V niektorých častiach programu však zdravý rozum nenachádzame. A v niektorých nám z čítania predložených opatrení dokonca rozum zastáva.
Konšpirácie a populizmus
Napr. z odstavca, kde vláda deklaruje vytvorenie priestoru na odbornú a spoločenskú dohodu o obsahu vyučovania sexuálnej a vzťahovej výchovy vrátane výchovy k rodičovstvu, ktorá bude rešpektovať hodnotové presvedčenie žiakov a ich rodičov. Pripomínam vláde SR, že témy vzťahovej či sexuálnej výchovy sú obsahom výchovy k manželstvu a rodičovstvu ako súčasť štátneho vzdelávacieho programu už takmer 30 rokov. Na tomto obsahu existuje dlhodobo odborný konsenzus, na ktorom sa mimochodom podieľali aj predstavitelia cirkevných škôl a organizácií. Predpokladám, že toto nejasné konštatovanie vychádza z neinformovanosti, neodbornosti a z podliehaniu populistickým či konšpiračným teóriám.
Vágnosť a konkrétnosť
Mnohé opatrenia sú definované vágne, neurčito, bez merateľných ukazovateľov a konkrétnych nástrojov, ktorými chce vláda jednotlivé ciele dosiahnuť. Napriek konštatovaniu, že ďalšie zanedbávanie investícií do vzdelávania a vedy si Slovensko nemôže dovoliť, v dokumente nenachádzame žiadne konkrétne merateľné záväzky. Hovorí síce o každoročnom navyšovaní platov učiteľov, ale to sa naplní aj vtedy, ak platy stúpnu o jedno euro. PVV neponúka žiadne záruky reálneho zlepšenia podmienok pre vyučujúcich.
Problémom nie je len to, čo v PVV je, ale aj to čo tam nie je.
K niektorým dôležitým témam v oblasti vzdelávania sme sa nedopátrali. V PVV nenájdete zmienku o špeciálnych školách, chybnej diagnostike pri začleňovaní rómskych detí z marginalizovaných komunít do špeciálnych škôl, reintegrácii rómskych detí do bežných škôl, programoch v ranom detstve pre vylúčené komunity, opatreniach v oblasti podpory vzdelávania v inom ako materinskom jazyku, nedostatku učebníc a podporných materiálov pre vyučovanie v cudzom jazyku, či nedostatku profesií, ktoré cudzí jazyk ovládajú a pod. Nenájdete tam zmienku ani o nekvalitnom vzdelávaní v dvojzmenných školách, kde čudujme sa svete chodia najmä rómske deti z osád. Napriek tomu, že dokument sa hlási k inkluzívnemu vzdelávaniu, zdá sa, že téma vzdelávania detí z rómskych komunít je pre túto vládu tabu.
Celú rozsiahlu tému inklúzie rómskych detí v oblastí vzdelávania vláda „schovala“ pod pojem generačná chudoba. Tí, ktorí sa tejto téme dlhodobo venujeme sa s jedným všeobjímajúcim slovným spojením uspokojiť nemôžeme. Je to pre nás dôkazom, že súčasná vláda nemá úprimný záujem o riešenie inklúzie Rómov na ľudskoprávnom a rešpektujúcom prístupe.
Za najvážnejší nedostatok materiálu pokladáme absenciu kľúčových opatrení v oblasti desegregácie rómskych detí, ktorá je barometrom demokratickej úrovne krajiny a jej prístupu k dodržiavaniu ľudských práv či medzinárodných záväzkov. Aj napriek tomu, že v tejto oblasti Slovensko čelí žalobe od EK, minulé a zdá sa, že ani súčasná vláda nemajú vôľu ani záujem tento závažný problém uspokojivo vyriešiť.
Výsledkom nečinnosti je, že v súčasnosti viac ako 65% deti z rómskych komunít navštevuje školu, kde väčšina spolužiakov sú Rómovia. Tento stav trvá na Slovensku už desaťročia.
Preto by sme očakávali, že PVV bude obsahovať opatrenia, ku ktorým sme sa zaviazali aj v rámci plnenia Plánu obnovy a odolnosti, ako napr. zavedenie systému monitorovania segregácie na slovenských školách, spustenie pilotných desegregačných projektov na úrovni mikroregiónov, či prijatie legislatívneho opatrenia na zabránenie segregácie pri tvorbe školských obvodov. Obsahovalo by aj komplexné riešenia v oblasti podpory dôstojného bývania, zlepšenia prístupu k službám a zdravotnej starostlivosti, či opatrenia smerujúce k odstráneniu protirómskeho rasizmu. Za najzávažnejšie ale pokladám ignoráciu opatrení, ktoré by ľuďom žijúcim vo vylúčených komunitách konečne zabezpečili prístup k pitnej vode a základnej infraštruktúre. Snáď sa zhodneme na tom, že absencia zabezpečenia týchto primárnych potrieb je v demokraticky vyspelej spoločnosti 21. storočia neakceptovateľná.
Od vlády, ktorá k riešeniu integrácie najzraniteľnejších pristupuje len vo forme nenávistných útokov založených na stereotypoch a paušalizovaní a ktorá pokladá uplatňovanie ľudských práv za prekážku efektívnych výsledkov, sa plnohodnotnej inklúzie Rómov do spoločnosti nedočkáme.