Netvrdím, že fotky musia byť za každých okolností technicky dokonalé, nakoniec existujú obrázky s atmosférou, ktorým človek všeličo odpustí. Počula som o cestovateľovi, ktorý nafotil zábery z cesty po Ázii na mobil a nakoniec z toho bola výstava. Ale pokiaľ je to len trochu možné, je lepšie sa zjavným technickým chybám vyhnúť.
Nebudem zbytočne okolkovať a pôjdeme na to z negatívneho konca. Kandidáti na odstrel:
1a. Neostré, rozmazané.
Pokiaľ to nebol umelecký zámer, rozmazaná alebo neostrá fotka nemá vo výbere čo hľadať. Väčšinou je to dôsledok toho, že fotograf prirýchlo stlačil spúšť a foťák nestihol zaostriť alebo si automatika nastavila pridlhý čas, v ruke neudržateľný. Niekedy sa neostrostiam dá pomôcť buď zmenšením obrázku (čím menší, tým väčší pocit ostrosti) alebo doostrením v PC, čo je však väčšinou na úkor šumu.
Výnimkou z tohto pravidla by snáď mohol byť fakt, že máte jedinú fotku príbuzného z Ameriky, ktorého neuvidíte nasledujúcich päť rokov. Ale aj v tomto prípade je v dnešnej elektronickej dobe lepšie výtvor zmazať, kontaktovať strýčka emailom a nechať si poslať kvalitnejší obrázok.


Obr.: Rozdiel v ostrosti pri jednoduchom zmenšení obrázku, najlepšie je to vidno na najvyššom liste.
1b. Zle zaostrené makro
Toto je špeciálna kategória. Makro je náročnejšie na ostrenie ako bežné zábery a prípadné chyby sú viac vidieť. Vzdáme sa všetkých včeličiek a kobyliek, ktoré nemajú ostrú hlavu, a nezáleží pritom, či sú fotené spredu, z profilu alebo zhora. Nikdy to nebude vyzerať dobre. Je to zložité, sama to dobre viem, ale nikto nesľuboval, že to bude ľahké. Chceme predsa divákov zaujať a nie odradiť.
Výnimku môžu tvoriť napr. motýle, ktoré sme zaostrili na krídla.

Obr. Nejde síce o "pravé" makro, ale ako príklad to hádam postačuje.
2. Chyby expozície - Preexpozícia.
Najčastejšie sa vyskytujú fotky s bielymi miestami bez vykreslených detailov (tzv. prepaly), typický príklad je svetlá obloha oproti tmavým skalám alebo lesu. Štruktúra mrakov sa úplne stráca a kvalita fotografie trpí.
Výnimky: Niekedy prepal nevadí, pretože je mimo rozsah toho zaujímavého, čo sa na fotografii nachádza. Niekedy môže byť súčasťou umeleckého stvárnenia, ale v tomto prípade by malo ísť o zámer, nie dôsledok nehody.


Obr. Dobre a zle exponovaný obrázok. Vidíte ten rozdiel?

Obr. Prípad, ked sú prepaly akceptovateľné (okno je v pohode, dotvára atmosféru, svetlo na stlpe už trochu ruší)
3. Chyby expozície - Podexpozícia.
Ide o opačný extrém ako v prechádzajúcom príklade, teda o výskyt tmavých miest (podpaly). Tieto vo výsledku rušia o niečo menej ako preexponované miesta. Súvisí to s vnímaním ľudského oka, na tmavé miesta bez detailov sme privyknutí, veľké biele plochy okom nevidíme, pokiaľ netrpíme nejakou očnou vadou.
Výnimky: existujú scény, ktoré prakticky nejdú odfotiť bez prepalov alebo podpalov, pretože majú tzv. vysoký dynamický rozsah - biele snehové pole v horskej scéne za slnečného dňa. V tomto prípade musíme robiť nejaké kompromisy, ale snažíme sa, aby výsledný dojem nerušili. (Dá sa tomu odpomôcť pomocou HDR, ale to mimo rozsah tohto článku).
Príklady sem dávať nebudem, lebo mám taký neodbytný pocit, že na tomto blogu ich nádete plno (myslím, že podexpozícia je môj kostlivec v skrini). Okrem toho by som asi prekročila únosný počet 10 fotiek na článok.
4. Šum.
Zašumené fotky väčšinou vznikajú, ak sa fotka podexponuje a potom ručne v PC zosvetlí, prípadne, keď sa fotí na vysoké ISO, ktoré aparát už nezvláda. Veľmi častý problém nočných obrázkov a záberov robených pri nedostatočnom osvetlení. Pri kinofilme sa šum (tzv. zrno) považovalo za umelecký prvok, digitály väčšinou šumia škaredo. Pri niektorých fotkách s atmosférou sa dá akceptovať, ale tieto treba vyberať zvlášť pozorne.
5. Chromatická chyba (chromatická aberácia)
Ide o chybu objektívu (trpia tým aj drahé zrkadlovky) a fotograf takmer nič nezmôže. Na fotografiách zväčša vadí, preto je lepšie sa kompozíciám, ktoré sú na chromatickú chybu náchylné, vyhnúť. Pokiaľ je chyba v centre záberu alebo zaberá väčšinovú plochu, ide o kandidáta na vyradenie.

Obr. Príklad chromatickej chyby. Je to rozmazané, lebo ide o výrez.

Obr. Chromatická aberácia na fotke. V tomto prípade ruší menej ako keby bola v centre záberu, prípadne priamo nad chodníkom.
Niektoré z technických chýb sa dajú pomocou vhodného sofvéru na úpravu fotografií odstrániť, typicky ide o mierne úpravy histogramu alebo expozície. Najlepšie je však myslieť na ne už pri fotení a podľa toho sa zariadiť. Nie vždy sa dá odfotiť všetko, čo sa nám páči. Sama som rok nespravila jednu slušnú fotku z Českého Raja, pretože môj starý foťák na to jednoducho nemal. Ale zasa mi chválili fotky kvetov horách.
Nabudúce niečo o chybách v obsahu.
Predošlý diel:
0. Ako vytriediť zrno od pliev