Prečo sa u nás solidarite nedarí?

Len pred pár dňami som čítal výborný článok, ktorý kritizoval neochotu Slovákov verejne vyjadriť spoluúčasť obetiam prírodných, či humanitárnych katastrôf doma i vo svete. S väčšinou myšlienok, ktoré autor prezentoval, v zásade súhlasím. Dovolím si však pripojiť pár postrehov k formálnej stránke finančných zbierok, pouvažovať o odlišnostiach ich organizácie v Čechách a na Slovensku. Ozaj, uvažoval niekto nad tým, ako sa k podobným dobročinným akciám stavajú v zahraničí? Keďže mám osobnú skúsenosť, pokúsim sa vám ju priblížiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Následky tatranskej víchrice
Následky tatranskej víchrice (zdroj: www.tatry.sk)

Najskôr k sľubovanému "zahraničnému" príkladu. Len pár dní po ničivej tatranskej víchrici mi písal jeden český kamarát. Oslovili ho jeho známi z Japonska, ktorí majú osobný vzťah k Čechám a Slovensku. Šlo o organizovanú skupinu ľudí. Počuli, resp. videli, čo sa stalo a ani minútu nepochybovali o tom, že chcú pomôcť. Mali pripravené peniaze, no požiadavka na ich odovzdanie bola jednoznačná. Príjemcom musí byť konkrétny postihnutý subjekt, žiadna nadácia, žiaden sprostredkovateľ. Zrejme vedeli, prečo. V zahraničí ľudí zaujíma, čo sa s ich peniazmi stane. Chcú, aby nevyšli nazmar. Potrebujú mať predstavu o tom, na aký konkrétny účel a kým budú použité. Ideálne je, ak si môžu efektívnosť svojej "investície" aj spätne overiť, tj. vidia výsledky. Človeku na vyššej úrovni myslenia (to nie sú len ľudia v zahraničí, ale aj doma, u nás je ich však zatiaľ menej; viac sa tomu ale venovať nechcem) nestačí mať dobrý pocit, že pomohol, musí si byť vedomý toho, že pomohol a ako pomohol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A rozdiel medzi ČR a SR? Ľudia z ČR, ktorí prišli v prvých dňoch po tatranskom nešťastí osobne (neboli to však iba Česi, pomáhalo aj veľa domácich), patria k už popísanej skupine tých, čo chcú pomôcť a idú za výsledkom. Nie každý však môže pomôcť osobnou účasťou (predstavte si ten chaos, keby sa každý zapojil), a tak ľudia posielajú peniaze. No a tu je momentálne medzi našimi krajinami jeden veľký formálny rozdiel. Keď nepočítame komerčnú sféru, ktorej dary sú častejšie zištné ako úprimné, najväčší potenciál finančnej pomoci je medzi ekonomicky aktívnym obyvateľstvom. Empatia kulminuje v momente bezprostredne nasledujúcom katastrofu a ešte niekoľko málo dní potom. Samozrejme, médiá masírujú mozog dlho po predmetnej udalosti, na city to však časom pôsobí menej. Preto je nutné zbierky odštartovať veľmi rýchlo, najlepšie okamžite. Veľmi dôležitá je aj ich jednoduchosť, časová nenáročnosť a dôveryhodnosť príjemcu prostriedkov. Počet ľudí prispievajúcich "tradičnou formou", tj. vkladom na účet bude stále klesať. Klesať bude aj popularita pouličných zbierok.

SkryťVypnúť reklamu

Novou formou zasielania finančných darov sú SMS. Zázemie tejto formy pomoci je v ČR v súčasnosti na oveľa vyššej úrovni ako v SR. Vznikol totiž jednotný systém zasielania finančných prostriedkov pre všetky aktuálne "projekty pomoci". Existuje jednotné telefónne číslo (dostupné zo všetkých sietí, dokonca aj z pevnej linky), na ktoré zaslaním SMS, ktorá obsahuje kľúčové slovo projektu, prispejete vopred stanovenou sumou (pre všetky projekty je rovnaká). Na stránke www.darcovskasms.cz si môžete overiť príjemcu pomoci, viete tiež, koľko peňazí dostane (čistá suma, po odpočítaní provízie za sprostredkovanie, resp. poplatku mobilnému operátorovi) a aká je celková suma vyzbieraných prostriedkov. Samozrejmosťou sú odkazy na stránky príjemcov, kde je priebežne uverejňované, na aké účely boli vyzbierané peniaze použité. Jednotlivé projekty sú vyhlásené prakticky okamžite po predmetnej udalosti. Existujú aj dlhodobé projekty, do ktorých sa môžu zapojiť za stanovených podmienok domáce neziskové organizácie. Naproti tomu si spomeňte, ako dlho trvalo mobilným operátorom v SR, kým zareagovali na tragédiu v Ázii.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyplýva z predchádzajúcich odstavcov, z môjho pohľadu sa situácia ohľadom množstva vyzbieraných peňazí nezlepší, kým niekto kompetentný nezistí, že sa veci dajú a musia robiť jednoduchšie. V každom prípade si však treba uvedomiť, že skutočný úspech zbierky nezávisí na množstve získaných prostriedkov ale na ich efektívnom využití. Na záver pripojím jedno osobné želanie: Kiežby sme žili tak, aby sme na žiadnu verejnú zbierku nikdy neboli odkázaní.

Martin Králik

Martin Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Absolvoval FMFI UK. Žije a pracuje zväčša v Bánovciach nad Bebravou, Bratislave a Prahe.Kontakt: kralikm[zav]pobox(bod)skZobrazovanie reklamných bannerov na týchto stránkach je vecou prevádzkovateľa.Autor blogu sa od ich obsahu dištancuje. Zoznam autorových rubrík:  Bánovce nad BebravouOchrana súkromiaAplikovanie IT do životaKultúraŠportCestovanie

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu