
Na Slovensku sme zvyknutí, že kapela alebo interpret má manažéra. Ten sa stará predovšetkým o koncerty a vystúpenia. Richardov manažment pozostáva z managerov a "agenta". Pojem v domácej branži nezvyčajný a nový. Čo sa za ním v tvojom prípade skrýva?
Asi každý má predstavu, akú úlohu má agent v prípade športovca. Moja práca je podobná, t. j. čo najlepší a najvýhodnejší kontrakt s prípadným vydavateľom, finančným partnerom, sponzorom… Musím však priznať, že pri tomto profesionálnom zaradení sme vo vzťahu výrazne neprofesionálni. Okrem slovenského prvenstva máme, predpokladám, aj jedno svetové - za celú dobu spolupráce neexistuje medzi nami žiadna písomná zmluva. Asi máme obavy, že by zmluva mohla ohroziť základ nášho vzťahu. Priateľstvo.
Práca pre Richarda ťa zamestnáva "na plný úväzok", alebo robíš popri tom ešte niečo iné?
Mám aj ďalšie projekty. Hudobné a reklamné.
Zastrešuješ aktivity malého vydavateľstva. Sú jeho ambície po Richardovom a tvojom odchode z Universal Music vydávať aj iných interpretov, alebo je to len jednorázový "trucpodnik"?
„Trucpodnik“ chápem ako aktivitu, ktorá je reakciou, ak jedna strana nechce splniť prvej jej požiadavky a podmienky. My sme žiadne nemali. Len jednu - odísť z vydavateľstva a založiť si „senpodnik“. A to sa nám podarilo. Naše vydavateľstvo nemá ambície niekomu konkurovať, ani vydávať iných interpretov. Funguje a bude fungovať len pre Richardove projekty. Meniť budeme len názov vydavateľstva, vždy podľa názvu projektu.
V čom je vydavateľstvo 44 iné?
V okamihu ako sme sa rozhodli založiť si vydavateľsvo, sme si aj jasne definovali o čom má byť. Richard mi vtedy povedal zásadnú vetu : „Zabudnime na všetky tie reči vydavateľov o tom, ako sa to nedá, a poďme to spraviť“. Následne sme si dali úlohy. Richardovou bolo napísať tie najlepšie texty a piesne, a mojou zabezpečiť tých najlepších hudobníkov, akí sa pohybujú po tejto planéte. Nech už budú reakcie na album akékoľvek, viem jedno. Obaja sme splnili svoju úlohu na 100%.
A iní sme hlavne tým, že sme naozaj iní.
Nechcem spochybniť tvoje skúsenosti a schopnosti, ale myslíš si, že v spolupráci so Sony Music/BMG dokážete zabezpečiť albumu propagáciu a distribúciu porovnateľnú s Universalom? Pýtam sa preto, lebo investované peniaze sa vám vrátia predovšetkým prostredníctvom predaja.
Som presvedčený, že menej ako spravilo vydavateľstvo Universal Music pre Richardov album „Monogamný vzťah“ sa naozaj už nedá spraviť. Kvalitná propagácia nie je o firme, ktorá ju robí, ale o človeku, ktorý ju robí, a hlavne, čo propaguje.
Šesť týždňov pred vydaním sú po celom Slovensku billboardy a bigboardy, ktoré propagujú náš album, od pondelka 22. augusta bude realizovaná internetová kampaň, v rámci ktorej si budú ľudia môcť stiahnuť skladbu z nového albumu, od 1. septembra budú svietiť citylighty propagujúce album… Ak mi povieš jediný album, ktorý podobným spôsobom už pred vydaním propagovalo spomínané vydavateľstvo, tak si kúzelník. Čo sa týka spolupráce na propagácii so Sony Music/BMG, tak tá je dohodnutá iba pre Českú republiku.
A či sa vrátia peniaze? Som presvedčený, že áno, a ak nie, tak sa nič výnimočné nedeje. Za splnené sny treba niekedy aj zaplatiť.
Nahrávanie a vydávanie albumu a všetky aktivity okolo neho - vrátane klipu - to všetko stojí nemalé peniaze. Ak k tomu pripočítam skutočnosť, že "štyridsaťštvorka" vznikala v Spojených štátoch, podieľali sa na nej americkí muzikanti, tak sa mi logicky tlačí na jazyk otázka: koľko to stálo a kto to zaplatil...
Stálo to asi toľko čo luxusné auto vyššej strednej triedy. Na rozdiel od toho auta však album nebude po troch rokoch meniť majiteľa a v našich životoch bude navždy. Financie na album sme mali pripravené z vlastných zdrojov a pár dní pred odchodom do USA sme dostali zaujímavú ponuku zo Sony Music.
Ak bude v nosiči vložená reklamná karta sponzora, ten nám poskytne peniaze. Tieto zo značnej časti uhradili náklady na nahrávku. Paradox však je, že tento sponzor mal rovnakú reklamnú kartu v posledných albumoch Richarda a české vedenie Universalu vysvetľovalo, že ide o mediálnu spoluprácu a nie sú za tým peniaze.
Mnohých bude určite zaujímať, či sa Richard vydá s novým albumom na turné.
Áno. Svetové inštrumentalistické esá - Omar Hakim, Will Lee a Hiram Bullock už potvrdili decembrové termíny.
Čo si myslíš: do akej miery ovplyvní prvá desiatka prvej série Superstar výsledky tohtoročného Slávika? Môže sa stať, že takmer neprekonateľnú trojicu Žbirka - Ráž - Müller posunie Bezdeda, Mikla alebo Tomeček na nižšie pozície?
Slávik vždy bol a bude o popularite interpretov. V tomto roku sú bez diskusie najpopulárnejší účastníci súťaže superstar a ja im želám prienik do popredných priečok Slávika. Pre väčšinu z nich to bude predsa jedna z posledných príležitostí stáť v “žiari reflektorov”. Čo sa týka Richarda, napriek tomu, že nepoznám žiadneho interpreta, ktorý by s takou úctou pristupoval k svojim poslucháčom, nie je fanúšikom tejto ankety ani zberateľom ocenení, napriek tomu, že ich už všetky získal. Ako príklad poslúži minulý ročník, kedy sme sa po dlhom váhaní vybrali na Slávika so svojimi dcérami. Richard dostal od mojej dcéry ako darček nakreslený obrázok a na oplátku jej daroval “Slávika”, ktorého pár minút predtým dostal. Moja sedemročná dcéra bola v úžase celá bez seba. Vlastne vtedy som videl, že ten “Slávik” mal pre neho zmysel.