Alfonz Mucha a jeho dielo vo vzťahu k Otčenášu

Tento text mal byť pôvodne súčasťou drobnej publikácie vydanej pri príležitosti konania výstavy Alfonz Mucha: Otčenáš v UPC v Bratislave. Po dohode s priateľmi, ktorý sa na jej príprave podieľali, som ho však obsahovo prepracoval. Upravený text bol publikovaný a pre návštevníkov výstavy je k dispozícii ako súčasť spomínanej publikácie. Text sa však zmenil nielen v detailoch, hlavná myšlienka je iná. Preto považujem za dôležité uchovať na tomto mieste aj jeho pôvodnú verziu. V prvom rade však má podnietiť k návšteve výstavy, ktorá prebieha až do 21.12.2008 vo veľkej sále UPC v Mlynskej doline v Bratislave, a k záujmu o nádherné a hlboko ľudské dielo Alfonza Muchu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Alfonz Mucha
Alfonz Mucha (zdroj: Zdroj: sk.wikipedia.org)

Alfonz Mucha sa narodil v roku 1860 v moravskom mestečku Ivančice, neďaleko Brna. Z rodnej Moravy sa cez Viedeň a Mníchov dostáva do Paríža, kde postupne študuje na dvoch umeleckých akadémiách. Prostriedky na živobytie získava zo štipendia od svojho mecenáša, grófa Khuen-Belassiho, pre ktorého predtým vytoril výzdobu zámku v moravských Hrušovanoch. Po náhlom ukončení štipendia zanecháva štúdium a živí sa prevažne ako ilustrátor. Nečakane sa dostáva k lukratívnej zákazke a svoju príležitosť ukázať, čo v ňom je, naplno využíva. Stáva sa známym a vyhľadávaným umelcom a nasledujúcich niekoľko rokov prežije na absolútnom výslní. Čosi ho však pudí preč a Paríž neskôr opúšťa. Cestuje do USA, kde je prijatý s veľkými ováciami ako najväčší dekoratívny umelec sveta. Jeho zámerom je získať prostriedky na realizáciu svojho sna – cyklu veľkoformátových obrazov zo života Slovanov. Po návrate z cesty prevažnú časť svojho života prežije v Čechách (na zámku Zbiroh a v Prahe). Zomiera v roku 1939 v Prahe. Pochovaný je na Slavíně Vyšehradského cintorína.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Umelcova osobnosť je v mysli väčšiny tých, ktorí o ňom niečo počuli, pevne spojená s jeho parížskym obdobím. Po zložitých začiatkoch a mnohých nezdaroch sa Mucha akoby zásahom osudu doslova cez noc stáva slávnym. Stane sa tak vďaka prevratnému návrhu plagátu ku hre Gismonda pre známu parížsku divadelnú herečku Sarah Bernhardt. Následne s ňou uzatvára viacročnú exkluzívnu zmluvu na návrh plagátov, kostýmov, šperkov, javiskových kulís a dekorácií. Pracovné ponuky sa hrnú jedna za druhou. Navrhuje plagáty, ilustrácie, dekoratívne panely, obálky kníh a časopisov. Jeho rukopis je charakteristický jemnými, galantnými, dušu hladiacimi krivkami a farbami. Tie vynikajú najmä na plagátoch a v sériách dekoratívnych panelov na témy Štyroch umení, Štyroch ročných období, Denných dôb, Hviezd, Kvetov, Drahých kameňov a mnohých iných. Krásne práce, ktoré v ľudskej duši prebúdzajú túžbu po niečom lepšom, známom, no dávno stratenom a zabudnutom. Diela trochu éterické, nadpozemské.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Je to ale všetko, čo Mucha svetu zanechal? Kto skutočne bol tento veľký plodný muž? Sú plagáty a dekoratívne panely tým, čo vystihuje celú šírku a hĺbku posolstva, ktoré chcel svojím dielom odovzdať?

Alfonz Mucha bol všestranným umelcom. Kreslil, maľoval, fotografoval, bol sochárom a architektom, navrhoval divadelné dekorácie aj úžitkové predmety. Výpočet jeho diel je nesmierne bohatý. V mnohých oblastiach umenia, ktorým sa venoval, bol priekopníkom. O štýle dekoratívneho umenia, ktorý inicioval a rozvinul, sa dokonca hovorí ako o Le Style Mucha. Pod jeho vplyvom a z jeho inšpirácie tvorilo mnoho iných umelcov.

SkryťVypnúť reklamu

Dekoratívne umenie, ktoré Mucha rozvíjal v prvej polovici života, počas parížskeho obdobia, sa stalo nástrojom pre diela neskoršie a závažnejšie. Štýl, ktorý priviedol k dokonalosti, sa neskôr obetuje myšlienke. „Otčenáš“ stojí presne na rozhraní dvoch období Muchovej tvorby. Dielo zrkadlí jej zlomové okamihy. Mucha v nich myšlienkovo aj umelecky dospieva k syntéze dekoratívneho umenia a figurálnej maľby, ktorej sa venoval v mladosti. V okamihoch práce na „Otčenáši“ sa okrem toho takmer s určitosťou formuje aj idea jeho životného diela „Slovanská epopej“ (súbor 20 monumentálnych plátien venovaných dejinám Slovanstva, ktorému autor zasvätil takmer 20 rokov svojho života).

SkryťVypnúť reklamu

Obsahovo je „Otčenáš“ jedným z Muchových najzávažnejších a najhlbších diel. Sám autor ho označuje spolu s „Blahoslavenstvami“ (súbor šiestich dojemných obrazov zo života Chodov na texty biblických „Blahoslavenstiev“) za najduchovnejšie. O jeho vzniku vlastnými slovami hovorí: „Viděl jsem svou cestu někde jinde, trochu výš. Přemýšlel jsem, kam by bylo možno obrátit světlo, aby zasáhlo i končiny ve stínu. Nemusel jsem hledat dlouho. Otče náš, napadlo mne. Proč nevyjádřit tato dvě slova obrazovým doprovodem“. Dielo nevyjadruje len subjektívny vzťah k obsahu modlitby. Je to nadosobný vhľad do osudov ľudstva na jeho ceste z temnoty ku svetlu. Je v ňom krásne vystihnutá situácia, v ktorej sa ľudské duše v súčasnosti nachádzajú. Plahočenie sa a živorenie s hlavou obrátenou k zemi. No aj zlomové chvíle ľudských životov, v ktorých začína svetlo prežarovať všetku hmlu a mračná. Nech sú akokoľvek husté. A tiež nebeské výšiny, ku ktorým môže každá ľudská duša už tu na Zemi vystúpiť. Pretože ak si raz ľudský duch uvedomí svoju silu a začne ju používať, žiadna temnota nemá šancu. Je odsúdená na zánik.

„Otčenáš“ tvorí 23 grafických listov (7 veršov modlitby, každému veršu sú venované 3 strany, ďalej titulná a záverečná strana). Mucha je autorom všetkých ilustrácií aj výkladového textu. Dielo vzniká v Paríži na prelome 19. a 20. storočia. Mucha ho vystavuje na svetovej výstave v roku 1900. Dielo je ocenené zlatou medailou. „Otčenáš“ vychádza v knižnej podobe v obmedzenom náklade vo francúzskom a neskôr aj v českom jazyku (spolu v náklade 510 ks). Mucha chcel, aby toto vydanie zostalo jediným (zjednodušené vydanie v Čechách však nasledovalo už o niekoľko rokov neskôr, podklady z neho sme čerpali aj pri príprave výstavy).

Poznamenajme ešte, že v období vzniku „Otčenáša“ mal jeho autor zhruba 33 rokov. 

Obrázok blogu

Okrem pozastavenia sa nad obsahom „Otčenáša“ chceme návštevníka výstavy inšpirovať k zhliadnutiu iných Muchových diel. Mnoho z nich je dnes roztrúsených v zbierkach po celom svete. Z veľkej časti súkromných. No skutočné klenoty možno nájsť vystavené verejne. Dokonca iba niekoľko hodín cesty od slovenských hraníc. „Slovanskú epopej“ v Moravskom Krumlově, neďaleko Brna. Muchovo múzeum, vitráž v Katedrále sv. Víta, či nádhernú výzdobu Primátorského sálu Obecného domu v Prahe. Všetky spomenuté miesta rozhodne stoja za návštevu. Možno na nich zažiť hĺbku génia svetového, dokonca nadčasového formátu. A génia moderného, ktorý má nám, Slovákom a Slovanom vôbec, čo povedať. Ak len budeme trpezlivo načúvať, môžeme cez jeho dielo začuť posolstvo vlastnej budúcnosti.

Martin Králik

Martin Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Absolvoval FMFI UK. Žije a pracuje zväčša v Bánovciach nad Bebravou, Bratislave a Prahe.Kontakt: kralikm[zav]pobox(bod)skZobrazovanie reklamných bannerov na týchto stránkach je vecou prevádzkovateľa.Autor blogu sa od ich obsahu dištancuje. Zoznam autorových rubrík:  Bánovce nad BebravouOchrana súkromiaAplikovanie IT do životaKultúraŠportCestovanie

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

316 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu