Auto na benzín, diesel, či nebodaj LPG?

Túto otázku si kladie nejeden motorista. Spravidla platí, že z hľadiska prevádzkových nákladov sa pre súkromné účely oplatí skôr automobil s benzínovým motorom, naopak na účely firemné s dieselovým. Na krátke trasy je lepší benzín ako diesel z hľadiska studených štartov. Kde je teda pravda a ako si to všetko zrátať sám pre seba?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Výpočet je v podstate jednoduchý. V nasledujúcej tabuľke je potrebné zadať viacero údajov:
- predpokladaný počet vami najazdených kilometrov za rok
- ceny dvoch porovnateľných vozidiel s benzínovým a naftovým pohonom
- priemerné ceny pohonných hmôt (ďaľej len PH) - ja používam ceny z portálu natankuj.sk
- no a napokon priemernú spotrebu udávanú výrobcom vozidla

tabuľka benzín - diesel

Následne si môžete porovnať koľko vás budú stáť PH na rok pri odjazdení zadaných kilometrov, koľko vás budú stáť PH v prepočte na 1 km jazdy a napokon najdôležitejší údaj, koľko kilometrov je potrebné na automobile najazdiť, aby sa vám vrátila väčšia investícia do automobilu s naftovým agregátom.

Ďalšie rozhodovanie, či benzín alebo diesel nechám na vás, no ja osobne som sa rozhodol pre benzín aj keď jedno naftové auto som istý čas vlastnil. Ak poviem za seba, viac mi vyhovujú benzínové autá kvôli kultúre chodu motorov, nízkej hlučnosti v interiéry a v neposlednom rade nižším nákladom na servis u starších vozidiel.

Postupne sa dostávame k ďalšej téme a to je, či prerobiť alebo neprerobiť svojho tátoša na pohon LPG. Jedná sa hlavne o jazdené automobily, no zopár výrobcov už ponúka aj nové vozidlá s pohonom na plyn. Je to ekologickejšie, stojí to motoristu podstatne menej, šetrí to motor, no na druhej strane to chce väčšiu investíciu do LPG zariadenia a systému ako takého, pravidelné kontroly a isté obmedzenia ako napr. zákaz parkovania v podzemných garážach. Investícia do LPG sa pohybuje v rôznej výške, približne od 20 do 60 tisíc Sk. Cena závisí od samotného systému LPG, ktorý zakúpite a aj od toho, či vaše auto patrí do hromadne schválených typov určených na prestavbu alebo nie.

Nieje to tak dávno, čo bola na Slovensku zrušená daň z LPG a tak jeho cena o čosi klesla. Čo by sme za to dali aj pri benzíne či nafte... Ale vráťme sa späť na zem...

Do nasledujúcej tabuľky je potrebné zadať nasledujúce údaje:
- priemern[ cenu PH vášho súčasného auta a cenu za LPG
- priemernú spotrebu vášho auta (priemerná spotreba pre LPG je rátaná zo súčasnej spotreby na vašom aute a je približne o 15% vyššia)
- investíciu do prerobenia na LPG pohon

Vo výpočte nájdete napokon aká je návratnosť investície v rokoch, mesiacoch a kilometroch. A potom už jazdíte skoro zadarmo. :)

tabuľka LPG

Dúfam, že tieto prepočty pomohli rozhodnúť sa, alebo aspoň získať trošku prehľad o cenách a návratnosti tej danej investície.

Jozef Kriváň

Jozef Kriváň

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

konštruktér pracujúci v automobilovom priemysle Zoznam autorových rubrík:  RodinaSpoločnosťAutáCestovanieIné

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu