Minister vnútra Daniel Lipšic /KDH/ pripravil legislatívny návrh novelizácie zákona o priestupkoch / zákon č. 372/1990 Zb./ so sprísnemými podmienkami vo veci urážky verejného činiteľa.
Prečo to spomínam práve v súvislosti s našou smradľavou Gorilou? Ak si pozorne prečítate jej texty , tak tu nájdete aj niečo o plánovaní trestných oznámení / v našom prípade postačí aj priestupkové oznámenie / zameraných na likvidáciu novín a určitých ľudí. Obsahuje aj plánovanie výdavkov na súdne procesy v súvislosti s rozličnými spravodajskými hrami a ohováračskými kampaňami, teda naša Gorila myslí na všetko a podľa návrhu tohoto zákona aj jej ochrancovia.
V novelizácii okrem iného do ustanovenia §-47 - Priestupky na úseku verejného poriadku má byť vsunutý aj tento text:ods. 1 písm. k "kto urazí, alebo ohovorí verejného činiteľa pri výkone jeho právomoci alebo pre výkon jeho právomoci."ods.2 "Za priestupok podľa ods. 1 písm. /okrem iných/ možno uložiť pokutu do 500 eur.
Premením to na drobné a vysvetlím .
Trestné kódexy až do čias rekodifikácie trestného zákona s účinnosťou od roku 2006 obsahovali aj skutkovú podstatu trestného činu Útok na verejného činiteľa /§156 a nasledujúce Tr. zákona č. 140/1961 Zb. /, v ktorom v jednom z jeho ustanovení bol aj tzv. verbálny /slovný/ útok na verejného činiteľa. Po rekodifikácii tento trestný zákon nahradil trestný zákon č. 301/2005 zz., kde toto ustanovenie vypadlo s odôvodnením, že nie je potrebné a možné privilegovane chrániť niektorú z profesijných skupín takýmto spôsobom s tým , že verejný činiteľ musí niesť vyššiu mieru zodpovednosti, ale aj musí zniesť vyššiu mieru kritiky , resp. vyššiu mieru odventilovania osobných a iných problémov občana ako bežný občan.
Skutky s nižšou spoločenskou nebezpečnosťou bolo možné pred rekodifikáciou aj po nej posúdiť v zmysle zákona o priestupkoch , 372/1990 Zb. konkrétne ako priestupok Proti občianskemu spolužitiu podľa § 49 ods. 1 citovaného zákona, kde skutková podstata bola formulovaná ako urážka inej osoby, alebo jej jej vydanie na posmech a bolo možné za tento priestupok uložiť pokutu vo výške 33 eur.
Niekoľko rokov som pôsobil ako verejný činiteľ a zažil som aj staré ustanovenie trestného zákona aj nové. To staré bolo veľmi veľmi pritiahnuté za vlasy, pretože ak niekto na verejného činiteľa pri výkone jeho právomoci povedal krivé slovíčko mohol za to dostať trest do dvoch rokov trestu odňatia slobody., alebo alternatívny trest, napríklad aj dosť vysokú pokutu. Pričom skutok sa zakladá na tom, že niekto niečo povie alebo napíše a... Teda "pípneš a ideš"
Zároveň v staršom trestnom kódexe, kde ešte bol tento trestný čin zakotvený nebolo nejakým závažným spôsobom rozširované označenie poškodeného ako verejný činiteľ.
Lipšic v návrhu však upresňuje zoznam verejných činiteľov nasledovne:
§ 10 - Verejným činiteľom sa rozumie prezident SR, poslanec NR SR, poslanec európskeho parlamentu, člen vlády, sudca, sudca ústavného súdu, prokurátor, alebo iná osoba zastávajúca funkciu v orgáne verejnej moci, príslušník ozbrojených síl, osoba v služobnom pomere, starosta obce, predseda vyššieho územného celku, poslanec územnej samosprávy, štátny zamestnanec, alebo zamestnanec orgánu štátnej správy, územenej samosprávy, alebo iného štátneho orgánu, ktorá vykonáva pôsobnosť v rámci právnickej osoby, ktorej zákon zveruje právomoc rozhodovať v oblasti verejnej správy, notár, súdny exekútor, člen lesnej stráže, vodnej stráže, rybárskej stráže, poľovníckej stráže, stráže prírody, alebo osoba, ktorá má oprváneneie člena stráže prírody, ak sa podieľa na plnení úloh spoločnosti a štátu a používa pri tom právomoc, ktorá mu v rámci zodpovednosti za plnenie týchto úloh bola zverená. Teda sem patria takmer všetci úradníci verejnej správy a samosprávy.
Nehovorím, že občan, resp. noviny majú komukoľvek nejakým hrubým spôsobom nadávať, urážať ho, ohovárať, resp. kydať na neho ako si zmyslia. Avšak miera ochrany obyčajného občana a miera ochrany vyvoleného občana v tomto prípade verejného činiteľa je na totálne rozličnej úrovni a nezriedka aj v prípade verejných činiteľov sa dozvedáme o ich hrubom, urážlivom správaní , zavádzaní a ohováraní voči občanovi. Preto potom považujem súčasnú ochranu za úplne postačujúcu a rovnoprávnu na oboch stranách .A dovolím si tvrdiť aj to, že vzhľadom k neznalosti predmetného priestupkového zákona verejnými činiteľmi minimálne využívanou. Zároveň takýto verejný činiteľ má vždy možnosť svoju ochranu zabezpečiť si aj v zmysle občianskeho zákonníka a ustanovení o ochrane osobnosti - § 11 Občianskeho zákonníka č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
Ale:
- Takáto právna úprava vo svojich sankciách takmer nahrádza reálnu trestnú sankciu z rekodifikovaného trestného zákona, pretože skutky sa riešili poväčšinou vysokou pokutou /vysokou rozumej cca 165,96€ -331,94€/ a trest odňatia slobody za tento skutok bol skôr len výnimočný, aj to len v spojení s iným súdeným trestným činom.
- V prípade použitia maximálnej sankcie je táto likvidačná tak pre fyzickú osobu ako aj menšiu právnickú osobu, zvlášť ako právnickou osobou je menšie nakladateľstvo a toto môže byť napadnuté priestupkovým oznámením aj opakovane. Piričom v prípade nakladateľstiev by mohlo dôjsť aj k samocenzúre článkov vzhľadom k obavám z likvidácie týmto spôsobom.
- Takáto úprava je nerovnoprávna z hľadiska postavenia subjektov /poškodeného a páchateľa/a z hľadiska ochrany záujmov spoločnosti v prípade napríklad vzájomných urážok.
- Takáto úprava napríklad v Srbsku /zdroj Pravda 31.12.2012/ je príčinou sústavnej likvidácie nezávislých novín, ich nakladateľstiev a šéfredaktorov, pretože pod skutkovú podstatu tohoto priestupku bude možné vsunúť takmer čokoľvek, pretože výklad môže byž veľmi široký /napríklad aj vyslovenie domnienky že pri neúmernom zvyšovaní daní alebo vládnych výdavkov označíme príslušných verejných funkcionárov "nenažrancami" , prípadne označenie liknavého úradníka a úradného postupu za lenivca resp. za lenivosť, nehovoriac už o vykričaní nevystavenia nejakého potvrdenia, aj keď možno oprávnene, alebo vykričanie toho, že bez úplatku sa veci nedajú vybaviť / a veľakrát sa naozaj nedajú vybaviť / - a máme to.
- Takto široké označenie osoby ako verejného činiteľa, kde vlastne verejným činiteľom je takmer každý , znevýhodňuje v maximálnej miere občana v jednaní s ktorýmkoľvek orgánom verejnej moci.
A preto pozor na slová lebo môžu stáť 500.-€ a to v už veľmi krátkej dobe.