Za všetkým sa skrýva parný rušeň s dievčenským menom požičanej od Katky, ktorý je už od roku 1991 v pravidelnej sezónnej prevádzke na košickej detskej železnici. A práve otvoreniu sezóny na tejto detskej železničke, ktoré sauskutočňuje 1. mája, každoročne predchádza slávnostné zakúrenie v pecijej "domáceho" rušňa v košickom rušňovom depe vždy posledný víkend pred1. májom. Keďže som tento rok pri tom nechýbal, prinášam zopár fotografických ochutnávok s atmosféry tejto vydarenej akcie. Samotnou kapitolou bola cesta do Košíc zo západu nočným rýchlikom. Na snímke práve prebieha výmena rušňov ráno o tretej na zvolenskej osobnej stanici.

Slnečné ráno v Košiciach

Po ceste do depa

Pozrime sa bližšie na životopis hlavnej hrdinky akcie. Katka bolavyrobená v roku 1884 továrňou Hagans v Erfurte pre úzkorozchodnúmiestnu železnicu v údolí Gelnice, ktorá spájala Gelnicu, Mníšek nadHnilcom a Smolník. V roku 1918 ju prevzali Československé štátne dráhy,ktorými bola prevádzkovaná na pôvodnej trati až do roku 1938, odkedy aždo roku 1950 bola nasadená na trati Hronská Breznica - BanskáŠtiavnica. V rokoch 1950 - 1965 pracovala na svojej pôvodnej Gelnickejtrati. V roku 1965 bola zrušená a využívaná ako vykurovací kotol K 276.Od roku 1974 až po rok 1990 bola vystavená na pomníku v Rušňovom depeSpišská Nová Ves. Po rozsiahlej rekonštrukcii v Železničnýchopravovniach a strojárňach České Velenice je od roku 1991 nasadená vsezónnej prevádzke na košickej detskej železnici.

Tento rok sa nesie v znamení osláv 160-teho výročia železníc na Slovensku, ktorého súčasťou bola i táto akcia

Výletný vozeň čaká na svojich (najmä) detských cestujúcich

Pre návštevníkov bola pripravená bohatá prehliadka železničných vozidiel na paprskoch rotundy depa




Parná návšteva z Poľska...

...i Rakúska. Hercules budil zaslúženú pozornosť

Takto vyzerá stanovište rušňovodiča moderného európskeho rušňa

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. sa prezentovala aspoň modernizovanou technikou vo firemných farbách - motorová jednotka na fotografii zabezpečovala prepravu účastníkov akcie v pravidelných intervaloch medzi košickou osobnou stanicou a rušňovým depom.

Práve prišiel mimoriadny parný vlak z Prešova a oficiálny program môže začať

Jeho cestujúci sa už nedočkavo tlačia v chodbičke vozňa. Čistota vozňa je v ostrom kontraste s vylešteným parným rušňom...

Posledné opravy

Pohľad do "kuchyne" Katky

Divadlo pre najmenších - samozrejme o Katke


Pre dobrý výhľad sa fantázii medze nekladú

Katka vchádza na točňu v obkolesení množstva návštevníkov

Najväčší zážitok mali isto tí najmenší


Niektorí videli parnú mašinku po prvý krát v živote

Medzi exponátmi by sme našli i tento zaujímavý trojnápravový vozeň

Budúca generácia železničiarov?...

Každé vozidlo zažilo svoju chvíľku slávy na tzv. rušňoparáde, prehliadke na točni

Sledovali ste večerné spravodajstvo?


Nechýbala ani "zmenšená" železnica - na snímku výtvory z papiera

Katka vozila celé poobedie spokojných najmenších

Zopár pohľadov do zákulisia depa, v ktorom prebiehala okrem tejto akcie aj každodenná rutinná prevádzka.

Všadeprítomné púpavy

Vyhrievanie sa na teplom slnku...

...ale i oddych v tieni.

Niekoľko účastníkov akcie:)


Súčasťou programu v košickom depe boli aj mimoriadne jazdy parných vlakov. Zelený Anton odchádza v sobotné popoludnie do Prešova, odkiaľ sa vráti nasledujúci deň s ďaľšími účastníkmi.

Parný vlak do Trebišova skončil nakoniec v motorovej trakcii, keďže sa na zvolenskom býčkovi 422.0108 vyskytla porucha.

Jeden z mnohých cestujúcich do Trebišova

Nedeľné ráno na prešovskej železničnej stanici

Odchodu parného vlaku predchádzalo vystúpenie mažoretiek


Anton so svojou súpravou je pripravený na odchod

Keďže slovenské železničné predpisy vyžadujú za každým parným vlakom i jazdu požiarneho vlaku, vznikol tento pohľad na "Antonov" požiarny vlak urobený cez jeho pojazd.

Zlatým klincom víkendového programu sa stala súbežná jazda parných vlakov z Margecian a Prešova v úseku Kostoľany nad Hornádom - Košice. Na odchode zo železničnej stanice Kostoľany n/H však ešte súbežná nebola...na snímke prechádza "poľka" s margecanským vlakom, v pozadí sa rozbieha "Anton" so svojím vlakom z Prešova.

Rozjazd 486.007-čky svedčí o tom že nieje isto spokojný s druhým miestom v týchto pretekoch. Štastný návrat do cieľa!
