Akcia sa konala 30.apríla 2019, v priestoroch Východoslovenskej galérie na Alžbetinej ulici v Košiciach. Prednáška bola tak úspešná, že sa študenti a ďalší prítomní fotili s Mgr.Luciou Kocákovou (na snímke).



Obrazy zhoreli v depozitári Východoslovenskej galérie
Diela poškodil požiar v depozitári Východoslovenského múzea,ešte dodnes sa nepodarilo všetky obrazy zreštaurovať. Výstava „Zachránené“ prezentuje maľby, ktoré sa podarilo úspešne zreštaurovať v rokoch 2017-2018.Sú rozdelené do štyroch sekcií podľa reštaurátorskej problematiky. Škoda bola veľmi rozsiahla, galéria plánuje v roku 2023 dokončiť reštaurovanie všetkých poškodených diel.
Prednášajúca Mgr.Lucia Kocáková si vybrala 2 obrazy z výstavy, ktoré na prednáške podrobne analyzovala.Venovala sa interpretácii najzaujímavejších a najprítažlivejších umeleckých diel z výstavy.V úvodnej časti sa venovala obrazu na tému Rodina, ktorý namaľoval Vilmos Perlott Csaba v roku 1905.
V druhej časti Mgr.Kocáková interpetovala kompozíciu, ktorú namaľoval Béla Kontuly Nemessányi.V ďalšej časti sa venovala vývoju obrazov na tému ženských aktov v dejinách umenia.
Príspevok sme rozdelili na dve časti, dnes sa budeme venovať umeleckému popisu obrazu Vilmos Perlott Csaba-Rodina.V druhej časti nášho mini seriálu o umení budeme interpretovať dielo Bélu Kontulyho Nemessányiho.Sústredíme sa na kompozíciou ženských aktov v dejinách umenia.

Vilmos Perlott Csaba-Rodina
Prednášajúca Mgr.Kocáková v krátkosti zhrnula životopis autora.Vilmos Perlott Csaba sa narodil v roku 1880 v Békešskej Čabe, zomrel v roku 1955 v Budapešti.V maďarských dejinách umenia obhájil popredné miesto a je považovaný za významnú osobnosť.Tvorba umelca priniesla do maďarskej maliarskej tvorby niečo špecifické. Počas vývoja moderných umeleckých smerov sa Perlott Csaba vždy pohyboval v umeleckých centrách. V roku 1905 bol na študijnom pobyte v Paríži. Veľmi dobre poznal umelecké hnutie fauvistov, ale aj kubizmus. Stretával sa s vtedajšími umeleckými špičkami. Bol ovplyvnený aj starším stredoeurópskym umením a gotickým mysticizmom. V roku 1911 bol na študijnom pobyte v Španielsku a tam ho ovplyvnila tvorba manieristických umelcov. Ovplyvnil ho najmä El Greco.Bol veľmi zcestovaný, počas svojich študijných pobytov sa stretol aj s nemeckým expresionizmom. Nasával vtedajšie výtvarné trendy a zdokonaľoval sa v tvorbe. Svoje znalosti systematizoval do vlastného výtvarného štýlu.Okrem fauvizmu,kubizmu a secesie bol ovplyvnený aj tradíciami maďarského maliarstva.
Perino del Vaga (Pietro Buonaccorsi)-Svätá rodina obraz s čerešňou a stehlíkom
Tradičný obraz Svätej rodiny z 15.storočia.V centre maľby máme Máriu s malým nahým dieťaťom v náručí.Za ňou v otcovskej úlohe Svätý Jozef zobrazený ako výrazne starší.V ľavom roku je ďalšie dieťa, v ruke drží čerešňu.To je tradičný atribút malého Ježiška.V ďalších rukách drží stehlík ktorý je symbolom vzkriesenia Krista.

Joos van Cleve-Svätá rodina 1512-1513
Prítomným popísala Mgr.Kocáková ďalší obraz veľmi interaktívnym a zaujímavým spôsobom.
V prednom pláne maľby sú typické predmety, ktoré odkrývajú budúcu úlohu Krista.Vidíme, že v ruke drží exotické ovocie, nebeské jablko, čo je odkaz na rajské jablko.Hrozno na stole je odkazom na Kristovu krv.Na obraze je dobre viditeľná nádoba s vínom ,čo je symbol eucharystie. Misu s ovocím dopĺňajú čerešne a granátové jablko.Zaujímavým symbolickým predmetom v centre scény je orech. Jadro symbolizuje božskú prirodzenosť Krista,škrupinka je symbolom dreva kríža, na ktorom bol ukrižovaný.

Obraz dojčiacej Madonny-Jan van Eyck, Lucca Madonna
Je to dielo, ktoré pochádza z holandského prostredia. Bol to stredný pár triptychu, ktorý slúžil pravdepodobne ako domáci oltárik pre nejakého súkromného majiteľa. Takýto typ Madonny maľovali maliari aj v ďalších obdobiach.

El Greco-Svätá rodina
Zobrazení Svätej Rodiny je veľké množstvo.Mgr.Kocáková prítomným prezradila, že obraz vybrala najmä preto,že Perlott Csaba bol veľmi okúzlený El Grecom.Obraz predstavuje v dejinách umenia obdobie manierizmu, čo je prechod medzi renesančným a barokovým umením.Manierizmus je charakteristický tým, že každý z autorov má osobitý výtvarný jazyk.Je charakteristický vyumelkovanosťou a afektovanosťou.U El Greca, španielskeho maliara gréckeho pôvodu sa manierizmus prejavil na predĺžených postavách.Dielo El Greca sa dá ľahko rozpoznať podľa predĺžených rúk a nôh,výtvarnej farebnosti, a vyumelkovaným veľmi dramatickým pozadím.Vo vývoji výtvarného umenia vidíme, že už nie je prítomných toľko symbolických predmetov.V ďalšom období baroka v 16.-18. storočí sa už symbolické predmety na maľbách neobjavujú.

Claude Lorrain -Odpočinok na úniku do Egypta 1666
Obraz francúzskeho maliara Clauda Lorraina, ktorý celý život žil a pôsobil v Ríme.Je predstaviteľom barokového klasicizmu.Poňatie sv.rodiny je výrazne odlišné od predchádzajúcich malieb.
Klasicizmus je ďalší umelecký sloh, ktorý nasleduje barok.Vždy je to tak, že ďalší umelecký sloh popiera čo bolo pred ním,zároveň z neho vychádza a stavia na jeho základoch. Barok bol veľmi dramatický,dynamický a veľmi okázalý a pôsobiaci na city a emócie. Klasicizmus je chladný, obťažitý,nenarába toľko s najvnútornejšími pocitmi.

Obraz Caravaggio-Svätá rodina s malým Jánom Krstiteľom 1603
Mgr.Kocáková interpretovala obraz od Caravaggia veľmi podrobne.Autor obrazu je predstaviteľom barokového umenia. Zobrazenie sv.rodiny na obraze pozostáva zo základných postáv.Žiaden zo symbolických predmetov neupozorňuje na to, že ide o najdôležitejšie postavy kresťanskej cirkvi. Výnimkou je jedine svätožiara okolo hlavy Márie.Na obraze je dominantné malé dieťa, ktoré sa túli ku svojej matke.Súčasťou kompozície je Svätý Ján Krstiteľ a Svätý Jozef. Pre Caravaggia je typické, že pracuje s tmavým neidentifikovateľným pozadím.Ústredný motív je nasvietený akoby reflektorovým spôsobom. Barokové umenie sa značne líšilo v katolických južných častiach Európy,Talianska,Španielska od iných častí.Severná Európa bola protestanstská, čo sa odzrkadlilo a v barokovom umení.Po reformácii protestantské krajiny inklinovali skôr k protestantizmu.Reformácia náboženstva viedla k tomu, že barokové umenie bolo prehnane dramatické a veľmi dynamické.Snahou bolo späť čo najviac katolíckych veriacich, byť pre nich pozitívnym príkladom.Snahou bolo pôsobiť prostredníctvom barokového umenia na city a emócie čo je typické pre katolícky barok.
V severnej časti Európy protestantizmus prichádza s tým, že umenie je triezvejšie a umiernenejšie. Nie je také okázalé, nie je také dramatické.V holandskom prostredí sa častejšie stretávame so zobrazením portrétov a krajiny. Tak vzniká žánrová maľba.Tu už nie je najdôležitejším objednávateľom umenia cirkev. Často si obrazy objednávajú bohatí mešťania.

Peter Paul Rubens-Svätá rodina
Rubens je holandský autor a je predstaviteľom barokového katolíckeho umenia.Okrem toho, že bol maliarom disponoval aj diplomatickými schopnosťami.Využívali to predstavitelia monarchie a poverovali ho rôznymi diplomatickými úlohami.Rubens namaľoval zobrazenie Svätej Rodiny v roku 1630.Maľba je v tradičnej červeno-modrej farebnosti.Svätý Jozef v pozadí dohliada na scénu.Na obraze je dominantná postava malého dieťaťa s mamou.
Mgr.Kocáková interpretovala aj ďalší obraz, ktorý je rodinným portrétom samotného autora. Rubens bol anglickým kráľom menovaný za Rytiera, čo mu dávalo v spoločnosti štatút významného a váženého občana.Postavenie umelcov sa v období baroka zmenilo.V stredoveku ich považovali za remeselníkov a často boli anonymný.

Ďalšie príspevky o exkurziách a výletoch,ktoré organizovala Mgr.Lucia Kocáková pre študetov Univerzity tretieho veku, sú dostupné kliknutím na link:
https://kulik.blog.sme.sk/c/495450/historia-slovenske-mykeny-najdete-na-varhegyi-v-niznej-mysli.html