Potravinárska komora slovenska si nechala urobiť prieskum firmou Gfk Slovakia, ktorý ukázal, že podiel slovenských potravinárskych produktov predávaných v obchodných reťazcoch nedosahuje ani len plných 50%. V okolitých krajinách sú vraj konzumenti väčší nacionalisti, lebo v Maďarsku podiel domácich výrobkov dosahuje 71%, v Českej republike 72% a v Poľsku dokonca 85%.
Tieto čísla sa tešili veľkému záujmu médií aj verejnosti. Diskusia na báze priamych porovnávaní viedla k rôznym rekrimináciam a hladaní kto alebo čo za to môže. Priame porovnávanie ale v tomto prípade nie je namieste.
Myslím, že na našu absenciu mora netreba veľmi podotkýňať. Vyplýva z toho síce, že narozdiel od Poľska nemôžeme mať domáce morské produkty, ale faktom zostáva, že ani Česi a Maďari nemajú prístup k moru a napriek tomu majú na pultoch vyšší podiel domácich potravín. V tom teda nie je ten hlavný zádrhel.
Podstatné ale je, že Slovensko je z Vyšehradskej štvorky ďaleko najmenšia krajina a to aj rozlohou, ale hlavne ekonomicky a demograficky. Naša republika má iba 5,4 milióna obyvateľov, zatial čo Maďarsko ich má 10 miliónov, v Českej republike žije 10,5 miliónov ľudí a Poľsku sa teší až 38,2 miliónom obyvateľov. Je úplne prirodzené, že väčšia krajina bude produkovať vyššiu rozmanitosť potravinových produktov a bude teda menej závislá od dovážaných potravín vo všetkých kategóriach.
Pravdaže, priama úmera medzi počtom obyvateľov a podielom domácich potravinových výrobkov nemôže existovať, lebo by to viedlo k nereálnym číslam. Ak by sme zobrali čísla pre Slovenskú republiku ako východzie, tak Maďarsko by muselo malo skoro 100% domácich výrobkov a Poľsko by ich malo skoro 400%, čo je očividne absurdné. Logaritmická krivka je však celkom dobrou aproximáciou vzťahu medzi počtom obyvateľov a podielom domácich potravín na pultoch predajných sietí. Pozrime sa ako to vyzerá v grafickom prevedení:
Body na grafe v poradí z lava do prava reprezentujú Slovensko, Maďarsko, Českú republiku a Poľsko. Zišlo by sa mať údaje o viacerých štátoch, aby krivka nebola postavená len na štyroch dátových bodoch, ale kedže nie sú k dispozícií, musíme si vystačiť s tým čo máme - nebude to presné, ale je to aspoň ilustratívne.
Z grafu vidíme, že Slovensko leží pod logaritmickou krivkou. Domácich produktov je teda na našom trhu naozaj príliš málo v porovnaní z okolitými štátmi a to aj keď zoberieme do úvahy menšiu veľkosť našeho trhu. Priame porovnania s našimi susedmi sú ale kvoli týmto veľkostným rozdielom nemiestne - dosiahnuť 70-85 percentné podiely našich potravín v obchodoch nie je reálne. Na to aby sme ležali priamo na čiare by podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch mal dosiahnut približne 57-58 percent a keby naše potraviny žali nadpriemerné úspechy mohli by sa reálne vyšplhať aj nad 60%.
Isté obavy o umiestnení našich potravinárov na domácom trhu sú teda oprávnené. Je totiž skutočne pod logaritmickou krivkou v porovnaní s okolitými krajinami - nie je to len novinárska kačica. Rozdiel oproti reálnym možnostiam závislým na veľkosti našej populácie a nepriamo teda aj ekonomiky však nie je až taký škandalózny ako by sa zdalo z priameho porovnávania štátov.