Je to lacný a najmä bezpečný spôsob praktického zoznámenia sa s najčastejšie používanými zabezpečovacími zariadeniami, ktoré sú na sieti Železníc Slovenskej republiky a ktorých obsluha bude dennodennou náplňou práce zamestnancov riadiacich dopravu na ŽSR.


Dopravné laboratórium bolo vybudované v roku 1994 a dobe vzniku zodpovedá aj prevádzkovaný vozidlový park - prevažne rakúskych, nemeckých a švajčiarskych železníc (vozidlá československých predlôh vtedy prakticky ešte neboli dostupné).





Modelové koľajisko vo veľkosti H0 (mierka 1:87) je usporiadané do tvaru oválu s rozmermi 50 x 2,5 metra a nachádza sa na ňom 5 staníc. Každá z nich je vybavená iným typom staničného zabezpečovacieho zariadenia - od elektromechanických závislostí až po elektronické stavadlo riadené počítačom.



















Na záver zopár vlastných slov. Ako študent odboru železničná doprava na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity viedli mnohokrát moje kroky práve do tohto laboratória. Aj keď všetko má svoje za a proti, na chvíle strávené v tomto labáku sa len tak ľahko nezabúda. To platí aj o týždňovom praktickom výcviku kurzu výpravcov ŽSR, ktorého som sa zúčastnil túto jeseň...
