V troch článkoch sa venujem trom aspektom misie Cyrila a Metoda vo Veľkomoravskej ríši: Nábožensko-cirkevnému, jazykovo-kultúrnemu a mocensko-politickému. Zakaždým budem vychádzať z určitej pozície, s ktorou tiež všetci nemusia súhlasiť a každá by sa mohla stať témou na debatu. Ak by som však z týchto pozícií nevychádzal, misia Cyrila a Metoda by nebola ani dobrá, ani zlá - bola by jednoducho irrelevantná.
V prvom, nábožensko-cirkevnom, aspekte budem vychádzať z toho, že kresťanstvo bolo pre Európu prínosom a to, že kresťanstvo vytlačilo staré polyteistické náboženstvá, bolo pokrokom.
Rastislav požiadal byzantského cisára v roku 861 (?862) o poslanie biskupa a učiteľov, ktorí by šírili kresťanstvo v reči ľudu. Cisár Michal III., prezývaný Ožran (bolo to dosť neláskavé, pretože robil aj pozitívne veci), mu celkom nevyhovel, keďže neposlal žiadneho biskupa. Vyslal však dvoch schopných bratov - Konštantína (filozofa a filológa) a Metoda (mnícha - opáta). Títo bratia prišli na Veľkú Moravu v roku 863. Do Ríma išli o štyri roky neskôr. Pápeža Hadriána II. presvedčili v roku 868, aby schválil staroslovienčinu ako liturgický jazyk. V tomto roku pápež aj vysvätil Metoda za kňaza a Konštantína za biskupa. O rok neskôr však Konštantín, ktorý prijal meno Cyril, v Ríme zomrel. Pápež ustanovil Metoda moravským arcibiskupom v roku 869 (?870). V roku 880 Metod išiel znovu do Ríma. Pápež Ján VIII. potvrdil staroslovienčinu ako liturgický jazyk, s určitými obmedzeniami (evanjelium sa muselo čítať najskôr v latinčine). V roku 885 Metod zomiera.
Ale:
Na území dnešného Slovenska v čase príchodu Konštantína a Metoda kresťanstvo už existovalo. Od VIII. storočia tu boli misijné aktivity predovšetkým východofranských misionárov. Títo začiatkom IX. storočia preložili niektoré modlitby do staroslovienčiny (Otčenáš a Verím v Boha). Prvý kresťanský kostol bol vysvätený v Nitre v roku 828 (kostol sv. Emerama) salzburským arcibiskupom Adalramom. V roku 830 Moravské a Nitrianske kniežatstvá prijali kresťanstvo. Už o tri roky neskôr, alebo skoro potom, bol v Nitre zriadený arcipresbyteriát (možno niečo ako dnešné dekanstvo - pozostával z 8 až 15 farností). V roku 880 bolo v Nitre ustanovené biskupstvo. Na jeho čele však stál často démonizovaný biskup Wiching. Metod na neho uvalil kliatbu, ktorú pápež zrušil. V roku 885 pápež Štefan V. staroslovienčinu ako liturgický jazyk zakázal. Svätopluk dlho neváhal a o rok neskôr, už v roku 886, vypovedal Metodovho nástupcu Gorazda a 200 následovníkov z Veľkej Moravy.
Teda:
Cyril a Metod neboli vierozvestcami, lebo kresťanská viera tu bola zvestovaná pred ich príchodom. Síce len čiastka mocenskej elity bola pokresťančená, ale počas ich asi dvadsaťročného pôsobenia sa situácia v tomto smere až tak veľmi nezmenila. Niektoré nálezy ešte z počiatku X. storočia totiž svedčia o pretrvávaní pohanstva aj v mocenských centrách - pritom sa dá predpokladať, že čím ďalej od centra, tým neskôr tam nová viera dorazila. Okrem toho po páde Veľkomoravskej ríše došlo načas aj k celkovému oslabeniu kresťanstva na jej bývalom území. Pôsobenie Cyrila a Metoda bolo len akousi krátkou epizódou v pokresťančení tejto časti sveta a malo oveľa väčší dopad na Slovanov južných a východných.