Človek mieni, ŽSR menia...

Tento smutno pravdivý článok som napísal na pravidelnej trase Poprad-Tatry - Bratislava. Vlak s už takmer pravidelným meškaním a s realitou cestovania, na ktorú si ešte stále neviem zvyknúť. Keď ja proste stále verím, že niektoré veci sa dajú riešiť, len treba chcieť!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na trase Poprad – Bratislava a späť cestujem už viac ako štyri roky a po tohtoročných letných prázdninách opäť zažívam deja vu a neostáva mi nič, len suché konštatovanie, na Slovensku je to tak... Ruku na srdce, vieme predsa svoje... Takto by sa to kľudne mohlo celé skončiť, keby som poznal len tie naše ŽSR, ale zhrešil som, niekoľkokrát a podvedomie človek ťažko oklame, že to inač nejde, keď oči videli, nos privoňal, uši (ne)počuli a ruky držali, že tomu tak nie je.

Určite ste zachytili správy o hromadnom prepúšťaní na železniciach, o rušení tratí, o stratách, ktoré železnice produkujú a veď problémov je i bez toho všade viac ako dosť, ale je naozaj všetko o peniazoch? Rád by som vedel dôvody tak častých meškaní. Bežný piatok a Bratislava, hlavná stanica. Povedzme si úprimne nie je to miesto kde človek s radosťou strávi pár hodín... a vlak už vyráža s 10 minútovým meškaním? IC vlak? Dalo by sa povedať, že to najlepšie čo doma máme. O známych tvárach, ktoré boli okradnuté a potrebujú už len 50centov aby si mohli kúpiť lístok netreba písať, železničná polícia to má v malíčku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naozaj je všetko o peniazoch?

ŽSR neželám nič zlé, strávili sme spolu kopec času, ale chcelo by to konkurenciu. Je jasné, že niektoré trate musia byť dotované (aj keď som ekonóm, čísla nie sú všetko), ľudia cestovať potrebujú, ale naozaj sa na trati Košice – Bratislava naozaj nedá spraviť nič? Za tie 4 roky som si všimol tieto zmeny:

a) zopár nových IC vozňov, ktorých hlavná prednosť je ukazovateľ rýchlosti a klíma, ktorá ma priaznivé účinky na spotrebu liekov (na pousmiatie vyznieva ochorieť vo vlaku aspirín). Nezanedbateľný detailom ostáva občasné samovoľné vznietenie vozňa. Výrobná chyba...

b) S veľkou pompou zrekonštruovaný úsek za neuveriteľných 490 mil. eur, (jeden kilometer stál takmer 5 miliónov eur!, opravovalo sa 10 rokov, ale cez eurofondy, tak nebudeme kričať) a efekt? Na úseku Svätý Jur – Nové Mesto nad Váhom skrátenie o neuveriteľných 8 min, na trati do Košíc celkovo 11 min. Tento úsek ale využijú vyššou rýchlosťou až 160 km/h iba vybrané IC vlaky. (vopred sa ospravedlňujem, ale kým na Slovensku je neuveriteľná rýchlosť 160 km/h, svet sa chváli 300vkou, ale zas Slovensko nie je schopné za 20 rokov postaviť 400 km úsek diaľnice, takže je to vlastne v OK).

SkryťVypnúť reklamu

c) Súkromné hostesky, ktoré sa však neosvedčili

d) Plánovaná rovnošata na štýl „klobúčiky pre dámy a golfové čapice pre pánov.“ Veď doprajem im, ale šaty robia človeka len pri prvom dojme, či to je riešenie ŽSR, láska na prvý pohľad? http://ekonomika.sme.sk/c/6003583/zeleznice-ukazali-ake-chcu-rovnosaty-daju-na-ne-2-miliony.html

e) Zmeny názvov, ktoré sa taktiež neosvedčili

*) ako bonus (mimo čakania kdesi pri Trenčianskej Teplej cca 3 hodiny a bežných priemerných meškaní) zo spomienok vyberám úspešné PR spol. Šariš a tzv. tanečného vozňa, hrala živá hudba, DJ, hostesky, moderátor ktorý mi počas cesty asi 3x prišli osobne pripomenúť, aký skvelé pivo to doma máme samozrejme s možnosťou ochutnávky čapovaného piva priamo na mieste. Z vlaku, za ktorý som zaplatil bežnú plnú sumu sa stal party vlak a okrem tanečného vozňa bola asi pre veľký úspech púštaná naprieč celým vlakom do éteru.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ste si všimli ešte niečo okrem zvýšenia cien (a rekonštrukcie niektorých staníc a tratí z fondov EÚ), prosím doplňte ma. Ale i tak, nie je to trochu málo za 4 roky?

Konkurenciu na Vás!!! Aby som nemusel zbytočne filozofovať, za príkladom nemusíme ísť ďaleko, v susednom Česku prednedávnom začal konkurenčný boj medzi štátnym Pendolínom a súkromnou spoločnosťou RegioJet. Výsledok? Okrem markantného zlepšenia hygieny boj o zákazníka nie len cenou (rozdiel na trase Praha – Ostrava). http://www.podnikatel.cz/clanky/souboj-regiojet-vs-ceske-drahy/

  1. Pripojenie na internet. Pán minister, máte teraz dosť starostí, ja viem + ale kumulácia rezortu dopravy a komunikácie hrá do karát, to by nemal byť až taký problém, alebo áno? Finančné náklady si netrúfam odhadnúť, ale keď je schopná StudentAgency a nielen táto spoločnosť poskytovať internet v autobusoch v cene lístku, až taký luxus to hádam nebude.

  2. Zásuvky. Poviete si, ale veď to je bežná prax, no ani v IC vlakoch – pomyselný vrchol cestovateľského pohodlia to až tak pravda nie je. Koľkokrát odo mňa odchádzal sprievodca s pokrčenými ramenami: „zásuvky nefungujú“. A aby ste si nemysleli že to bola výnimka resp. krátkodobý výpadok, rovnaký vozeň aj po dvoch mesiacoch s rovnakou „závadou“. Možno plánované opravy majú svoj harmonogram a takto operatívne to nejde, ale...Mohlo by...

  3. Občerstvenie. Jedálenský vozeň by mohol byť samostatná téma, Keďže jedálenské vozne prevádzkuje súkromná osoba, o cenách, kvalite a celkovom prevedení nechávam na čitateľovi.

Moja predstava?

ŽSR nepomôžu nové uniformy, ani zvyšovanie cestovného, to bude mať tak akurát opačný efekt. Veď už teraz sa oplatí poskladať ľudí do auta. Kvalita musí prísť zvnútra s mottom na štýl: „Čisté vlaky bez meškania, cestovanie v pohodlí a pre každého“.

SkryťVypnúť reklamu

Záchody

Keď sú ľudia zvieratá a WC vyzerajú ako vyzerajú, tak riešením nie je vec neriešiť, ale riešenie hľadať. Ja by som si vedel kľudne predstaviť záchody platené, načo sú v každom vozni záchody 2? Spoplatnite polovicu z nich! Kľudne by som bol ochotný zaplatiť napríklad 20 centov. Možno by to neprinieslo požadovaný efekt, ale verím že podobne zmýšľajúcich by sa našlo aspoň 20% cestujúcich. Na čistenie by mohla naskočiť 2-3x počas trasy rýchla rota. 2+2.

Internet

Fungujúci, dostupný, v cene lístka, a čím skôr. Ja viem plány sú, ale aj diaľnica už mala byť a stále stojím pod Strečnom v zápche.

Zásuvky

Fungujúce, dostupné a fungujúce

Predstavitelia ŽSR, na základe zákona dopytu a ponuky asi nie je všetko v poriadku, keď sú piatkové a nedeľné IC vlaky vypredané. Keď je ochota si za cestovné priplatiť, nie je priestor s tým niečo robiť?

Mňa by napríklad zaujímalo, či by nebolo možné vypraviť 2 IC vlaky, s rozdielnym grafikonom. IC východ a IC západ. IC východ by vyrážal skôr a prvá zastávka by bola až v Žiline. IC západ by vyrážal neskôr, končil by v Žiline. ŽSR určite disponuje informáciami na základe štatistík, koľko ľudí nastupuje v Bratislave resp. Trnave a cestuje na východ s možnosťou modelu IC východ. Je to možné, nie je to možné...

A tak kým nebude na výber, ostáva už len obligátne, „Vážený cestujúci,. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. sa Vám ospravedlňuje za vzniknuté meškanie vlaku...“

Matúš Levocký

Matúš Levocký

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Medzi Bratislavou a Kezmarkom. Vyštudované ekonomické právo, bilaterálny program medzinárodný finančný manažment, a medzinárodne vzťahy/hospodárska diplomacia. Podľa pasu 29, správaním občas polovicu. S túžbou ovládať čo najviac jazykov a cestovať okolo sveta. Večný optimista, dobrodruh, snívajúc o svete, ako Holden, . . . len tak. Zoznam autorových rubrík:  Môj názorČosi podstatnéPoéziaPríhodyFotočlánkyNezaradené

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

142 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu