V reportáži (v rámci TN 4. príspevok) zaznelo, že ide o legislatívnu dieru, ktorú nepokryje dokonca ani nový zákon proti praniu špinavých peňazí (297/2008 Z. z.), ktorý je už schválený, ale nie je ešte účinný.
Toto nie je pravda
Tak zákon účinný teraz (327/200 Z. z.), ako aj jeho vyššie spomínané vylepšenie, hovoria o tom, že povinnými osobami sú aj účtovník a audítor. Je prekvapivé, že hoci v reportáži zazneli citácie zo zákona o tom, kto je povinný hlásiť "neobvyklú obchodnú operáciu", práve tieto dve povolania neboli spomenuté. V ostatnom čase to zaznelo viackrát, ale možno je vhodné zopakovať: Politická strana je povinná viesť účtovníctvo a politická strana má povinnosť auditu. Teda ak by aj politická strana nemala profesionálneho účtovníka (pri väčších stranách je to dosť nepravdepodobné), tak audítor by podozrivú obchodnú operáciu mal hlásiť určite.
Niekoho by mohlo mýliť označenie "neobvyklá obchodná operácia" v prípade, že nejde o uzatvorenie obchodu (napr. ide o poskytnutie daru). Zákon však tento termín vníma veľmi široko a za "neobvyklú obchodnú operáciu" pokladá "právny alebo iný úkon", ktorý nasvedčuje možnosť, že ide o pranie špinavých peňazí, či podporu terorizmu. Z ďalšieho znenia zákona, aplikačnej praxe na Slovensku (ale aj v zahraničí - čo je relevantné, ide o legislatívu vychádzajúci z medzinárodných dohôd a zmlúv) je úplne zrejmé, že medzi také sa radí aj hotovostná platba vo výške cez 15 000 eur (cca 452 000 Sk).
Teda: audítor mal hotovostný dar prijatý HZDS ohlásiť
Či to urobil, nevedno. Novinári sa totiž na to nepýtajú ani audítora, ktorý výročnú správu ĽS-HZDS hodnotil, ani polície. Na políciu nepadajú ani otázky, či sa prípadom zaoberá (na základe informácií z médií a HZDS zverejnených darovacích zmlúv).
Uchádza mi zmysel nepresnej (jemne povedané) reportáže. Znela mi, akoby chcel odkomunikovať, že stalo sa síce niečo blbé, ale nepresiahlo to hranice zákona, lebo zákon má diery. Interpretácia vítaná možno pre HZDS, či audítora, ktorý toho poprehliadal viac ako dosť. Potešiť môže aj finančnú políciu, ktorej sa do prípadu očividne nechce. Išlo o prípravu na to, že niekto vylezie pred kamery a navrhne novelu zákona, ktorá aj pre politické strany zavedie povinnosť hlásiť vyššie hotovostné operácie? Celé hotovostné dary HZDS vyznejú ako niečo, na čo nemyslel zákon a HZDS nakoniec sa zatvári ako obeť nedokonalej legislatívy?
Pravda však je taká, že keby sa zákon dodržiaval, finančná polícia sa už dávno hrabe v účtovníctve HZDS, účtoch pána Trávnička a Oceľa. Odsledovala by aj to, kde táto hotovosť (či reálna alebo fiktívna) zmizla - či v účtovníctve firmy, ktorá bola veriteľom HZDS (a strana jej dlh splatila ten istý deň), či na bankovom účte strany (a kládla si otázku, či podozrivú operáciu hlásila banka).
Finančná polícia má tiež právomoc uložiť pokutu až 2 milióny korún osobe/osobám (právnickej, či fyzickej), ktorá/ktoré mali podozrivú operáciu ohlásiť. Otázka znie, či takú pokutu ukladá (prípadne v budúcnosti uloží), či sa to zametie pod koberec. Reportáž TV Markíza ma presviedča, že pravdepodobnejším je druhý scenár. Ak máte pocit, že tento článok by nemal hneď zapadnúť prachom, môžete zaň hlasovať na:
Aliancia Fair-play poslala výzvu finančnej polícii, parlamentným stranám Za čisté a kontrolovateľné stranícke peniaze (podpísať ju môže každý), aby sa kauzy financovania politických strán nezametali pod koberec, aby sa vyvodili dôsledky a pripravila rozsiahlejšia reforma financovania politických strán umožňujúca reálnu kontrolu.