Železničná trať Zvolen - Šahy bola sprevádzkovaná v dvoch etapách. Prvým dostavaným úsekom ešte za Rakúska-Uhorska sa stala železnica zo Šiah do Krupiny, otvorená 7. apríla 1899. Na druhý úsek s Krupiny do Zvolena bol prvý vlak vypravený už v období prvej ČSR 15. januára 1925.
Život na miestnej železnici i v jej okolí ubiehal nepozorovane ďalej, až kým 2. februára 2003 vstúpilo do platnosti rozhodnutie s vyšších kruhov o zrušení osobnej dopravy na viacerých tratiach Železníc Slovenskej republiky. Ak nevezmem do úvahy krátku epizódu trvania osobnej dopravy aspoň na časti trate (Šahy - Dudince), až do dnešných dní od osudového 2. februára 2003 nebolo a nieje možné jazdu po tejto trati absolvovať v pravidelnom osobnom vlaku.
To sa však rozhodne nepáčilo členom Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen, ktorí sa rozhodli zorganizovať jazdu mimoriadnym vlakom po (takmer na deň presne!) piatich rokoch od jazdy posledného osobného vlaku na tejto trati. Pri tom som spolu s kamošom nemohol chýbať, výsledkom čoho je aj tento článok.
Chladné ráno, sobota 9. februára. Pri štvrtom nástupišti Zvolenskejosobnej stanice čaká na svojich cestujúcich mimoriadny vlak do Krupiny.

Parný rušeň 422.0108, železničiarmi prezývaný Malý býček, bol vyrobenýpražskou Prvou českomoravskou továrňou na stroje v roku 1909. Keďže deňpred akciou ho stretla porucha kompresora (bez ktorého nieje možnébrzdiť vlak), Zvolenčania museli operatívne meniť plány a zaradili hoaspoň na koniec vlaku.

Zaujímavo to muselo vyzerať v dobách pravidelného vykurovania osobných vozňov parou...


Úloha v čele vlaku teda pripadla zvolenskému "pomaranču" T 678.012, ktorý si so súpravou historických vozňov hravo poradil. Legendárne rušňe, s prezývkou podľa svojho neprehliadnuteľného náteru, dopravovali dlhé roky nákladné vlaky aj medzinárodné expresy po mnohým tratiach Slovenska. Dnešných dní sa dožili v prevádzkovom stave posledné dva kusy. Rušeň T 678.012 bol vyrobený v roku 1963 podnikom ČKD Praha.

Trasa mimoriadneho vlaku vyvesená v okne historického osobného vozňa

Vydávame sa na cestu

Opúšťame prvý s dvoch tunelov na trati ešte so zamračenou oblohou


Zastavenie v železničnej stanici Dobrá Niva. Všetci foteniachtiví jedinci rýchlo vybiehajú z vlaku a snažia sa uloviť čo najlepšie zábery s kulisou množstva ľudí po celej stanici...


V Sáse-Pliešovciach sa ukazujú prvé slnečné lúče


Nie, to nieje vozeň plný opojného nápoja. Voda je však nevyhnutným spoločníkom každého parného rušňa...



Náš vlak necháva za sebou i druhý tunel

Zastávka Krupina predmestie, posledné zastavenie pred konečnou stanicou vlaku v tomto zložení.


V konečnej stanici prvého vlaku

Na ďaľšiu cestu sa vydávame historickým motorovým vozňom M 131.1053. Tieto motoráky jazdili snáď na všetkých tratiach Slovenska. Tento bol vyrobený v roku 1948 podnikom Tatra Kopřivnice.

Krátko po príchode do cieľovej stanice vlaku - Šahy


Výhybkársky domček ako nemý svedok čias, keď ešte do Maďarska viedla železničná trať...


V tesnej blízkosti (po vstupe do Šengenu už opusteného) cestného hraničného priechodu Šahy-Parassapuszta končí aj železnica zo Zvolena. Zatiaľ čo autá bez prerušenia jazdy pokračujú ďalej do maďarského vnútrozemia, železničná prevádzka sa zastavila na letopočte 1946...

Historický motorový vlak, vedľa pravidelného osobného vlaku s Čaty, sa vydáva na spiatočnú cestu do Krupiny.


Zo Šiah sa poberáme (už pravidelným) osobným vlakom do Čaty a ďalej cez Štúrovo a Bratislavu domov.

Na záver "záhorácka" foto pred "pomarančom"
