Rómovia a iné minority

Rómovia, integrácia minorít, začlenenie menšinových skupín, akceptácia menšiny-väčšinou, tolerancia väčšiny voči názorom, životnému štýlu, zmýšľaniu, náboženskému vyznaniu, farbe pleti či  inej inakosti menšiny, čiže minority.  Integrácia = spojenie častí do jedného celku, scelenie, ucelenie, zjednotenie, združovanie.Minorita = menšinový podiel, napr z celku.Vzájomnou kombináciou uvedených slov môžeme dosiahnuť rôzne slovné spojenia s približne rovnakým zmyslom. Od napamäti existovalo vzájomné združovanie, či spolčovanie ľudí do väčších celkov a na základe zákona akcie a reakcie je pochopiteľné, že musel takisto existovať aj opak, čiže vyčlenenie, či už jedinca, alebo nejakej skupiny odlišných od väčšiny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Pravdepodobne od prvotnopospolnej spoločnosti, ktorej už sám názov hovorí o tom, že bola jednotná a dokonca prvá existovali aj jednotlivci, či jedinci alebo male skupiny, ktoré sa nejakým spôsobom odlišovali od zaužívaného spôsobu lovu, spolužitia, hierarchie v skupine, či obliekania a tak sa zaradili medzi minoritu. Počas vývoja ľudstva dochádzalo a v dnešnej dobe takisto dochádza k rozdielom medzi spoločnosťou väčšinovou a tou druhou. V súvislosti s minoritou sa používa takisto slovné spojenie etnická skupina, alebo etnikum.     Etnická skupina je reálne existujúca a historicky vzniknuvšia skupina ľudí, spoločenského pôvodu, jazyka a spoločenskej materiálnej a duchovnej kultúry. Vyznačuje sa stálosťou, unikátnosťou, územím, na ktorom buď vznikla, alebo sa dlhú dobu vyvíja, a antropologickým zložením: príslušníci etnickej skupiny prináležia spravidla k určitým výrazným typom a rasám. Ku kritériám, ktoré vymedzujú etnikum ďalej zaraďujeme kolektívne meno a pocit solidárnosti jej členov. V tejto súvislosti sa skúsme bližšie pozrieť na etnickú skupinu pod názvom rómovia.  Pochádzajú zo severnej Indie, odkiaľ sa začali sťahovať okolo 3.stor. Členovia hovoria po rómsky a majú spoločné kultúrne rysy. Dnešní príslušníci tohto národa žijú ako menšiny vo väčšine štátov Európy. Hovoria spoločným jazykom – rómčinou, ktorá je rozdelená do niekoľkých dialektov. Podľa odhadov žije na Slovensku cca 320 000 Rómov. Žijú v hierarchicky usporiadanom spoločenstve s dôrazom na úctu k starším členom s výraznými väzbami na minulosť. Sú veľmi temperamentní, niekedy až agresívni s vrodenou muzikálnosťou vo väčšej časti populácie. Sú nedočkaví a netrpezliví, pri problémoch majú tendenciu zvyšovať hlas s cieľom dosiahnuť uspokojenie ich potrieb a požiadaviek. Peniaze majú pre nich hlavne charakter zabezpečenia obživy a s väčšou sumou ťažšie hospodária. V tom prípade sú prajní, žiaľ často aj v spojení s negatívnym sprievodným javom dnešnej civilizácie – alkoholom. K ďeťom pristupujú s veľkou láskou a sú schopní ich nosiť celé hodiny na rukách a všelijako ich rozmaznávať. Je pre nich dôležité, ak je v blízkosti ich bydliska škola, zdravotná starostlivosť, či občianska vybavenosť, aby starší občania mali všetko poruke. Vo vzťahu k rodičom u nich prevláda vzorný vzťah, rešpekt a úcta. Ich život sa odohráva hlavne v prítomnosti a nerobia si ťažkú hlavu o tom, čo bolo včera a čo bude zajtra. Často sa navštevujú celé rodiny a robia pritom rodinné oslavy. Ich radosť pri stretnutiach je rovnaká ako u malých detí. Ich život často ovplyvňujú emócie, nie je žiadna výnimka vidieť mužov plakať, či zažiť extempore manželov priamo na ulici, alebo na autobusovom nástupišti. Nemajú vo zvyku ďakovať a ani neprosia a požičané peniaze ťažko vracajú, pretože ich považujú za svoje. Kolektív, alebo rodina má u nich väčšiu vážnosť a silu ako jednotlivec. Rozhodnutia rovnako podriaďujú kolektívnemu blahu pred osobným. V rodine nemajú rómovia žiadne súkromie. Ťažko sa učia a nemajú veľmi vzťah k výchovnému procesu ani k pravidelnosti dochádzky detí do školy. Hygienické návyky sú slabšie vyvinuté a dokážu prežiť aj vo veľmi skromných podmienkach. Žijú pod jednou strechou bežne viaceré generácie pospolu. Mávajú veľa detí, od včasného veku až do obdobia menopauzy. Nie je výnimkou mať šesť a viac detí. Pri príchode nového potomka je rodina v blízkosti pôrodnice, aby sa všetci mohli tešiť príchodu nového potomka do rodiny. K práci majú svojský prístup, nie však všetci. Niektorých naučila doba nerobiť a poberať materské príspevky ako výhodný zdroj príjmov, na druhej strane však tí, ktorí majú záujem o prácu si ju ťažšie zháňajú napriek antidiskriminačnému zákonu. Vzhľadom na ich povesť v spoločnosti, majú ľudia tendenciu všetkých posudzovať podľa rovnakého metra, aj keď to nie je vždy tak.  Lepšiemu začleneniu rómskeho etnika do spoločnosti by pomohla lepšia informovanosť ostatných spoluobčanov aj o kladoch tejto minority, ktoré sme spomenuli vyššie a rómovia sú na ne hrdí. Akonáhle sa nájdu dobrí muzikanti z radov rómov, má majoritná spoločnosť iné kritériá hodnotenia ako na zvyšok populácie. Rovnako je tomu aj v prípade inej výnimočnosti jednotlivca tohto etnika.  Pravdepodobne egoizmus väčšinovej spoločnosti bráni lepšiemu začleneniu a pochopeniu minoritných skupín, v tomto prípade rómov do spoločnosti. Mali by sme sa na ich problémy pozrieť spoločnými očami a hľadať východiská z pohľadu budúcnosti. Zbytočne budeme trvať na dôslednej školskej dochádzke, ak by mohli byť z nich dobrí kováči, remeselníci, murári či iné profesie, ktoré by lepšie vyhoveli ich naturelu. Sú medzi nimi samozrejme aj jedinci, ktorí by mali radi vyššie postavenie v spoločnosti, prípadne lepšie vzdelanie. Nemôžme však všetkých prerobiť podľa svojho metra a organizovať ich život podľa našich merítok a hodnotového rebríčka. Mali by sme zapojiť väčšiu časť vzdelaných rómov do riešenia ich spoločnej otázky s cieľom lepšieho zaradenia v spoločnosti. Na druhej strane by sme mali dôslednešie potierať prejavy násilia a neonacizmu na tomto etniku.  Pre prirovnanie si uveďme príklad: keď sa pozrieme na nejakého snehuliaka, tak väčšia časť je postavená zo snehu a čierne uhlíky sú na vyjadrenie očí, úst a gombíkov. Sú vlastne akýmsi doplnkom, hoc aj malým, minoritným, bez ktorého by snehuliak nebol snehuliakom. Ak bude na uhlíky svietiť slnko, začnú sa zohrievať a odpadnú z neho ako prvé, prípadne významne prispejú k rozpusteniu celého snehuliaka. A snehuliak bez očí a gombíkov je ako budík bez ručičiek, či narodeninová torta bez sviečok.   Spoločnými znakmi, ktoré môžu dopomôcť k posunu v oblasti spolunažívania majority a minority patria vzájomný rešpekt, úcta, tolerancia a pokora. Tieto vlastnosti sa však v dnešnom svete rýchlej doby, zhonu a  konkurencie aj na poli spoločenskom veľmi nenosia. Buďme však optimisti a dúfajme, že doba a vývoj nám prinesú lepšie pochopenie nás samých a tým aj lepšie poznanie problémov a potrieb iných, ktorí sa môžu od nás líšiť farbou pleti, náboženstvom, postavením, vzdelaním, majetnosťou, zvykmi či počtom jedincov v spoločnosti, v ktorej žijeme, pracujeme, pohybujeme sa, rodíme sa, učíme sa, tešíme sa, čo nové nám život prinesie, aby sme sa opäť pohli vo svojom vývoji o krôčik vpred.   Žiadny krok nie je zbytočný, ak je urobený správnym smerom. Aj potknutia a pády znamenajú pohyb a sú opakom stagnácie. Vychádzajúc z úvodného vysvetlenia pojmu integrácia sa pokúsme spoločne vypočítať rovnicu, na konci ktorej sa nachádza spojenie všetkých častí do jedného celku, aj tých minoritných.              

Erik Leitner

Erik Leitner

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som stopár. Keď kráčam dopredu, ostáva mi jedna noha vzadu, keď kráčam dozadu naopak. Keď kráčam doľava, ostáva mi jedna noha vpravo a opäť naopak. A tak som stále jednou nohou niekde. Preto sa snažím všade zanechať stopy. Najmä vo Vašom srdci :-)) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu