Na úvod v skratke zhrniem kroky, ktoré som zaznamenal a ktoré zmenesymboliky predchádzali. Dňa 4.4.2007 vychádza v Bánovských novináchčlánok Ing. Stanislava Vavru, ktorý je prevažne výberom z monografiemesta Bánovce nad Bebravou a obsahuje informáciu o jeho erboch. Článokje doplnený (na popud primátora mesta) anketou novín na tému, akoobčania vnímajú súčasný erb mesta, prípadne či sa nejavia tendencievrátiť sa k minulému erbu. Táto anketa na prvý pohľad vyzerá ako naobjednávku. Publikované názory občanov jednoznačne hovoria v prospecherbu s troma ružami. Ani jeden názor nie je v prospech „modrej“ vofarbách mesta. Nech autor netvrdí, že sa takýto názor nevyskytol. Ak sanevyskytol, štatistická vzorka bola vybraná účelovo. Ak sa vyskytol,kvôli objektívnosti mal byť rozhodne publikovaný. Slovná anketa jedoplnená hlasovaním vykonaným na troch základných školách. Nuž, keďpoložíme otázku, či zachovať erb „mlynského kola“, alebo sa vrátiť k„trom ružiam“, odpoveď musí vyznieť jednoznačne. Pocit totiž vediečloveka k živým ružiam skôr ako k mŕtvemu mlynskému kolesu. Najmä medzižiakmi základných škôl. Len neviem, či je to autorova hrubá neznalosťsymboliky alebo politická objednávka. Dnes už bývalý erb mesta totižnezobrazoval žiadne mlynské kolo, ale tzv. katarínske koleso.Teda koleso sv. Kataríny Alexandrijskej. Dňa 20.4.2007 sa v Bánovskýchnovinách objavujú tri krátke články k symbolike. Článok Dr. ŠtefanaKobzu je venovaný vývoju predošlej zmeny symboliky z rokov 1995-1997.Články pánov Rudolfa Amreina a Vladimíra Bulíka predstavujú osobnénázory. Každý na jednu stranu. A čuduj sa svete, 24.4.2007 poslanci MsZhlasujú o zmene symboliky s pozitívnym výsledkom. Takto narýchlozorganizované hlasovanie nemožno označiť inak, ako nekompetentné. Dňa28.9.2007 sú symboly mesta vysvätené v rímsko-katolíckom kostoleNajsvätejšej Trojice v Bánovciach nad Bebravou. Tým si mestozabezpečilo nespochybniteľnosť svojho rozhodnutia u veriacej častiobčanov (vysviacka prebehla počas ekumenickej bohoslužby).
Primátor a mestské zastupiteľstvo majú môj veľký obdiv za vnímavosť,citlivosť a promptnosť, s akou reagujú na názory občanov. Len somzvedavý, či budú takéto ľudomilstvo uplatňovať aj pri inýchpríležitostiach.
Mimochodom, napadlo niekoho z kompetentných, žeokrem zmeny symbolov na mestskom úrade bude treba vykonať množstvoďalších zmien? A že to bude aj niečo stáť? Rozmýšľal niekto o zmenesymboliky na stránkach videotextu bánovskej televízie? A čo internetovéstránky www.banovce.sk? Jeobrovskou hanbou, že tento oficiálny internetový portál mesta zostávastále nezmenený. Uvedomil si niekto, že bude treba zmeniť napr. symbolyna studni, ktorá vznikla v rámci budovania nového námestia? Ainformačné materiály umiestnené v zasklených tabuliach na námestí? Mojaotázka je jednoduchá. Koľko bude mestskú pokladňu tento výstrelok stáť?Som jediným občanom, ktorého táto suma zaujíma? Alebo sa nájdu ajďalší? Od mesta očakávam zverejnenie podrobnej (menovite všetkypoložky) a pravdivej informácie.
Finančná stránka zmeny jedôležitá, avšak v tomto prípade zďaleka nie najpodstatnejšia. Váženédámy poslankyne a páni poslanci mestského zastupiteľstva, vážený pánprimátor! Symbolika je niečo na výsosť dôležité. Nie je jedno, čičlovek žije, pracuje a umiera pod tou či onou vlajkou. Farby a symbolypôsobia hlboko do podvedomia a ovplyvňujú naše životy a konanie. Preto,keď sa rozhoduje o takej závažnej veci ako symboly mesta, treba sa maťna pozore. Rozhodnutie podložené emocionálne dnes už nie jekompetentné. Duch doby žiada, aby sme mali jasnú myšlienku toho, akéhodnoty symbol reprezentuje. Ako prvý teda musíme postaviť rebríčekhodnôt a až ten vyjadriť symbolom. Vyjadrenie pritom musí byť jasnévšetkým, ktorých symbol zastrešuje. Iba za takýto symbol sa možnopostaviť. Každý iný symbol je pre človeka dnešnej doby prázdny. A cezprázdne symboly sme manipulovateľní. V lepšom prípade sme k nimľahostajní. Chcete mať z občanov ľudí svojprávnych alebomanipulovateľných? Vzhľadom na to, že sa proti hlasovaniu niktoneohradil, skôr manipulovateľných. Opak by ste dokázali len vtedy, kebysa problematika symboliky mesta otvorila znovu. Tentokrát všakporiadne. Vôbec totiž nejde o to, či ruže alebo koleso. Treba symbol,ktorému budú ľudia rozumieť. Bude stelesňovať ideál, ku ktorému bymesto a jeho občania mali smerovať. Zaň bude bojovať primátor,zastupiteľstvo, vlastne všetci občania. Za súčasný symbol nikto nevie,ako bojovať, lebo ho nikto nechápe. Nemýľme sa, že je jedno, aký obraznesie erb a v akých farbách je mestská vlajka. Pozrime do dejín. Keďnie sme slepí, zbadáme, že na symboloch povstávajú a padajú celé ríše.
Len pre ilustráciu uvediem krátke prerozprávanie legendy o sv. KataríneAlexandrijskej, ktorej symboliku niesol dnes už bývalý erb mesta. Tátosvätica stelesnila podľa legendy ideál nezlomnej bojovníčky za pravdu.Milovala pravdu a ako kráľova dcéra odmietla sobáš s cisárom, pretožepozemský zväzok s ním pokladala za zotročujúci. Svojho mystickéhomanžela našla neskôr v Kristovi. V ťažkých časoch prenasledovaniakresťanov sa postavila na ich stranu. Cisár ju za to uvrhol do väzenia,kde sa ju najskôr pokúsil presvedčiť k sobášu. Keď videl, že je tonemožné, chcel zlomiť jej kresťanské presvedčenie. 50 najlepšíchpohanských filozofov s ňou malo diskutovať a „vyliečiť“ ju zkresťanstva. No ona naopak všetkých obrátila k viere v Krista. Cisár jupotom odsúdil na smrť. Mala byť zlámaná v kolese. Koleso, ktoré je jejatribútom, však zázračne zlomil blesk. Katarína musela byť preto sťatámečom. Katarína je svätica, ktorá napr. stála po boku inej bojovníčky –sv. Johanky z Arku, keď pomáhala Francúzom budovať národné sebavedomie.So znalosťou legendy sa so symbolom kolesa na erbe pred človekomokamžite vynorí konkrétny morálny obsah. Čím hlbšiu znalosť máme, týmje obsah mohutnejší. Pod takýmto erbom možno zjednotiť ľudí, ktorímilujú pravdu a sú pripravení za pravdu bojovať. Túto cnosť pritomnemusia mať všetci občania. Je to však ideál, žiariaca hviezda, kuktorej možno smerovať. Verím, že v meste, ktoré bolo kráľovským a ktorépoužívalo koleso sv. Kataríny vo svojej symbolike zhruba 300 rokov, bytento ideál našiel mnoho prívržencov a nasledovateľov.