Prvý blog o katastrofálnej situácii na D2 mal viac než 8 500 prečítaní. Znamená to, že táto téma zaujíma ešte viac motoristov, ktorí denne – alebo aspoň počas pracovných dní – využívajú D2 na cestu do práce, školy atď. Blog zaujal aj redaktorku zo STVR, ktorá ma kontaktovala a následne spracovala reportáž k tejto aktuálnej téme. Priznám sa, čakal som od reportáže, že sa dozvieme viac. No od NDS sme sa nedozvedeli takmer nič.
Podelím sa s dvoma nedávnymi skúsenosťami.
Bývam v Stupave a minulý týždeň som mal po troch mesiacoch termín na MR vyšetrenie v Boroch. Čas vyšetrenia bol 7:30, pričom som sa mal dostaviť 15 minút vopred. Medzi križovatkami Stupava – juh a Lamač je 5 km. Z domu do nemocnice Bory je to o pár kilometrov viac. Dal som si rezervu a z domu som odišiel o 6:30.
Prvé zdržanie spôsobila nehoda v Stupave. Hasiči koordinovali premávku, pár minút som stratil. Trochu som začal byť nervózny. Cez Záhorskú Bystricu ma Waze ťahal okolo Markízy na cestu I/2. Autá však už stáli na križovatke pri Markíze. Otočil som to, lebo čas mi ubiehal a kolóna sa nehýbala. Použil som skratku k VW. Keď som sa napojil na cestu II/505, zasekol som sa na semafore, ktorý nainštalovali kvôli oprave mosta cez potok Mláka. Stál som na semafore a hodiny ukazovali 7:15. Na požadovaný čas pred vyšetrením som to už nestíhal. V hlave som prepočítaval, cez aké pole sa k tým Borom dostanem, keď ich už mám na dohľad. Musel som to opäť otočiť a cez Devínsku Novú Ves som sa nakoniec dostal ku kruháču pri Hornbachu, odkiaľ už bola voľná cesta do nemocnice.
Z auta som vystúpil na parkovisku o 7:29 – spotený, rozhodený a so zvýšeným tlakom. Neplánoval som čakať na ďalší termín MR o tri mesiace. Našťastie mi pred vyšetrením dali čas, aby sa mi upokojil tep. Necelých 10 km za 45 minút.
Dnes som šiel zo Stupavy o 6:30. Cez Záhorskú Bystricu to šlo celkom plynulo, no už pri Krematóriu bolo cítiť, že kruháč na Bory je zaseknutý. Od OBI až po odbočku na Patrónku som šiel takmer 40 minút. Spôsobil to odstavený autobus (mimochodom jeden z tých z VW s evidenčným číslom DS, ktoré jazdia ako blázni) v ľavom pruhu, kúsok pred odbočkou na Patrónku. Počas toho, ako som sa posúval preč z D2, sa čakacia doba od Lozorna zvýšila z 30 minút na 1 hodinu.
A takýto stav má podľa slov hovorcu NDS trvať do neurčita.
Čo sme sa dozvedeli (resp. nedozvedeli) z reportáže STVR?
NDS nevie, dokedy bude táto uzávera trvať, no práce budú pokračovať aj v budúcom roku.
Nedozvedeli sme sa, či po otvorení budú sprevádzkované tri pruhy na oboch stranách D2.
Nedozvedeli sme sa, prečo dočasne neuzavrú výjazd z Janka Alexyho na D2, čo by zásadne znížilo tvorbu kolón a následné meškania.
Dnes mala napríklad problém prejsť sanitka, pretože v zúžených pruhoch, kde autá stáli, sa nedal vytvoriť koridor.
Práce pod vedením spoločnosti napredujú, čo je vidieť. Oni však za kolaps nemôžu. Hoci tam majú svojho „zamračeného smajlíka“, nie ich vinou máme stres každé ráno pri ceste do práce.
Ktovie, ako rozmýšľali plánovači z NDS. Možno si mysleli, že ľudia si po pár dňoch zvyknú, nájdu si obchádzky a doprava sa sama vyreguluje. No – nezafungovalo. Aj na všetkých obchádzkach sa stojí. Porušujú sa pravidlá tranzitom cez Lamač, viacerí ignorujú BUS pruh zo Záhorskej Bystrice do Lamača, a doprava sa zahusťuje dokonca aj v Devíne. Nepomohla ani župa, ktorá v takejto situácii zastavila dopravu rekonštrukciou mosta ponad Mláku na II/505.
Železnice som už spomínal minule – modernizáciou trate sú obmedzené vlakové spojenia. Zdá sa, že všetci spustili svoje projekty naraz. A občan – vydrž. Most na II/505 sa snáď o pár dní opraví, železnica tak skoro nie.
Je to na NDS, ako sa k situácii postaví. Nepoznám dôvody predĺženia prác pri benzínke OMV, no podľa pohybu strojov predpokladám, že v danom mieste diaľnica nie je na okraji stabilná a jej teleso podchytávajú buď mikropilótami, alebo injektážou. A to tak skoro zrejme ukončené nebude.
Zo všetkého mi vychádza ako jediné možné riešenie pre zníženie kolón na D2 – dočasne uzavrieť výjazd na D2 z Janka Alexyho, tak ako to bolo dočasne urobené na Boroch.
Uvidíme.