Ona popíjala cappuccino, jej dieťa sa medzitým hralo v detskom kútiku.
„Dala by som si aj jeden z tých skvele vyzerajúcich zákuskov, ale nemôžem si to dovoliť," poznamenala s ľútosťou v hlase. Následne sa trochu rozhovorí o tom, ako ju jedna (už bývalá - pozn. autorky) kamarátka oslovila s ponukou zarobiť si (vraj) slušnú sumu peňazí. Prišlo jej to trochu zvláštne, že sa jej tá kamoška nečakane ozvala, aj keď s ňou nebola v kontakte niekoľko rokov. Vidina bohatstva však bola pre ňu veľmi lákavá a zdravý rozum tak šiel bokom. Ivana (nie je to jej pravé meno-pozn. autorky) ju presvedčila, že sa z nej stane podnikateľka, ktorá bude zarábať kráľovské peniaze. Podmienkou bolo, že nakúpi produkty v hodnote 200 EUR a predá ich niekomu inému o 15 percent drahšie. Ako mamička na materskej musela obraciať každé euro a tak sa tejto príležitosti hneď chytila. Ivana sa jej medzitým pochválila, že firma, pre ktorú robí nábor, jej vraj darovala novú audinu. A to nie je všetko. Ráno jej vraj nezvoní žiaden budík a pracuje len dve hodiny denne. Chodí na drahé dovolenky a obeduje v luxusných reštauráciach. Ako mi to Martina všetko rozprávala, napadla ma jedna vec. Keď je Ivana naozaj taká úspešná a firma si ju tak hýčka, prečo je odkázaná vypisovať na internete ľuďom, s ktorými sa nestretla roky rokúce??? Keď sa dá niekde/nejakým spôsobom nadštandardne zarobiť, tak ten zamestnanec/podnikateľ nebude o tom hovoriť x ďalším ľuďom. Lebo takto si len vytvorí konkurenciu a sám nič z toho nemá.
Zvedavosť mi nedala a vyhľadala som si ju na googli. Naša Ivanka bola zaregistrovaná na viacerých sociálnych sieťach, všade bola mimoriadne aktívna. Posledný rok sa však nečakane stiahla do úzadia. Atraktívna tmavovláska dbá o svoj image a ženám ponúka rôznu kozmetiku a "zázračné" výživové doplnky. Má aj svoj vlastný youtube kanál, na ktorom má množstvo seba prezentačných videí. Radí ľuďom ako zbohatnúť a odporúča im vstúpiť do sieťového marketingu (MLM). V jednom zo svojich videí sama priznáva, že sa stala súčasťou pyramídy, ale napriek tomu nedá na MLM (používa sa tiež názov sieťový marketing či soft marketing) dopustiť.
Na svojom youtube kanáli má aj záznam z jednej pracovnej porady, kde prednáša asi desiatim ďalším ženám. Naverbovala ich rovnakým spôsobom ako Martinu a teraz pre ňu pracujú. Aj ony uverili ilúzii, že rozbehli svoj vlastný biznis a získali tak finančnú slobodu. Ivana má skvelé presvedčovacie schopnosti a vie sa dokonale predať. Martina sa teda vôbec nemusí cítiť hlúpo. Podľa jej vlastných slov jej naleteli aj veľmi inteligentné a vzdelané ženy, ktoré si len chceli privyrobiť. Video som nakoniec zvládla dopozerať do konca. Nebolo to jednoduché, toľko nezmyslov a manipulatívnych reči som naposledy počula v politických debatách, ktorých sa zúčastnil Matúš Šutaj Eštok.
„Hovorím vám, v zamestnaní nikdy nezbohatnete. Takúto možnosť máte iba v našej firme. Mám kolegyňu, ktorá nemala peniaze na benzín a dnes zarába 10 000 EUR. Za tri roky tak máte splatenú hypotéku alebo kúpený rodinný dom," rozpráva s nadšením v hlase a ostatné ženy ju len nemo počúvajú.
Ako je možné, že tie ženy necítia tú manipuláciu z jej strany? Sú tak málo vnímavé? Alebo sa len ulakomili na niečo, čo nemôžu mať?
„Chcete ísť robiť do Tesca za 900 EUR? Nie je lepšie investovať 200 EUR mesačne do objednávky, keď viete, že za tri mesiace zarobíte tridsaťnásobne viac? Ale musíte preto niečo urobiť. Keď budete znova zadávať objednávku, tak budete pri tom tancovať a spievať. Lebo ste investovali do seba a vesmír vám to niekoľkonásobne vráti. Ak sa budete sťažovať, že ste zase utratili za niečo peniaze, tak vesmír vám pošle samé zlé veci. Lebo to pochopí tak, že vy tie peniaze nechcete,"
Wow! Tá Ivanka je ale hviezda!!! Aj samotný Róbert Fico by sa od nej mohol učiť!

Rovnaké kaleráby natlačila do hlavy aj Martine. Tá si z jej firmy objednala množstvo výživových doplnkov, ktoré jej teraz stoja na poličke, lebo ich nikto nechce kúpiť. Pár fľaštičiek si od nej kúpili jej blízki, aby ju aspoň trocha podporili. Ďalšie produkty však odmietli kupovať, lebo prišli na to, že sľubovaný efekt sa u nich nedostavil. Ide totiž často o predražené vitamíny, ktoré dostanete oveľa lacnejšie v kamenných obchodoch. Ivana svojim klientkám radí, aby nabrali odvahu a kontaktovali aj úplne cudzích ľudí. Peniaze sa totiž v MLM zarábajú hlavne náborom nových členov, predaj produktov je až na druhom mieste. Ide vlastne o pyramídový systém, a teda tí, ktorí sú navrchu, naozaj na MLM zarobia. Naopak, tí v spodnej časti pyramídy, spravidla prídu o peniaze. Okrem toho si väčšinou platíte aj za účasť na rôznych seminároch a školeniach, kde vám dajú inštrukcie, ako do systému získať viac zúfalých ľudí. Samozrejme aj cesta tam niečo stojí, rovnako ako aj ubytovanie.
Ivana je inteligentná žena, ktorá sa vyzná vo financiách a ekonomike. Sama nemôže veriť tomu, že z tých žien, ktoré nalákala do firmy, sa niekedy stanú úspešné podnikateľky. Urobila to najlepšie, čo mohla. Pre seba... Ona zarába aj na ich predajoch. Toto je princíp sieťového marketingu. Ak sa rozhodnete vstúpiť do MLM, musíte dať na svoje produkty dostatočne vysokú maržu, aby každému z pyramídy niečo kvaplo. Otázka je, či takto predražený produkt ešte od vás vôbec niekto kúpi. Nábor nových členov sa tiež nedá robiť donekonečna. Ivana a Martina pochádzajú z rovnakého malého mesta. Ivana oslovila mnohých ľudí a mnohí ľudia spluprácu s ňou odmietli. Keď tých istých ľudí neskôr osloví Martina, tak ich odpoveď bude opäť negatívna.
Vráťme sa ale naspäť k Martine. Keď sa sľúbenej finančnej slobody nedočkala, začali ju zožierať pochybnosti. Ako matka samoživiteľka nemala ďalšie financie na nové objednávky. Začali jej vyvolávať jej nadriadení, že čo sa deje. Vrcholom drzosti bolo, keď jej Ivana navrhla, aby predala nejaké cenné veci a získala tak peniaze na ďalšiu objednávku. To, že nezarobila, je vraj jej chyba. Kontaktovala všetkých svojich známych, dokonca aj cudzích ľudí. Keď jej nejaká žena povedala, že kozmetiku nepoužíva, snažila sa ju presvedčiť, že robí chybu. Presne podľa Ivaniných inštrukcií. Ľudia sa jej snažili zbaviť, ale ona nebrala "nie" ako odpoveď. Mnohí sa jej vraj začali vyhýbať a prišla tak o množstvo priateľov.
Multi-level marketing využívajú spoločnosti ako Mary Kay, Avon, Duolife, Oriflame, Herbalife, Farmasi... Celý ten systém je postavený na klamstve a manipulácii a používajú sa tam sektárske praktiky. Pompézne verejné podujatia, na ktorých ocenia tých najlepších pracovníkov. A ako dopadla Ivana? Podľa všetkého sa už sieťovému marketingu nevenuje. Taký skvelý biznis to bol pre ňu, že dnes ju živí niečo úplne iné.