Asignačný model financovania cirkví
Po roku som mal záujem posunúť diskusiu o krok ďalej, teda tak, aby mala zmysel. Koncom januára som predstavil jednu z možností, ako je možné zmeniť financovanie cirkví a náboženských spoločností. Predstavil som asignačný model financovania cirkví, vďaka ktorému sa každý daňovník rozhodne, komu poukáže 1% z daňového základu (v roku 2010 predstavovalo 1% z daňového základu čiastku 77 mil. eur). Najväčšou výhodou asignačného modelu je skutočnosť, že každý občan môže slobodne a nezávisle rozhodnúť o využití časti svojej dane z príjmu. Daňovník sa môže rozhodnúť, či bude asignovať v prospech jednej z 18 registrovaných cirkví a náboženských spoločností alebo niektorej organizácii v rámci tretieho sektora, prípadne môže toto 1% prerozdeliť medzi niekoľko subjektov. Ak občan asignovať nebude, finančné prostriedky sa použijú na obnovu kultúrneho dedičstva
Viac peňazí pre občiansku spoločnosť a na kultúrne dedičstvo
Tento model umožňuje získať viac finančných prostriedkov na trvalé financovanie obnovy kultúrneho dedičstva bez ohľadu na to, či ide o sakrálne pamiatky alebo iné. Model zároveň zohľadňuje aj ostatné výdavky cirkví, ktoré súvisia s ich všeobecne akceptovanou verejnoprospešnou činnosťou (cirkevné školstvo, charitatívne a zdravotnícke inštitúcie, pôsobenie duchovných v armáde a justícii), kde by si štát ponechal finančnú spoluzodpovednosť. Dôležitým momentom je aj väčšia adresnosť a priama spoluzodpovednosť veriacich nad finančným zabezpečením vlastnej cirkvi. Pre cirkvi je to možnosť nadviazať bližší vzťah s jednotlivými veriacimi a podporovateľmi.
Daňové zaťaženie občanov sa nezvýši
Navrhol som zároveň 10. ročné prechodné obdobie, počas ktorého bude štát vyrovnávať úroveň dotácie pre cirkvi z roka 2011 a to postupným poklesom tohto vyrovnávania. Povinná asignácia nebude znamenať pokles čistej mzdy daňovníka tak, ako by to bolo v prípade zavedenia cirkevnej dane. Nepôjde o zvyšovanie daňového zaťaženia obyvateľov, ale len poukázanie (asignovanie) dane, ktorá by aj tak musela byť zaplatená štátu. Asignovaný objem financií by bol riešený iba zo štátnej časti dani z príjmu FO a výška odvádzanej dane pre samosprávy zostane zachovaná.
Komunistická legislatíva
Legislatíva, ktorá upravuje tieto vzťahy vychádza ešte z roku 1949 a už nevyhovuje spoločenským zmenám po roku 1989 ani z materiálnych ani z etických dôvodov. Oceňujem všeobecný prínos cirkví v duchovnej a etickej oblasti pre spoločnosť, ale aj ich prínos na spolupodieľaní sa na ochrane a obnove nášho spoločného kultúrneho dedičstva. To nám však nebráni diskutovať o zmene financovania cirkvi, jej odluke od štátu a pokúsiť sa túto zmenu aj presadiť.