Mám kamaráta, starší pán niečo pred dôchodkom, s ktorým som nedávno cestoval po Slovensku. Slovo dalo slovo a témy neobišlo ani úskalie športu, či politický „pozitivizmus“. K športu nebolo treba veľa čo dodať. Reprezentačný futbal si razí, tenistky sú stále najkrajšie a Saganovi to už chodí radšej na pešo. Politický súboj prinesie vždy viac zábavy, uvoľnenia, možno aj konfrontácie, zdravej polemiky a jednoznačne fundovaných názorovJ. Nenechalo dlho a pustili sme sa do zdravej konfrontácie cestovania vlakom zadarmo. Možno trochu pomalšie alebo opatrnejšie z neho vyšlo, že možno nápad dobrý, ale nespravodlivosti prišlo za dosť v samotnej realizácii, ak vôbec môžeme hovoriť o pozitívnych zmenách či skôr o výraznom populizme. Má totiž 6 vnúčeniec, ktoré dochádzajú do susediacich miest do základných a stredných škôl. Niektoré nemajú vôbec možnosť využiť cestovanie vlakom, pretože neexistuje železničná infraštruktúra. Iné by zas cestovať mohli, keby existovali vyhovujúce spoje pred a po vyučovaní. Tak cestujú autobusom, čo však táto vláda zadarmo nedáva...
Pozitívny balíček, ktoré pripravila súčasná vláda je exemplárom, či až fenoménom nespravodlivosti, ktorý prináša súčasná vláda. Kde na jednej strane sa očakáva spravodlivosť od všetkých v podobe platenia vyššej DPH (z 19 % na 20 %), na druhej strane sa presadzuje spravodlivosť pre tých, ktorí to vôbec nepotrebujú. O čo viac ma to trápi kvôli tým rodinám, ktorých deti nemôžu cestovať zadarmo, pretože im to systém a možnosti neposkytujú.
Malý príklad:
Skúste si len prepočítať minimálne o koľko peňazí je možné pomôcť rodinnému rozpočtu, pri 3 deťoch. Cena jednotlivého autobusového lístka je na trase do 15 km (možno považovať za priemernú, resp. najbežnejšiu dĺžku pri dochádzaní do školy) na úrovni cca. 0,50 €, aj so započítaním dopravnej karty. Jeden deň je to 1 Euro, mesiac 20 Euro, všetky tri deti 60 Euro. Pre môjho kamaráta 120 Euro. Úspora, či zisk?
(PS: Pre korektnosť výpočtu, by bolo správne vykvantifikovať aj dopad trvalého navýšenia DPH z 19 % na 20 %, k čomu sa radšej nevyjadrím.)
V skratke pripomeniem, čo nám zmeny môžu priniesť:
- nespravodlivý systém plošného uplatnenia vlakov zadarmo pre všetkých žiakov a študentov (bez majetkového a sociálneho cenzu),
- nespravodlivý systém pre všetkých žiakov a študentov, ktorí nemajú možnosť cestovať vlakom (neexistuje infraštruktúra, cestovný poriadok a pod.),
- akciu „vlaky zadarmo“ zaplatíme všetci občania, zvýšenou DPH,
- z pohľadu kapacít bude potrebné riešiť ich doplnenie, čo prenájom starých vozňov z Českej republiky len čiastočne a nedostatočne alternuje,
- nespravodlivosť v komforte cestovania, pretože aký bude rozdiel medzi študentom, ktorý cestuje zadarmo a zamestnaným, ktorý si cestovné uhradil? Pustí ho sadnúť, umožní mu zaplatený komfort....
- zvyšovanie cien autobusovej dopravy, ktorá bude mať záujem na kompenzácii stratových liniek (samozrejme ak ich nezruší),
- prepúšťanie v autobusovej doprave,
Čítať komentáre o cieľoch a zámeroch tohto kroku od vládnych predstaviteľov mi už pripadá absolútne tristné. O tom, ako učíme mladých mať vzťah k cestovaniu verejnou dopravou, ako pomáhame rodinám a riešime ekológiu. Už mi je úplne jasné, ako tento cieľ pochopí veľa mladých ľudí do 26 rokov (ak nie všetci) a budú ho vy(zne)užívať v prospech dosiahnutia akej - takej úspory na cestovanie (domov z práce, na chatovačku, na dovolenku).
A ako to vysvetlíme tým 6 vnúčatám? Ako oni získajú vzťah k verejnej doprave, ak už nezískali negatívny? Je mi jasné, že „jednokoľajka“ ísť všade nemôže a ani by nemala, no spravodlivosť v príležitostiach asi áno.