Ako legálne vyradiť auto z evidencie?

Pri problematike vyradzovania vozidiel z evidencie je Slovensko viazané medzinárodnými zmluvami a vyradzovanie ako také,sa musí riadiť odporúčaním Smernice Európskeho parlamentu a rady č.2000/53/ES z 18.septembra 2000 o vozidlách po dobe životnosti. Svojvôľný postup obvodných úradov a spracovateľov vozidiel po dobe životnosti (v slovenskom prípade nazvaných účelovo "autovraky") je v rozpore s odporúčaniami Európskeho parlamentu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Najprv vysvetlenie pojmov, ktoré su v rozpore s dojmami úradníkov, aj tých samozvaných na autovrakoviskách.

Vozidlo po dobe životnosti“ znamená vozidlo, ktoréje odpadom v zmysle článku 1 písm. a) smernice 75/442/EHS; 

Smernica 75/442/EHS článok 1 písm. a) „odpad“ znamená akúkoľvek látku alebo predmet v kategórii ustanovenej v prílohe I, ktorej sa jej držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je povinný sa jej zbaviť .

Vráťme sa pár citátmi k Smernici Európskeho parlamentu a rady č.2000/53/ES

„Veterány, to znamená historické vozidlá alebo vozidlá s hodnotou pre zberateľov alebo určené pre múzeá, udržované správnym a ekologicky nezávadným spôsobom,
buď pripravené na používanie alebo rozmontované na súčiastky, sa nezahŕňajú do definície odpadu, stanoveného v smernici 75/442/EHS a nespadajú do rozsahu tejto
smernice".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Základným princípom je, že odpad by sa mal opätovne využiť a spätne získavať a uprednostniť sa má opätovné využitie a recyklácia. “ „ Členské štáty vykonajú potrebné opatrenia na podporu opätovného používania súčiastok, ktoré sú vhodné na opätovné používanie,
spätné získavanie súčiastok,.......atď."
Táto smernica ustanovuje opatrenia, ktorých prvoradým cieľom je prevencia odpadu z vozidiel, a tiež opätovné využívanie, recyklácia a iné formy spätného získavania vozidiel po dobe životnosti a ich súčiastok, aby sa znížilo zneškodňovanie odpadu ako aj aby sa zdokonalila ochrana životného prostredia všetkými hospodárskymi operátormi, zapojenými do cyklu životnosti vozidiel a najmä operátormi, ktorí sú priamo zapojení do spracovania vozidiel po dobe životnosti.   Táto smernica bola vytvorená v duchu, ak už existuje hospodárska súťaž, ktorá produkuje výrobky, ktoré sú potencionálnym odpadom má sa zabezpečiť, aby 90 a viac percent látok použitých pri ich výrobe bolo recyklovateľných. Ideálny spôsob znižovania energetickej náročnosti a tým aj dosahov spracovania odpadu na životné prostredie je však podpora opätovného využívania vozidiel a ich súčiastok.    Na záver opäť citát „Členské štáty by mali zabezpečiť, aby posledný držiteť alebo vlastník mohol dodať vozidlo po dobe životnosti do zariadenia oprávneného na spracovanie bez akýchkoľvek nákladov v dôsledku toho, že vozidlo nemá žiadnu alebo zápornú trhovú hodnotu".
„Členské štáty môžu ustanoviť, že doprava vozidiel po dobe životnosti nebude úplne zadarmo, ak vozidlo po dobe životnosti neobsahuje podstatné súčiastky vozidla, najmä motor a karosériu, alebo obsahuje odpad, ktorý sa pridal k vozidlu po dobe životnosti".  Z toho teda vyplýva, že smernica počíta aj s prípadmi ak majiteľ odovzdá vozidlo bez karosérie a motora, čo je v rozpore s tvrdeniami pracovníkov spracovateľov starých vozidiel, a v podstate celej loby ZAP SR.
   Takže pokiaľ sa majiteľ vozidla s hodnotou pre zberateľov, (každý má právo stať sa zberateľom vozidiel akejkoľvek značky a typu) udržiavaného správnym a ekologicky nezávadným spôsobom, buď pripraveným na používanie alebo rozmontovaným na súčiastky, ktoré sa nezahŕňa do definície odpadu, stanoveného v smernici 75/442/EHS a nespadá do rozsahu tejto smernice rozhodne vyradiť vozidlo z evidencie s tým, že odovzdá nebezpečný odpad ako sú ropné produkty, pneumatiky, akumulátor či iné súčiastky, pre ktoré nemá v budúcnosti využitie, nikto nemá právo mu v tom brániť. 

Ján Kukulský

Ján Kukulský

Bloger 
  • Počet článkov:  77
  •  | 
  • Páči sa:  93x

Pozerám, počúvam, čudujem sa, píšem. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,078 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu