
Očakávala som od nej, ženy, ktorú som vnímala ako jednu z tých sociálnejšie orientovaných vo vláde ( a tých je naozaj málo ), že využije príležitosť a verejnosti ozrejmí nevyhnutnosť skoncovania so segregáciou rómskych žiakov, ktorá vedie k chudobe a znižuje deťom šance uplatniť sa v živote, ktoré aj tak nemajú nijaké vyhliadky vďaka prostrediu, do ktorého na narodiť neplánovali. Že využije príležitosť a priblíži ľuďom prípady segregačnej praxe za posledných 20 rokov, ktoré spôsobilo nesprávne diagnostikovanie. Dúfala som, že konečne nastal čas, kedy budeme môcť otvoriť diskusiu a hovoriť o príčinách neúspechu rómskych detí a ich školskej nezrelosti. O tom, prečo nechodia do predškolských zariadení a čo táto absencia v dlhodobom horizonte spôsobila. A najmä, že konečne zaznie kritika systému vzdelávania, ktoré metodicky, ani finančne nezohľadňuje požiadavky chudobných detí z málopodnetného prostredia a to nie len rómske! Systému, ktorý neposkytuje dostatok priestoru kreatívnym a inovatívnym učiteľom a učiteľkám, vyvíjajúcim snahu o inkluzívne vzdelávanie! Verila som, že možno zaznie poďakovanie učiteľkám, ktoré veria rómskym žiakom a ich úspechom a vynakladajú všetko svoje úsilie, aby sa do školy tešili. Stále bojujú s finančnými problémami, nedostatkom špecialistov a najmä asistentov.
Namiesto toho pani Nicholsonová chápe, že oddelenie je jediným možným riešením.
Pre mňa by jediným možným riešením bolo, keby sa vzdala funkcie.
Nuž dovoľte mi vyviesť vás z omylu. Segregácia nie je jediným možným riešením. Dôkazom sú školy, riaditelia a riaditeľky, ktorým sa darí vzdelávať rómske deti s nerómskymi aj preto, že diskrimináciu striktne odmietajú. Je to vec osobného postoja a charakteru. Vytvorte nám bláznom, ktorým osud týchto detí nie je ľahostajný podmienky a verím v to, že situácia sa začne meniť. Ale to sa zrejme nestane. Je kríza....nemôžeme si dovoliť podporovať vzdelávanie Rómov, verejnosť by nás teraz pred voľbami ukameňovala....
Ak sme svedkami brutálneho ublíženia na zdraví a prejdeme bez povšimnutia, nepriamo sa na ňom podieľame. Ak posvätíme segregačné praktiky, výsledok je rovnaký. Len s tým rozdielom, že ubližujeme deťom. Zdá sa však, že ak ide o Rómov, srdcia máme neoblomné, aj keď ide o deti.