Začím príde kultúrny cudzinec, keď akoby sme ozrutným buldozérom zrovnali na púšť„verchi, doľini a šicko prerozmaňite co v ňich!
Podľa latinského Ignoti nullacupido - nepoznajúci netúži.
Niktonepočúva, keď hovorí sa o záchrane a poznaní nádhery našich krojov, našinevedomí dedinčania ich predávajú (a nielen kroje) Cigánom, Holanďanom,odhadzujú ich do smetiakov, sám som pristihol ľudí páliť i do hnoja zakopávaťkroje. V 70. rokoch riaditeľ Zberných surovín v Šarišských Lúkach buldozéromdal do zeme zavaliť stovky nádherných irchovaných kožuchov, serdákov. Umenie, čonaši predkovia za pokolenia vytvorili a opatrovali.
Najväčšouneprávosťou je uprieť ľuďom poznanie
Nášbežný človek mal svoju vlastnú kultúru - ako povedal pražský disident AntonínLím - "on nikdy nikde v žiadnom štáte nekupoval a nečítal knihy",nerozumel umeniu kaštieľov, literatúre a to vari až dodnes.
Imne tu v Krivanoch upratovačky do kontajnera "upratali" veľkétablo s fotografiami architektonických slohov od románskeho až po slohy 19.storočia..
Podľalatinskej vety zo starého Ríma: Plebs si uctil len ornú zem a chlieb /potomtiež circenses hry.../, a tak, keď roku 1875 sa Jonáš Záborský žalovalžupčianským gazdom, že Maďari Slovákom zobrali Slovenskú maticu, oni mu na to:
„Aľe- co nam po dajakich sloveňskich "macicoch", my mame macice f chľivoch, hlavnavec, že nam f tim roku šicke oźiminy zišli!"
VŠarišských Dravciach bol istý Mišenko, ktorý po 1. svetovej vojne zoSzmrecsanyiho kaštieľa vynášal obrazy Božetecha Klemensa, na dvore z nichplátna vyrezával, hádzal na oheň a "krásne" rámy si domov bral...A to bol ten Mišenko, podľa pamätníkov vychýreným spevákom a vypytovačomna svadbách!
Ktosú naše kultúrne autority?
Razv televízii minister - básnik Miroslav Válek na stole mal vyložené knižkysvojich básní, prednášal, interpretoval ich a to - pravda - v duchu, akoby on boljedinou a pravou kultúrou národa.
A v ten istý deň posledná "švačka" krojov vDetve babka Golianová na stole mala tiež vyložené, ale krojové skvosty, paládiánároda a tiež "interpretovala", lenže nie básnicky, ale so žiaľom, že-"takúto krásu naši nevedomí Detvania v maľovaných truhliciach vynášali nazáhumná a - pálili!"
Otej babke sa nikdy nič náš žiak nedozvie, ale z Válkovej básne oPampuloncovi, ktorý len pri dverách zvoní a zvoní, až sa spampulóni, možnoakurát na hodine slovenčiny aj známku dostáva.
Vrajbásnici - svedomie národa, aká nestydatá irónia.
Nevieme,že nevieme
Obidveopísané nevzdelanosti spôsobili dosiaľ obrovské kultúrne škody, no, súčasnévlády všade tej istej kozmokultúry, čoskoro vezmú človeku ako takému zmysel sa na svet narodiť!
Totiž- dnešní kultúrne monopolní mondénni umelci, akým bol aj básnik Válek, znejakých krojov, nárečí, ľudovej tvorby nič nemajú, na nej nezarobia,ani nekariérujú!
Ale horšie je - že oni to ani nedokážu, čo v ťažobe života zacelé pokolenia vytvorili géniovia národa.
12. septembra o 14. hodine v STV sa v Klenotnici odvysielala bravúra Goralov, umenie,ktoré sa hviezd dotýka, ale či by to azda dala STV do programu navečer aby to národ videl a spoznal?
Právesom dostal prekrásnu knižku monografiu rusínskej obce Jarabiny. I ja som do nejposlal 22 fotografiíl, v nej fantastická - najmä drotárska epopeja,múdroslovnosť, umenie, krása a nejaký odroň, ale šéfredaktor s doktorátom,povie "... a koho by toto zaujímalo?!!"
Ahrôza, tento zničujúci trend je celosvetový! Náškomunizmus sa voľakedy Západu bál a dnes..
"DavidoviBeckhamovi jedno tetovanie nestačí, Sagvan Tofi sa zviditeľnil na Celebritycamp, Pamela Andersonová a jej tetované prsia, Búrlivák Tommy Lee, HerkulesPoirot žil s Davidom Suchetom".. treba pokračovať?
Užje to tak – tí, ktorí akurát majú moc, majú iba tú moc a nič viac...
Bože,či sme všetci tvoji?
Tu- na hornotoryskej doline vyhoreli listiny na všetkých notariátoch, donenávratna prepadla história a až neslýchané osudovosti tunajšieho roľníckehoživlu.
Priasanáciách v 80. rokoch nielen tunajšie Lipany bez ohľadu na akúkoľvekpamiatku spratali z povrchu.
BiskupTondra vyhlási: "Cirkev nepotrebuje pamiatky, ani oltár sv. Pavla" az kostolov vyhadzujú sa nielen celé oltáre.
VSabinove v piaristickom kláštore už niet krajového múzea, poslanec KDH - MUDr.Hruška povedal: Na výchovu stačí Cirkev, kňazi"
Na ľudové predstaveniekňaz nepríde, mne dokonca kňaz – môj vednoškolák - odoprel v kostole spropagovať knižkuKrivjanske veseľe, akoby kroj, prekrásne piesne, vznešené obrady v ňom neboliod Boha...
V mojich Krivanoch sa duchovný otec "pričinil" o spálenieobecného archívu a bohatej starobylej cirkevnej knižnice, zaiste vplyvom jehokázaní proti folklóru, "pohanským modlám" na dedine, v areáliamfiteátra niekto podpálil sypanec s nenahraditeľnými pamiatkami.
Pošielsypanec s pamiatkami, čo som chcel podľa nich učiť, obecný archív, čo som chcelpodľa neho napísať obsiahlejšiu monografiu o Krivanoch.
Žijemetu s ľudskými netvormi, či nevedomcami? Čo je horšie..?