Prečo D2 každé ráno kolabuje

D2 paralyzuje Záhorie

Prečo D2 každé ráno kolabuje
Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Čo sa to deje na diaľnici D2? Od prvého dňa nového školského roka je každé ráno paralyzované Záhorie opakujúcimi sa kolónami. Meškanie každé ráno stúpa od 10 minút až cez hodinu a autá stoja pomaly až za Lozorno. Možné obchádzkové trasy cez Stupavu a Záhorskú Bystricu, resp. okolo Volkswagenu, sú tiež plné. Pre každého, kto musí ísť do zamestnania do Bratislavy autom, resp. vezie svoje ratolesti do škôlky či školy, znamená každé ráno posúvať budík na skoršiu hodinu, no aj tak je to nič platné.

NDS, a. s., ako správca a prevádzkovateľ D2 si dlhodobo plánuje svoje investičné zámery a projekty, ktorými rekonštruuje, resp. modernizuje vybrané úseky diaľničnej siete na Slovensku. D2 bola dlho v tieni ostatného Slovenska, robili sa na nej len ľahké údržby – veď je to najstaršia diaľnica v republike a najkvalitnejšie postavená. Ale už má naozaj veľa rokov za sebou a pod takým tlakom kamiónov, aký po nej jazdí dnes, ešte nebola. Ešte pred 15 rokmi bol smer z Bratislavy na západ po D2 pre dopravu príjemný. Nevyskytovali sa zápchy, ráno sa dalo bez čakania dostať do práce. Keď sa postavil Bory Mall a následne okolo začali rásť ďalšie prevádzky a Bory Home, postupne sa začala D2 upchávať. V tom okamihu bolo potrebné začať plánovať tretí pruh do a z Bratislavy. Pruh by šiel do Bratislavy od Borov a končil by odbočením pri OMV na Patrónku, opačne by viedol od Slovnaftu po odbočku na Bory.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za ministra dopravy Andreja Doležala dostala NDS za úlohu začať spracovávať projekt na riešenie tretieho pruhu. V danom čase však na NDS už bežala príprava dvoch ďalších projektov. Jedným bola rekonštrukcia železničného mosta nad traťou pred zjazdom na Bory a druhým výstavba protihlukovej steny v úseku od Starých Gruntov po Bory. Nepoznám detaily týchto projektov, ale ak by sa plánovalo zmysluplne, oba tieto projekty spolu s potrebou tretieho pruhu mali byť vzájomne zladené a hoci postupne budované, výsledok by bol očakávaný.

Keď som sa pýtal pri rekonštrukcii železničného mosta nad diaľnicou, či sa bude pri rekonštrukcii rozširovať, aby sa tam tri pruhy zmestili, odpoveďou kompetentných bolo ticho. Dnes je most v prevádzke, tri pruhy tam síce sú, ale šírkovo nevyhovujú. Keď sa most opravoval, Záhorie si užilo viacmesačné zápchy a gro prác bolo riešených cez prázdniny. Na jar tohto roka sa rozbehli práce na výstavbe protihlukových stien a doprava sa obmedzila v každom smere. Už pred prázdninami vznikali kolóny. Bonbónik prišiel v podobe uzavretia zjazdu a výjazdu z mesta na Bory. To si začali „užívať“ Záhoráci, no najmä obyvatelia DNV, Záhorskej Bystrice a Lamača. Ľudia v auguste radšej prestali chodiť nakupovať do Borov a keď naozaj museli, používali MUK Stupava. Zápchy sa preniesli na zjazd z D4 na cestu I/2, resp. k VW. Kto sa nechcel zaseknúť v starom Lamači alebo na konci Dúbravky na Agátovej, robil kilometrové obchádzky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keby sa v Bratislave cez leto nerozbúrala Šancová v dvoch častiach, Vajnorská a keby železnice neopravovali podjazdy na Jaskovom rade, dalo by sa cez letné dni fungovať. Ale všetci naplánovali svoje uzávierky na leto. Mesto by malo takéto práce koordinovať.

Ako sa blížil záver prázdnin, bolo vidieť snahu NDS zjazd a výjazd na Bory spustiť. Aj sa to podarilo, no všetkých vodičov zo Záhoria čakalo nové prekvapenie. NDS sa pustila do opravy protihlukovej steny pri OMV, pri výjazde z J. Alexyho. Asi to nikto z plánovačov nepredpokladal, ale táto činnosť dnes tvorí kolaps dopravy zo Záhoria. Okolo 7:00 autá stoja od Stupavy, VW, Lozorna, z uličiek Záhorskej Bystrice sa nedá pripojiť na hlavnú cestu, všetko ide krokom. Prečo sa táto úprava nerobila tiež cez prázdniny? Koľko bude táto úprava trvať, sa nedozviete. Prečo NDS dostatočne neinformuje? Prečo napríklad nezavreli výjazd z Janka Alexyho na diaľnicu pri OMV a nepovolili ho len pre MHD/Arrivy, tak ako to urobili na Boroch v auguste?

SkryťVypnúť reklamu

Súčasne prebieha modernizácia železničnej trate z Bratislavy smerom na Malacky a ďalej. Pri Zohore je zavretý prejazd a autá to musia obchádzať cez Zohor a pripájať sa pri Lozorne. Keď sa stane nehoda medzi Bratislavou a Lozornom, Stupava sa paralyzuje na hodiny. Veď občan tejto republiky zvládne všetko. Práce na D2 sú rozbehnuté a vidíme smajlíkov, ktorí sa na nás mračia, a na chvíľu to pochopíme. Ale koľko dní to máme chápať? A aký výsledok nás vlastne čaká? Keď sa dobuduje protihluková stena, opravia sa snáď aj posledné mostné závery na nadjazde do Borov a natiahne sa nový koberec, snáď sa objavia aj tri pruhy na každej strane až skoro po tunel Sitina. Ak sa to neudeje, ukáže sa, ako kompetentní plánovači na NDS za X rokov nedali dokopy projekt s víziou a my, bežní užívatelia D2, si zase za pár rokov v kolónach budeme „užívať“ druhý pokus.

Ján Kušnír

Ján Kušnír

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  101x

Som vyštudovaný stavebný inžinier dopravných stavieb, špecialista na tunelové stavby. Viac ako 20 rokov pracujem v projektovej príprave dopravnej infraštruktúry (železnice, diaľnice). Bol som poradcom dvoch ministrov dopravy pre železnice a diaľnice. V rámci štátnej správy som viedol viaceré pracovné skupiny v oblasti dopravy a výstavby. Som spoluautorom prvého systematického harmonogramu prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry z roku 2022. Som autorom myšlienky riešenia nových regionálnych tratí Bratislava - Stupava - Lozorno a Vajnory - Groby - Pezinok.V blízkej minulosti som spolupracoval na tvorbe článkov pre Hospodárske noviny, SME a Stupavské noviny. Venujem sa komunálnej politike, kde tiež riešim oblasť dopravy a výstavby. Spolupracoval som s viacerými dopravnými analytikmi a na základe mojich skúseností sa považujem za odborníka na dopravné stavby. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

770 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

113 článkov
Igor Pogány

Igor Pogány

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

101 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu