Aj veľmi nezodpovedné rozhodnutie politikov, zrušenie povinnej maturity z matematiky, nás doviedlo do tejto katastrofy kde sa práve slovenské školstvo a jeho absolventi nachádzajú. Nie je pravdou, že počet študentov, ktorí z matematiky maturujú mierne rastie, ich počet stagnuje na úrovni 13 – 14% počas posledných rokov, a to je najmenej z krajín V4 a v porovnaní s Ukrajinou jedna pätina!
Áno, aj vďaka tomuto rozhodnutiu dnes študuje na HUMANITNÝCH vysokoškolských študijných programoch TRIKRÁT toľko absolventov ako trh práce potrebuje, áno, aj vďaka tomu 57% absolventov vysokých škôl NEPRACUJE ani päť rokov po jej skončení v ani len blízkom odbore, ktorý vyštudovali.
Áno, politici robia aj zlé, populizmom a rádoby umožnením slobodnej voľby občanov motivované rozhodnutia, ale ROZUMNÍ politici si po vyhodnotení situácie vedia vojsť do duše (alebo nájsť stratený rozum). A tak ako v Českej republike, tak ako v Poľsku a tak isto ako aj v Maďarsku by ste si mohli vy, politici, uvedomiť, že opravovať zlé rozhodnutia nie je len múdre, ale aj nanajvýš potrebné. Jednoducho v týchto našich krajinách ak nie je niečo povinné tak to vlastne nikto nerešpektuje a slobodná voľba žiakov zľahčiť si svoju študentskú dráhu (a vynechať maturitu z matematiky) vedie častokrát k ich celoživotnému sklamaniu. Ale keď si niekto, ako napríklad p. Grohling myslí, že Česi, Poliaci a aj Maďari (a vlastne aj Nemci a Švajčiari, ktorí sa matematiky nedotkli) sú hlupáci a vybrali sa ťažkou cestou návratu k tomu čo sa desaťročiami overilo a teraz v digitálnej dobe je ešte dôležitejšie, tak potom neostáva asi nič iné len nechať väčšinu absolventov SŠ a VŠ sa celý život trápiť alebo jasne povedať, tak takto teda NIE!
V žiadnom prípade sa nechcem vyhýbať komplikovaným diskusiám o prijímačkách na VŠ (prečo vlastne nie sú, pre to, že školy zoberú hocikoho len aby mali normatív?), o motivácii učiteľov, o ich objaviteľských spôsoboch ako učiť a zapáliť v deťoch záujem o štúdium (!), o ich platoch, o tom či ich, učiteľov matematiky a informatiky, máme dosť alebo nie, ale tieto diskusie budú dávať zmysel až keď si táto krajina povie, čo vlastne chce.
Ak chceme pozorovať vlaky digitálnych zmien ekonomiky a postupné miznutie profesií, na ktoré matematické a digitálne zručnosti nie sú potrebné, potom diskutujme ďalej, ale ak chceme naskočiť do niektorého z posledných vagónov tak nediskutujme a konajme. Nemusíme sa hanbiť, že sme sa SPRÁVNE rozhodli ako poslední, lepšie neskôr ako nikdy!
Otázka neznie či, ale AKO?
Môže to byť aj vo viacerých krokoch, môže byť tá maturita dvojúrovňová ako v Čechách tj. vyššia úroveň pre tých, ktorí chcú študovať STEM - technické a NAJLEPŠIE PLATENÉ odbory a nižšia pre ostatných, môžme dať prechodnú dobu na získanie a preškolenie učiteľov, môžme skoro všetko, ale musíme sa rozhodnúť.
P.S. Moja manželka je učiteľka matematiky a informatiky. Hovoril som s ňou o tom, a to nie raz, to si asi viete predstaviť. Je proti zavedeniu povinnej maturity z matematiky pretože vie v akom stave je školstvo...
Asi musí prísť tlak zvonku a aj keď to, zdá sa, rodičom, učiteľom, žiakom nevadí, my, zamestnávatelia si už nemôžme dovoliť tolerovať tento stav. Snáď už ani spoločnosť.