reklama

Po stopách lesnej železnice v Remetských Hámroch

Dnes si pripomenieme ďaľšiu z množstva zaniknutých slovenských lesných železníc. Lesná železnica vo Vihorlatských vrchoch začínala kedysi v Michalovciach a viedla až pod Sninský kameň k Morskému oku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Niekdajší druh dopravy pri zvoze drevnej hmoty pripomína pri bývalej píle na hornom konci Remetských Hámrov krátky úsek úzkorozchodných koľajníc s malým motorovým rušňom a dvomi oplenovými podvozkami.

Obrázok blogu

Súčasný pohľad do areálu bývalej píly. Asfaltová cesta sa nachádza v trase úzkokoľajky.

Obrázok blogu

Za pílou pokračuje trasa úzkorozchodnej železnice lesom po viditeľnom násype s množstvom železničných podvalov…

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Povedzme si niekoľko faktov z histórie. Pred zahájením prevádzky parnými rušňami tu vozíky ťahali kone po drevených koľajniciach už od roku 1894. Vozilo sa nielen drevo k už spomenutej píle v Remetských Hámroch, ale aj panstvo grófstva Károlai a Szechenyi–Vanderbildt k poľovníckemu zámčeku pri Morskom oku. Trať na lokomotívnu prevádzku bola zrekonštruovaná v roku 1924 a súčasne predĺžená z Remetských Hámrov cez Jovsu a Hnojné až do Michaloviec. Tým dosiahla hlavná trasa úzkokoľajky s rozchodom 760 mm dĺžku 43 kilometrov. Použité boli železné koľajnice s hmotnosťou 7 kg na meter dĺžky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V časti trasy lesnej železnice dnes traktory zvážajú drevo. Niektoré pražce sú už nachystané na odvoz…

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Okrem hlavnej trate Michalovce – Morské oko bolo na lesnej železnici postavených niekoľko odbočiek, ktoré sprístupňovali doliny vedľajších potokov. Na hlavnej trati sa prestalo jazdiť v roku 1939 po zabratí časti územia Maďarskom. Po druhej svetovej vojne bola prevádzka obmedzená len na úsek Remetské Hámre – Morské oko. Lesná železnica bola zrušená v roku 1973 z podobných dôvodov ako mnoho jej slovenských kolegýň - nerentabilnosti, súvisiacej s búrlivým rozvojom lacnejšej automobilovej dopravy…

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Fotografie v článku pochádzajú z asi 2-kilometrového úseku za Remetskými Hámrami. Počas mojej návštevy v lete 2009 som mal k dispozícii na pátranie po pozostatkoch lesnej železničky málo času, preto v žiadnom prípade nejde o vyčerpávajúci materiál. Za návštevu by rozhodne stáli pozostatky traťového telesa aj na konci železničky, pri brehu Morského oka. Raz sa k nim možno vrátim...

Obrázok blogu
Miroslav Lisinovič

Miroslav Lisinovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  988
  •  | 
  • Páči sa:  1 193x

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu