Hriechy, ktoré páchame na deťoch

Časť druhá - známkovanie

Hriechy, ktoré páchame na deťoch
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Známka je stupeň ocenenia prospechu a správania žiaka. Tento dlhodobo zaužívaný systém hodnotenia je prehľadný, jednoduchý a pre všetkých zrozumiteľný. Zároveň je tradíciou, ktorej sa nechceme zriecť.  Vnímame ho ako nevyhnutnú súčasť školy a pre mnohých neexistuje dôvod, prečo by nemalo sprevádzať aj naše deti. Pozrime sa na argumenty, prečo známkovanie zachovať.

Argument 1: Známka poskytuje informáciu, ako študent ovláda vedomosti na stupnice od 1 do 5.

Faktom je, že známka poskytuje informáciu na akom stupni žiak aktuálne zvláda učivo, ale povedzme si pravdu, neposkytuje spätnú väzbu, o tom, ako žiak zvládol danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy, aké sú jeho pokroky. Zo známok sa stali subjektívne mierky úspešnosti našich detí, ktoré hodnotia ich výkonnosť, ale o ich osobnosti a kvalitách nehovoria nič.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Protiargument: Známka hodnotí aktuálnu mieru zapamätania si vedomostí, resp. výkonnosť žiaka/čky, nie jeho/jej osobnosť a kvality, neposkytuje informáciu o  silných a slabých stránkach jedinca, jeho limitoch či talente. Žiak/čka síce vie, že ovláda učivo „na dvojku“, ale často nevie, v čom konkrétne by sa mal/a zlepšiť. Okrem toho, známkovanie nie je objektívne, dvojka v jednej škole nemusí byť totožná s dvojkou v inej škole. Miera ovládania učiva môže byť aj pri rovnakej známke rozdielna.

Argument 2: Známky motivujú žiakov/čky k lepším výkonom a pozitívne vplývajú na chuť učiť sa.

Mnohým z nás známkovanie vyhovuje, najmä ak sme alebo sme boli jednotkári. A tak sa deti učia aby dostávali dobré známky a cieľom vzdelávania je dosiahnutie titulu.  Nevnímame, že mnohí z nás a dokonca aj my sami, sme obete známkovania. „Spoznali“ sme svoju hodnotu prostredníctvom známky, ktorú nám pridelili učitelia v škole. Hnali sme sa za dobrými známkami, nie za vedomosťami. Známky boli mierkou našej hodnoty, pozície v triede, nálepkou a deliacou líniou dobrých od zlých žiakov. Niektorých z nás horšia známka možno na chvíľu motivovala a vynaložili sme úsilie na to, aby sme sa látku naučili, nie však kvôli tomu, aby sme to vedeli, ale kvôli lepšej známke. Väčšinu z nás však zlá známka demotivovala a zostali sme pasívni.  Mnohí z nás so svojim pokriveným obrazom vidiac sami seba ako neúspešného, zápasia dodnes navzdory svojej zručnosti, nadaniu či kreativite. A naopak mnohí z nás sú napriek zlým známkam úspešní v živote, radi, že ukončili školu, do ktorej sa už nemusia vrátiť. 

SkryťVypnúť reklamu

Protiargument: Známka má vplyv na sebavedomie a sebahodnotenie dieťaťa, svoj vzťah k sebe určuje cez hodnotenie zvonka. Pre mnohých je známka zmyslom a cieľom učenia, čím ubíja vnútornú motiváciu a túžbu dieťaťa po poznávaní. Študenti sa snažia o čo najlepšie hodnotenie, nie o čo najlepšie pochopenie vedomostí. Okrem toho známky komparujú žiakov a rozdeľujú triedu na tých dobrých a horších neberúc do úvahy talenty a rozdielny potenciál dieťaťa.  

V mnohých prípadoch sú známky nástrojom na udržanie disciplíny, či spôsobom nátlaku učiteľa na žiaka.  Bývajú zdrojom nielen negatívnej motivácie žiakov k učeniu ale aj zlých postojov k učiteľovi a škole. V konečnom dôsledku známky ovplyvňujú aj vzťah rodičov k deťom a jeho/jej úspechom. Sú často príčinou stresu, depresií detí, strachu z reakcie rodiča a v hraničných prípadoch i dôvodom stiahnutia si na život.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek všetkým nevýhodám si mnoho škôl a rodičov nevie predstaviť vzdelávanie detí bez známok.

V tomto kontexte je vhodnejšou formou hodnotenia slovné.  Kladné ohodnotenie posilňuje sebadôveru žiaka, záporné je prostriedkom, k odstráneniu chýb a nedostatkov. Neporovnáva, nenálepkuje, neničí záujem a motiváciu k učeniu. Pozitívne vplýva aj na formovanie vlastného hodnotenia, či sebahodnotenia, ktoré je istým prvkom sebavedomia. Nehodnotí len výkon, ale formuje i charakter a osobnosť dieťaťa. A to je najvyšším cieľom učiteľa, či učiteľky.  Čo viac mu môže dať do života? 

Bohužiaľ naša legislatíva pozná len dve formy hodnotenia - klasifikáciu, alebo kombinované hodnotenie ( klasifikáciu + slovné hodnotenie ). A tak mnohým školám na Slovensku, ktoré učia pre život a nie pre titul, nezostáva nič iné ako klasifikovať, vediac, že v dieťati potláčajú túžbu po vzdelaní. Toto rozhodnutie zhora nie je nielenže múdre, ale ani spravodlivé.

Ingrid Kosová

Ingrid Kosová

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Poslankyňa NRSR, manažérka, učiteľka Montessori, feministka, členka predsedníctva Progresívneho Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu