VIP, ktorá má „definovať strategické ciele, definovať mediálne príležitosti, vypracovať mediálny plán, poradiť pri práci s médiami" a naviac bude „30 hodín radiť v oblasti medializácie a komunikácie" (http://www.sme.sk/c/6665552/radia-nku-v-komunikacii-telefon-vsak-nemaju-a-gramatiku-nevedia.html). Tieto úlohy, na ktoré v záplave inej práce nestačí dvojčlenné tlačové oddelenie NKÚ, splní Tristan VIP za 6 tisíc eur.
Novinári si už stihli zobrať na paškál amatérsky web Tristanu plný gramatických chýb na úrovni prvého stupňa základnej školy: http://www.tristan-vip.sk/
V PR brandži však predsa nejde o weby firiem, ale o ľudí, kontakty, know-how a hlavne referencie!
Túto tému načal redaktor Kern vo svojom článku, keď si všimol, že mediálny poradca dodával občerstvenie na akciu NR SR za 18 tisíc eur. No tým jeho pátranie po referenciách končí. Nepochopiteľne o nich mlčí aj hovorkyňa NKÚ a aj sám pán Beneš.
Rozhodol som sa pomôcť im!
Po veľmi krátkom hľadaním som našiel ďalšie cenné skúsenosti osoby alebo osôb, ktoré sa skrývajú za touto firmou. Podľa obchodného registra Igor Beneš býva na tej istej adrese ako istý (iný?) pán menom Ing. Igor Beneš. Ten je štatutárom firmy MB VISION s.r.o.
Činnosť týchto firiem podľa ich webu je totožná aspoň natoľko ako mená a adresy ich štatutárov:
TRISTAN: „Maloobchodne zabezpečujeme súhrn všetkých činností pri predaji tovaru a poskytovaní služieb, ktoré sú určené konečnému spotrebiteľovi. Plníme úlohu dodávateľa tovaru v spotrebiteľskom množstve konečnému spotrebiteľovi. Veľkoobchodne zabezpečujeme aktivity spojené s predajom tovarov a služieb tým, ktorí ich kúpia za účelom ďalšieho predaja alebo pre použijú pri vlastnom podnikaní nakupujeme prevažne od výrobcov a predávame maloobchodníkom, firmám a iným veľkoobchodníkom."
MB VISION: „Maloobchodne zabezpečujeme súhrn všetkých činností pri predaji tovaru a poskytovaní služieb, ktoré sú určené konečnému spotrebiteľovi. Plníme úlohu dodávateľa tovaru v spotrebiteľskom množstve konečnému spotrebiteľovi. Veľkoobchodne zabezpečujeme aktivity spojené s predajom tovarov a služieb tým, ktorí ich kúpia za účelom ďalšieho predaja alebo pre použijú pri vlastnom podnikaní nakupujeme prevažne od výrobcov a predávame maloobchodníkom, firmám a iným veľkoobchodníkom."
S veľkou pravdepodobnosťou tak môžeme skúsenosti MB Vision použiť na obhajobu zákazky NKÚ. A čo teda robí MB Vision?
Dodalo 7ks mobilných klimatizačných jednotiek za 6 101,28 eur ministerstvu zdravotníctva.
Okrem toho aj opravilo vykurovací systém Slovenského národného divadla výmenou regulačných ventilov za 10 320 eur (to sa asi pokazili všetky naraz?).
A najmenšou, avšak najzaujímavejšou zákazkou je službička pre Národnú radu SR za 720 eur v podobe moderovania "kultúrneho programu pri príležitosti propagácie Bratislavského hradu pre verejnosť" dňa 2. júna 2012. Ľudskou rečou povedané - moderovania dňa detí organizovaného parlamentom na Bratislavskom hrade.
NKÚ je vlastne priekopnícka inštitúcia. Veď kto iný sa môže pochváliť mediálnym poradcom, ktorý vie dodať klimatizáciu, opraviť kúrenie a ako bonus ešte aj moderovať deň detí?
V skutočnosti je to však oveľa horšie, pretože ak existuje modelový príklad nechutného cicania štátneho rozpočtu, tak sú ním firmy na spôsob dievčat pre všetko, aké prevádzkuje (inžinier) Beneš.