Štrajk na TU…

Alebo čo všetko predchádzalo jeho vzniku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (38)

Trnavská Univerzita je jednou z kvalitných univerzít, ktoré na Slovensku máme. O tom niet pochýb. Tento článok sa chce dištancovať od hodnotenia celej univerzity, chce sa zamerať iba na jednu jej časť, v ktorej sa celý problém začal, na Katedru Filozofie. Už minulý rok sa začali na Katedre Filozofie( ďalej už len KF) diať podivuhodné zmeny. Predmet, ktorý si študenti zvolili a o ktorý bol veľky záujem, sa jednoducho neotvoril, čo by možno až taký problém nebol, keby bol študentom podaný dôvod takéhoto rozhodnutia. Ten však nedostali. Dalo by sa to vysvetľiť nedostatkom financií určených pre KF, čo je pravdepodobne aj pravda, ale v demokratickom štáte má študent právo na vysvetlenie organizačných zmien, ktoré sa týkajú jeho štúdia! Okrem toho bol vymenený vyučujúci štátnicového predmetu, (ktorý tento predmet vyučuje už dlhšiu dobu a má teda bohaté vedomosti z tejto oblasti), iným vyučujúcim, ktorý tento predmet začal vyučovať po prvýkrát. Zdá sa, že ani tento problém nie je taký veľký, ale pre mnohých bol. Mnohí študenti neboli spokojní s náplňou výučby a cítili sa byť nepripravení na štátnicové skúšky z tohto predmetu, a navyše nám tiež nikto neodôvodnil takýto krok vedenia. Preto sa dotknutí študenti rozhodli, že sa s vedením o tom porozprávajú. Napísali výzvu k dialógu s vedením KATEDRY! Vedúci katedry obdržal túto výzvu, neoboznámil však s ňou ostatok vedenia, ale rýchlo bežal na dekanát. Týždeň po obdržaní výzvy vyučujúci KF ešte stále nevedeli o výzve študentov k dialógu. Pán profesor sa vyhovoril na to, že s výzvou chcel ostatných oboznámiť na zasadaní (či porade ), ktoré vyučujúci KF pravidelne uskutočňujú. Zdalo sa nám však zarážajúce, že ostatní vyučujúci sa o tom mali dozvedieť až na budúcej porade a pani dekanka sa to dozvedela 10 minút po odovzdaní našej výzvy. ( Čo mi veľmi pripomína staré časy...)Vo výzve k dialógu nám išlo o to, viesť s vedením otvorený dialóg a dozvedieť sa, prečo vzniknuté organizačné zmeny nastali. Žiaľ, k dialógu nedošlo. Už len z princípu by však malo! Filozofia je odbor, ktorý študujú ľudia ( aspoň väčšina z nich ), ktorým ide o hľadanie pravdy a múdrosti v tomto živote a očakáva sa, že vyučujúcim ide o to isté, ak chcú byť úprimní a chcú sa nazývať filozofmi! Okrem toho, štúdium filozofie nie je štúdium práva, či ekonómie. Tento odbor študuje podstatne menej ľudí a aj vďaka tomu má väčšinou vedenie užší kontakt a vzťah so študentom, než je to v ostatných odboroch. Tento vzťah je založený na otvorenosti, dôvere a snahe ( zo strany študenta) niečo prijať, naučiť sa od skúsenejších, odborníkov, a ( na strane vyučujúceho) odovzdať to, čo má, podeliť sa o svoje vedomosti a múdrosť. Preto sa táketo správanie vedenia študentom nepáčilo. A ako dopadla výzva k dialógu? Bola úplne ignorovaná! Snažili sme sa dohodnúť stretnutie s pani dekankou na úrovni zástupcov jednotlivých ročníkov, pani dekanka mala však stále výhovorku, prečo sa s nami nemôže stretnúť. Namiesto toho vypracovala dotazník ( alebo niekto z jej personálu ) so zámerom zistiť, kto sa o dialóg pokúša, o čo nám vlastne ide ( či sme príliš nebezpeční atď..., pritom sme sa pod výzvu vlastnoručne podpísali a aj udali dôvod, prečo shceme viesť dialóg-chceli sme dostať vysvetlenie organizačnej zmeny štúdia). Ako dôvod vystavenia dotazníka udala pani dekanka to, že chce lepšie porozumieť vzniknutému problému, čo už je aj tak zarážajúce, pretože osobne to nedokázala urobiť, ale skryla sa za dotazník. Čo je však ešte zarážajúcejšie ( a pričom úplne porušila študentské práva a slobody!), je to, že študentom, ktorým dotazník odovzdala osobne( počas výučby, čím zasiahla do vyučovacieho procesu), zakázala vychádzať z miestnosti, prikázala vypnúť mobilné telefóny a zakázala hovoriť o predložených dotazníkoch ostatným študentom, ktorí sa nachádzali mimo miestnosti!!!! Takýmto konaním definitívne konala protizákonne! Dotazníky boli anonymné!, ale dobre sa vedelo, kto ich vyplnil a kto nie. Tí, ktorí bojkotovali a odišli z miestnosti, to prestali mať na univerzite ľahké. Dotazníky obsahovali otázky, ktoré sa priamo snažili dostať k určitým ľuďom-pedagógom, či doktorantom ( ku ktorým, sama neviem, pretože výzva k dialógu bola iniciovaná študentami!). Otázkami sa snažila zistiť, kto za „tým všetkým“ stojí, hlavne že cieľom dotazníka bolo lepšie porozumenie študentom, ktorí chceli viesť dialóg. Áno! Išlo o lepšie porozumenie, ale na inej úrovni...Po tejto situácii nástojili študenti o priame a urýchlené stretnutie s pani dekankou, ktorá si po mesiaci konečne našla čas. Na stretnutí, v ktorom išlo o dialóg pani dekanky so šudentmi ( na čo si našla celú vyučovaciu hodinu, klobúk dolu!, a dala na celú hodinu dekanské voľno, aby výučba neutrpela na ujme), trištvrte zo stanoveného času, počas ktorého sme chceli prebrať aj iné body okrem zmeny organizácie štúdia, ( žiaľ, nespomeniem si už presne na ne, v podstate to boli body, ktoré sme sa snažili vyriešiť na úrovni katedry, popritom však vzniklo veľa iných problémov...),strávila štatistickým prehľadom kvality TU, jej publikovania a inej činnosti, potom štatistickému výsledku dotazníka a štvrtinu času nechala pre nás, čo však bolo veľmi málo na dialóg, pretože sme museli najprv reagovať na jej perfektne vypracovaný štatistický prehľad. Predtým s ňou zástupcovia ročníkov hovorili a prosili o dostatok času, čo ,jednoducho, očividne ignorovala. Po uplynutí stanoveného času sa zdvihla a odišla. Takýto bol výsledok dialógu medzi pani dekankou a študentami. Otázky týkajúce sa organizačných zmien, dotazníka a iných vecí, zostali nezodpovedané.Študenti boli sklamaní a vyslovili nedôveru pani dekanke. Senát vzal ich problém na vedomie a snažil sa ho riešiť tým, že hlasoval za odvolanie dekanky. Prvýkrát bolo odvolanie neúspešné( pričom chýbal iba jeden hlas!), druhýkrát bol úspešný, ale posledné slovo rektora toto rozhodnutie neakceptovalo.Pri nástupe do nového akademického roka nám bol predložený nový študijný program, v ktorom chýbali takmer všetky predmety, ktoré sme si zvolili v minulom akademickom roku, a ktoré mali pokračovať v tomto roku. Kreditovo to bolo všetko perfektne spracované, pričom v letnom semestri by sme nemali toľko predmetov a mohli sa pripravovať na štátnice. Boli nám ponúknuté predmety, o ktoré nemáme záujem, minulý rok sme si volili také, ktoré sa hodia k našim diplomovým prácam. Navyše sme sa dozvedeli, že študijný plán neprešiel senátom, resp.senát ho vôbec nevidel. To sme považovali za vrchol ignorácie študentov a odovzdali sme indexy na študijnom oddelení nevyplnené. Toto sa týka piatakov.I z ostatných ročníkov bojkotovali študijný plán, ale o presných zmenách v ňom neviem. Študijný program bol prepracovaný deň pred štrajkom. Zvláštne, že sa o ňom študenti nedozvedeli, zarážajúce je, že ani tento nový program nebol schválený senátom, a teda bol v rozpore so zákonom, a do rozvrhu neboli vpísané požadované predmety, ktoré sme chceli ( výberovky), ale to len preto, pretože sme nevyplnili index!, takže sa nevedelo, ktoré výberovky chceme. Trochu postavené na hlavu, ale je to tak. Výberovky, ktoré chceme, totižto v prvom predloženom programe neboli spomenuté a práve preto sme odovzdali prázdne indexy!!!Nie všetci študenti štrajkujú, ale väčšina áno. Tí ktorí neštrajkujú, majú zaručené isté, bezpečné štúdium a jeho ukončenie. A tým, ktorým ide o spravodlivosť a dodržiavanie ľudských a študentských práv, nezostáva nič iné, iba ďalej bojovať a nevzdávať sa.Momentálne čakáme na schválenie takého študijného programu senátom, aký bol v pláne minulý rok, čo sa medzičasom možno už udialo, a tým sa náš štrajk skončí, pretože v takom prípade dosiahne svoj cieľ. Niet pochýb, že za problémami študentov sa skrývajú mocenské boje, bez ktorých by problémy určite nevznikli. Tak je to aj inde, nie len na Trnavskej Univerzite, ale to, že kvôli tomu trpia i študenti a sú porušované ich práva a slobody, nie je akceptovateľné! Staré časy sú preč! Nech žijú ľudské práva!!! Na záver chcem iba povedať, že so svojim svedomím si žije každý sám a i sám musí niesť ťarchu či ľakosť jeho tiaže...

Veronika Lenk

Veronika Lenk

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek. Žena, ktorá vníma, cíti, myslí a vidí skutočnosť vlastnými očami. Snaží sa jej porozumieť, prijať ju a počuť jej odkaz o zmysle seba samej. Prečo je tu práve táto skutočnosť a nie iná? A prečo tu radšej nie je Nič? Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu