Slovenské produkty na pultoch: Škandál alebo kačica?

"Na regáloch supermarketov je príliš málo slovenských potravín!", ozýva sa z médií a od slovenských potravinárov. Je to ale pravda?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Potravinárska komora slovenska si nechala urobiť prieskum firmou Gfk Slovakia, ktorý ukázal, že podiel slovenských potravinárskych produktov predávaných v obchodných reťazcoch nedosahuje ani len plných 50%. V okolitých krajinách sú vraj konzumenti väčší nacionalisti, lebo v Maďarsku podiel domácich výrobkov dosahuje 71%, v Českej republike 72% a v Poľsku dokonca 85%.

Tieto čísla sa tešili veľkému záujmu médií aj verejnosti. Diskusia na báze priamych porovnávaní viedla k rôznym rekrimináciam a hladaní kto alebo čo za to môže. Priame porovnávanie ale v tomto prípade nie je namieste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslím, že na našu absenciu mora netreba veľmi podotkýňať. Vyplýva z toho síce, že narozdiel od Poľska nemôžeme mať domáce morské produkty, ale faktom zostáva, že ani Česi a Maďari nemajú prístup k moru a napriek tomu majú na pultoch vyšší podiel domácich potravín. V tom teda nie je ten hlavný zádrhel.

Podstatné ale je, že Slovensko je z Vyšehradskej štvorky ďaleko najmenšia krajina a to aj rozlohou, ale hlavne ekonomicky a demograficky. Naša republika má iba 5,4 milióna obyvateľov, zatial čo Maďarsko ich má 10 miliónov, v Českej republike žije 10,5 miliónov ľudí a Poľsku sa teší až 38,2 miliónom obyvateľov. Je úplne prirodzené, že väčšia krajina bude produkovať vyššiu rozmanitosť potravinových produktov a bude teda menej závislá od dovážaných potravín vo všetkých kategóriach.

SkryťVypnúť reklamu

Pravdaže, priama úmera medzi počtom obyvateľov a podielom domácich potravinových výrobkov nemôže existovať, lebo by to viedlo k nereálnym číslam. Ak by sme zobrali čísla pre Slovenskú republiku ako východzie, tak Maďarsko by muselo malo skoro 100% domácich výrobkov a Poľsko by ich malo skoro 400%, čo je očividne absurdné. Logaritmická krivka je však celkom dobrou aproximáciou vzťahu medzi počtom obyvateľov a podielom domácich potravín na pultoch predajných sietí. Pozrime sa ako to vyzerá v grafickom prevedení:

Body na grafe v poradí z lava do prava reprezentujú Slovensko, Maďarsko, Českú republiku a Poľsko. Zišlo by sa mať údaje o viacerých štátoch, aby krivka nebola postavená len na štyroch dátových bodoch, ale kedže nie sú k dispozícií, musíme si vystačiť s tým čo máme - nebude to presné, ale je to aspoň ilustratívne.

SkryťVypnúť reklamu

Z grafu vidíme, že Slovensko leží pod logaritmickou krivkou. Domácich produktov je teda na našom trhu naozaj príliš málo v porovnaní z okolitými štátmi a to aj keď zoberieme do úvahy menšiu veľkosť našeho trhu. Priame porovnania s našimi susedmi sú ale kvoli týmto veľkostným rozdielom nemiestne - dosiahnuť 70-85 percentné podiely našich potravín v obchodoch nie je reálne. Na to aby sme ležali priamo na čiare by podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch mal dosiahnut približne 57-58 percent a keby naše potraviny žali nadpriemerné úspechy mohli by sa reálne vyšplhať aj nad 60%.

Isté obavy o umiestnení našich potravinárov na domácom trhu sú teda oprávnené. Je totiž skutočne pod logaritmickou krivkou v porovnaní s okolitými krajinami - nie je to len novinárska kačica. Rozdiel oproti reálnym možnostiam závislým na veľkosti našej populácie a nepriamo teda aj ekonomiky však nie je až taký škandalózny ako by sa zdalo z priameho porovnávania štátov.

Roman Lajčiak

Roman Lajčiak

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Večný študent (snáď nie!) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu