Vo Východoslovenskej galérii na Hlavnej ulici v Košiciach sme zavítali na výstavu, Košická moderna-Človek a mesto/sociálno kritická vlna. Súčasťou expozície sú obrazy Františka Foltýna na tému od košickej moderny k parížskej abstrakcii.
Prehliadku výstavy očami študentov dejín umenia Univerzity tretieho veku v Košiciach, si môžete pozrieť v nasledujúcej fotogalérii spolu s popisom výstavy. Aby boli fotografie trošku pestrejšie, tak niektoré z nich sme upravili na čiernobiele.

Ukážky niektorých vystavených diel, ktoré si zapožičala Východoslovenská galéria na výstavu




Košická moderna: Človek a mesto-sociálna kritika
V úvodnej časti našej exkurzie sme si pozreli výstavu Košická moderna - Človek a mesto /sociálno kritická vlna. Kurátor výstavy PhDr. Miroslav Kleban spolu s Mgr.Petrou Filipiakovovou oboznámili študentov dejín umenia Univerzity tretieho veku s aktuálnou výstavou. Dozvedeli sme sa, že expozícia predstavuje výtvarný obraz medzi dvoma svetovými vojnami. Je tematická, sústreďuje sa na mestské motívy. Silný Košický motív nie je len tendenčným stavebným prvkom obrazov. Košice zohrávali dôležitú úlohu už v stredoveku. Mesto malo významné postavenie v rámci uhorských miest vďaka hospodárskej prosperite, konfesijnej tolerancii a rôznorodosti. Spolunažívanie rôznych kultúrnych vrstiev trvalo až do konca medzivojnového obdobia, dôležitú úlohu zohrávalo aj geopolitické postavenie mesta. Keď Košice zasiahli politické zmeny, stali sa pútnickým a azylovým miestom.
Téma portrétu sa stáva dominantnou u mnohých predstaviteľov košickej moderny. Portrét predstavuje samostatný žáner, ktorý rezonuje u viacerých autorov. Určuje sociálne kritickú povahu umenia v prostredí Košíc. Mestský žáner zachytáva kaviarenský život, verejný aj súkromný život, prácu a sociálnu problematiku a niektoré ďalšie znepokojujúce vízie a utópie. Nie všetky vystavené exponáty sú vlastníctvom Východoslovenskej galérie. Niektoré obrazy si galéria požičala na výstavu z iných zbierok.


Tradícia výtvarnej avantgardy Krónovej školy
Od PhDr.Miroslava Klebana, kurátora výstavy Košická moderna a od Mgr. Petry Filipiakovej sme sa dozvedeli ďalšie zaujímavosti. Umelci udržiavali lokálnu tradíciu výtvarnej avantgardy v okolí Krónovej školy. Medzi najvýznamnejších patria Július Jakoby, Ľuovít Feld, Imrich Oravecz, Koloman Sokol. Topografia a život obyvateľov bol hlavným námetom uvedených autorov pri tvorbe výtvarných diel. Od domácej scény sa výrazne odklonil autodidakt Konštantín Bauer, inšpiráciu nachádzal v starých Košiciach a na periférii mesta.
Anton Jasusch sa po návrate z ruského zajatia vracia opäť do Košíc. Svojou tvorbou nadviazal na prerušený výtvarný program symbolizmu, v syntéze s expresívnym ladením a novým pohľadom na osudy človeka. Medzivojnové obdobie patrí k ťažiskovým okruhom prezentačných a výskumných činností Východoslovenskej galérie. Teoretické podchytenie projektu publikovala VSG vo vydaných zborníkoch.




Život a dielo Františka Foltýna
Súčasťou prehliadky výstavy bola aj tvorba Františka Foltýna, ktorú nám podrobne vysvetlila Mgr.Petra Filipiaková (na snímke). Dozvedeli sme sa, že Foltýn bol českým maliarom, jeho tvorba bola oceňovaná aj v medzinárodnom kontexte. Umelec odišiel v roku 1924 do Paríža, usadil sa v Montparnase. Spolupracoval zo zoskupeniami Cercle et Carré (Kruh a štvorec) a Abstraction Création. Tieto zoskupenia slúžili na posilnenie medzinárodnej platformy umenia. V roku 1925 sa začali meniť diela Františka Foltýna. Sústredil sa na preverovanie možností a vzájomného vzťahu línií geometrických a biomorfných tvarov a farieb. Umelec vystavoval svoje diela v najpoprednejších galériách. Obhájil si mesto medzi vtedajšími prvotriednymi autormi akými boli Piet Mondrian, Hans Arp, Henryk Stazewski, Kurt Schwitters a Fernand Légers. Uvedené obdobie patrí k vrcholovej tvorbe Františka Foltýna.
Umelec začiatky svojej umeleckej dráhy spojil s východným Slovenskom a Bratislavou. Jeho tvorba v tom období prekonala búrlivý vývoj a neunikla pozornosti publika. Musel často zápasiť s nepochopením. Podobne to bolo s uznaním jeho umeleckého výkonu.


Súčasná výstavná činnosť Františka Foltýna čerpá zdroje z brnianskeho projektu
Diela Frantška Foltýna si dnes už cenia nielen znalci dejín umenia, ale aj milovníci obrazov. Značne k tomu prispela retrospektívna výstava František Foltýn 1891-1976 Košice – Paríž - Brno. Vernisáž výstavy sa konala v Moravskej galérii na prelome rokov 2007 - 2008. Okrem výtvarných diel sa podarilo spracovať aj Foltýnovú písomnú pozostalosť. Súčasná výstavná činnosť čerpá zdroje z brnianskeho projektu, ktorú sa snaží obohatiť o nové Foltýnove diela. Predchádzajúca výstava sa venovala fenoménu Košickej moderny v súvislosti s umelcovým pobytom v Košiciach.
Mgr.Petre Filipiakovej a PhDr.Miroslavovi Klebanovi ďakujeme za vyčerpávajúce a podrobné informácie, ktoré poskytli študentom Univerzity tretieho veku. Kurátorom výstavy František Foltýn (1891-1976) - Od košickej moderny k parížskej abstrakcii je Peter Ingerle a Ondřej Chrobák. Výstava vo Východoslovenskej galérii na Hlavnej 27 končí 20.10.2019. Ak ste ju nestihli, tak niekedy nabudúce...






Po prehliadke výstavy sa vo Východoslovenskej galérii konala tradičná prednáška z dejín umenia (na snímke).

Ďakujeme našej prednášajúcej Mgr.Zuzane Varechovej za skvelú exkurziu.
Ďalšie exkurzie študentov dejín umenia z 2.ročníka sú dostupné kliknutím na nasledujúci link:
https://kulik.blog.sme.sk/c/509220/dejiny-umenia-pribehy-obrazov-k-vystave-zachranene.html
https://kulik.blog.sme.sk/c/495450/historia-slovenske-mykeny-najdete-na-varhegyi-v-niznej-mysli.html
Zdroj:
Miroslav Kleban - Košická moderna-Človek a mesto /sociálno kritická vlna
Peter Ingerle - František Foltýn (1891-1976)-Od košickej moderny k parížskej abstrakcii