Láska je naplnením zákona

Napätie medzi zákonom a láskou je fenomén starý ako sám zákon. Aká je úloha lásky v živote kresťana? Boží zákon, najmä príkaz lásky k Bohu a k blížnemu vedú k plnohodnotnému životu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

„Nebuďte nikomu nič dlžní" (Rim 13, 8a) možno považovať za základný princíp ľudských zákonov. Kresťan má okrem svojich občianskych povinností ešte dôležitejšiu povinnosť: milovať blížneho. Táto univerzálna láska presahuje rámec bratskej lásky. Kresťanská láska k blížnemu je láska k druhému, nech je ním ktokoľvek. Toto ponímanie lásky odráža otázku „kto je môj blížny?" Ježiš v podobenstve o milosrdnom Samaritánovi dáva odpoveď: každý, kto niečo potrebuje.

Príkaz lásky eliminuje všetky právne kategórie čírej spravodlivosti, presahuje všetky hranice záväzkov zákona. Kto opravdivo miluje, čiže nielen slovom a jazykom, ale skutkom a pravdou, už vyplnil zákon. (porov. 1 Jn 3,18 a Rim 13,8b) V láske je zahrnuté viac ako to, čo môže predpisovať zákon. Kto miluje, nielenže pestuje čnosť lásky, ale zároveň plní aj povinnosti uložené zákonom. Ktorékoľvek prikázanie zákona je zahrnuté v: milovať budeš blížneho ako seba samého.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Boh je láska.(1 Jn 4,16) Táto láska je úplne nezištná, lebo „Kristus zomrel za nás, keď sme boli ešte hriešnici" (Rim 5,8). Vo chvíli, keď sa človek vo viere otvorí Božej spasiteľnej láske, stáva sa aj on tým, kto miluje. Odpoveď človeka na Božiu lásku nie je však výsledkom jeho racionálneho záveru ani jeho úsilia (porov. Rim 5,5).

Pavol nepozná alternatívu medzi vierou a láskou, ale často tieto pojmy spája. „Viera je činná skrze lásku." (Gal 5,6) Viera dostáva teplo a účinnú silu z lásky a láska je nefalšovaná a verná iba vtedy, keď sa zakladá na viere. Láska bez viery sa ľahko redukuje na sentimentalizmus a viera bez lásky sa stáva čistým intelektualizmom. Na pozadí jednoty a vzájomného vplyvu možno lepšie pochopiť vzťah medzi zákonom a láskou. „Kristus je koncom zákona" (Rim 10,4) v tom zmysle, že čas, v ktorom vládol nad životom človeka zákon so svojimi požiadavkami legalistickej spravodlivosti je skončený a zákon je nahradený Kristom, ale aj v tom zmysle, že zákon nachádza v Kristovi svoje naplnenie. Lásku, ktorá motivovala celú Kristovu existenciu a jeho vykupiteľskú činnosť (porov. Rim 8, 35), možno označiť ako splnenie a plnosť celého zákona.

SkryťVypnúť reklamu

Ama et fac quod vis!" je najlepším komentárom k Rim 13, 8 - 10. Augustinus Aurelius svoj výrok vysvetľuje takto: „Nech sa láska rozrastie v tvojom srdci ako koreň: z tohto koreňa sa nemôže zrodiť iné ako dobro."

Zdroj

Heriban, J.: „Láska je naplnením zákona"(Rim 13,10).

In: Tenže: Apoštol Pavol v službe Evanjelia. Bratislava: Don Bosco, 1995, s. 98 - 108.

Michal Lajcha

Michal Lajcha

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

9.9. 2018 som ako správca Farnosti Kľak odhlalil pamätnú tabuľu svojmu dávnemu predchodcovi Rudolfovi Kluchovi, ktorý zomrel v r. 1984, kedy som sa narodil. Klucha, hrdina Krvavej nedele, záchranca 300 Kľakovanov, vychoval na kľakovskej fare troch synov. Súčasne som vydal dve odborné teologické knihy za svätenie ženatých v RKC (dobrovoľný celibát): Tragédie celibátu - mrtvá manželka (spoluautor Peter L. Baláž) a Tragédia celibátu - mŕtva manželka. Populárna verzia, ktoré som slávnostne odprezentoval pri odhaľovaní pamätnej tabule. Súvis je zrejmý - keby Rímskokatolícka cirkev v 12.storočí nevypudila ženatých z kléru, Rudolf Klucha mohol mať zákonitú manželku, sviatostné manželstvo a súčasne kňazstvo. Dôsledkom vydania kníh bola (očakávaná) suspendácia - odobratie farnosti a zákaz kňazskej činnosti. Počas kňazského pôsobenia mi bola blízka teológia a štýl pápeža Františka - Cirkev ako dom zo skla, poľná nemocnica, otvorená Cirkev, ktorá vychádza na perifériu, oslovuje nielen prvoľavicových katolíkov, ale aj hľadajúcich, aj tých ktorí veria štýlom "Boh áno, cirkev, nie" Cirkev všeobíjmajúca, Cirkev pre všetkých, Cirkev inkluzívna, nie exkluzívna, Cirkev bratská a kolegiálna, nie klerikalistická a elitárska, individuálny, nie legalistický prístup. Bavilo ma budovať mosty medzi profánnym a sakrálnym svetom. V súčasnosti sa venujem vydaniu našej knihy v svetových jazykoch. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu