Sociálna sieť (recenzia k filmu)

David Fincher. Filmy ako Zodiac, Hra a  Sedem, a najnovší o vzniku sociálnej siete Facebook, a jeho zakladateľovi Markovi Zuckerbergovi (hrá Jesse Eisenbeerg).

Skoro všetky IT firmy v tomto období mali pár spoločných znakov: vznikli niekde na univerzite, alebo skôr na internáte, na začiatku bol dobrý nápad a nedostatok peňazí. A väčšinou vždy bolo treba dvojicu, z ktorej jeden bol technický génius a druhý biznismen. A tak je film niečo medzi príbehom génia (Dobrý Will Hunting) a príbehom rýchlo rastúcej IT spoločnosti (Piráti zo Sillicon Valley).

Hollywood sa označuje ako „továreň na sny". Aj tento film vám umožní na chvíľu snívať a ponoriť sa do amerického sna, pri ktorom z jednoduchého nápadu a malého kapitálu vznikne svetový fenomén. Aj ja som sa nechal unášať, a vôbec som sa nenudil. Film je aj dobrým motivačným prvkom. Po skončení filmu máte chuť sadnúť si za počítač, a vytvoriť niečo veľké. A tu je jeden háčik.

Nie je to také jednoduché, ako to miestami vo filme vyzerá. Je to klišé, bez ktorého sa asi žiadny film o počítačoch nezaobíde, aby nebol nudný. A to sú momenty, keď Mark pár klikmi "hekne" univerzitný server, alebo píše kód programu, ako keby písal blog. Ťažko nafilmovať, ako sa heker pokúša celú noc prelomiť server, a vždy to nakoniec vo filme vyrieši pár ťukmi na klávesnici.

Vo filme nechýbajú emócie a vzťahy. Sú však dávkované prirodzene a dotvárajú iba atmosféru univerzitného prostredia. Oceňujem, že film nie je pretkaný žiadnou „love story". Emócie, ktoré film vyvoláva, sú založené na životných sklamaniach a naopak, radosti z úspechu. A tiež o vzťahoch ľudí, ako napovedá veta na plagáte:

Obr. 1: Plagát k filmu

Vo filme vystupuje aj tvorca Napsteru (známy program na sťahovanie hudby) Sean Parker, ktorého výborne zahral Justin Timberlake. S Markom mali zopár spoločných vecí, pre ktoré sa stali tŕňom v oku. A keď Mark začínal s Facebookom, Sean bol už hviezda, preto Marka dosť ovplyvnil. Aj vďaka nemu sa napríklad „Facebook“ nevolá „The Facebook“.

Obr. 2: Mark a Sean (Jesse Eisenberg a Justin Timberlake)

Film celkom vtipne zachytáva inšpiráciu k vzniku rôznych funkcií Facebooku, napríklad zobrazenia stavu používateľa. Tiež sa však pozerá aj na negatívne stránky sociálnych sietí, ako je napríklad možná strata súkromia, alebo dopad „virtuálneho sveta“ na skutočné životy ľudí. To čo napíšete, nie je len status, ale veta, ktorú už nezoberiete späť a môže ovplyvniť váš reálny život (Mark, internet nie je písaný ceruzkou, Je písaný atramentom.)

Pre ľudí, ktorí pracujú s technológiami či v biznise, je film peknou rozprávkou a skvelou inšpiráciou. Ale ani ostatní sa pri ňom nudiť nebudú.

Predpremieru na film Socialna siet pre blogerov zorganizoval distributor filmu ITA Film Slovakia v spolupraci so SME.sk.

Zdroje obrázkov:

Obr. 2: www.csfd.cz (Photos copyright © Columbia Pictures)

Lubo Kužela

Lubo Kužela

• Počet článkov:  36
  •  |

Moja stránka: lenacor.comV prípade záujmu pomôzem s Excelom.. Ak by ste mali zaujem o skolenie, alebo individuálne konzultácie kontaktujte ma prosím na lubomir.kuzela@gmail.com, predmet "Excel".makrá, kontingenčné tabuľky, grafy, reporty, import údajov, databázy, výpočty, prehľadávanie a analýza dát.. Pracujem ako projektový manažér v priemysle. Zaujímam sa o technológie a ekonómiu. Zoznam autorových rubrík:  InformatikaŠkolstvoEkonomikaPostrehyVedaSúkromnéNezaradenéDenník ítečkára :))