Poďme do roku 1990, teda 18 rokov vzad. Firma Psygnoisis vydáva hru Infestation. Stvorila 3D svet v ktorom bolo úlohou zabíjať veľký hmyz vo vesmíre, pekne urobené, ale bohužiaľ v hre boli vložené zbytočné adventure prvky. Žiadny úspech sa nekonal.

Rok 1992. Istý pán Romero (áno, je to ten Romero) pod krídlami firmy SoftDisk vydáva hru Catacomb 3D, to 3D už je tam v podstate oprávnene, ploché rovné chodby bludiska boli zamorené trolmi, škriatkami a orkami. Vašou jedinou úlohou bolo vyčistiť bludisko a prejsť do ďalšej úrovne. Úspech sa zase nekonal, ale iD software mali jasno akým smerom sa budú uberať.

Ten istý rok vydáva iD software legendárneho Wolfensteina 3D. Na obrazovkách sa objavuje krv, na tú dobu až priveľa. Nemecko, samozrejme zakazuje predaj hry, ale nie kvoli krvi. Wolfenstein 3D sa stáva legendou, síce o rok-dva bude prekonaná a pochovaná. Wolf sa v pohode na stredom okne dal hrať na 286-ke. Wolfa hrali v tej dobe snáď všetci. K úspechu mu pomohlo aj šírenie prvej epizódy zdarma, ako shareware.

Do roka vychádajú podobné hry ako Wolf, spomeniem napríklad Corridor 7, Depth Dwellers, alebo ďalšie pkračovania Catacomb 3D, žiadne zázraky sa nekonali.
1993. Po úspechu Wolfa, iD software nezaspali. Obajvujú sa prvé alfa a beta verzie ich pripravovanej hry DOOM. Okolo hry sa začalo veľa rozprávať a tak sa netreba čudovať, keď v ďeň vypustenia oficiálnej shareware verzie hráči "zhodili" server, kde bola umiestnená.
Fenoemnálny úspech tejto hry sa traduje dodnes, DOOM, ako prvá poradna 3D hra priniesol konečne hru pre viac hráčov, ozajstné 3D prostredie a veľa červenej tekutiny.
O rok neskôr iD Software vypúšta DOOM 2, tentoraz sa židana shareware veria nekonala. Ani sa nečudujem, pretože dvojka priniesla len jednu novú zbraň, 30 úrovní a nové monštrá, takisto získala priaznivcov po celom svete.

1994, 3D hry sú v kurze. iD Software s Raven Software vypúšťajú Heretic. Heretic bol taký DOOM zasadený do stredoveku. Nič extra. Aj Apogee sa sanží prispieť k 3D vývoju hier a celkom sa jej to podarilo titulom Rise of Triad, taktiež podľa Apogee nazývanom ako Wolfenstein 2. V časopise Excalibur bol ROTT vychválený a prekonal DOOMa, naproti tomu SCORE, zase ROTT pochovalo, tak si názor môžete spraviť stiahnutím hry.
Nezaváhal ani Georeg Lucas s LucasArts a vydáva svoje hievzdne vojny v 3D. Star Wars - Dark Forces, podarený kúsok, oproti DOOMovi a ostatným neobsahuje krv. Star Wars je výborná akčná hra, pre fanúšikov nutnosť.

Na ďalší prelom v 3D hrách sa čakalo do roku 1996, na 3D Realms a ich atomového vodcu. Duke Nukem 3D opäť rozvíril prach akčnosti až k nebesám. Svalnatý a aragantný americký idol nakopával zadky emzákom v dobre navrhnutých misiách s dávkou originality a humoru.

Skoro by som zabudol na rok 1995, tam sa objavil Descent od Paralax Software. Prináša úplné využitie 3D sveta, no vlastne šachty po ktorej stále lietate vo vzdnášadle. Vašou úlohou bolo zlikvidovať hlavný reaktor v ťažobnej vesmírnej bani, bránila Vám v tom kopa lietajúcich robotov. Descent veľkú dieru do sveta nespravil, ale priniesol použite virtuálnej helmy.

Rokom 95 - 96 prednes končím. Určite som zabudol spomenúť niektoré hry, ale zameriaval som sa hlavne na tie, ktoré som mal šancu v tej dobe hrávať.