Ako sme Katku prebúdzali

Všadeprítomná para, dym z naštartovaných dieselových rušňov, ustavičné pískanie najrôznejších píšťal od výmyslu sveta. Mamííííí, ja chcem ísť na mašinku tam kde je ujo šoféér!!...rodičia nestíhajú plniť deťom čo im vidia na očiach. Pri pohľade na širokú paletu prítomných železničných vozidiel sa najmä tým najmenším zatajuje dych. Aj tak by sa dal charakterizovať uplynulý víkend v košickom rušňovom depe, kde prebiehal už 8. ročník akcie s názvom Prebúdzanie Katky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Za všetkým sa skrýva parný rušeň s dievčenským menom požičanej od Katky, ktorý je už od roku 1991 v pravidelnej sezónnej prevádzke na košickej detskej železnici. A práve otvoreniu sezóny na tejto detskej železničke, ktoré sauskutočňuje 1. mája, každoročne predchádza slávnostné zakúrenie v pecijej "domáceho" rušňa v košickom rušňovom depe vždy posledný víkend pred1. májom. Keďže som tento rok pri tom nechýbal, prinášam zopár fotografických ochutnávok s atmosféry tejto vydarenej akcie.     Samotnou kapitolou bola cesta do Košíc zo západu nočným rýchlikom. Na snímke práve prebieha výmena rušňov ráno o tretej na zvolenskej osobnej stanici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

  Slnečné ráno v Košiciach

Obrázok blogu

  Po ceste do depa

Obrázok blogu

 Pozrime sa bližšie na životopis hlavnej hrdinky akcie. Katka bolavyrobená v roku 1884 továrňou Hagans v Erfurte pre úzkorozchodnúmiestnu železnicu v údolí Gelnice, ktorá spájala Gelnicu, Mníšek nadHnilcom a Smolník. V roku 1918 ju prevzali Československé štátne dráhy,ktorými bola prevádzkovaná na pôvodnej trati až do roku 1938, odkedy aždo roku 1950 bola nasadená na trati Hronská Breznica - BanskáŠtiavnica. V rokoch 1950 - 1965 pracovala na svojej pôvodnej Gelnickejtrati. V roku 1965 bola zrušená a využívaná ako vykurovací kotol K 276.Od roku 1974 až po rok 1990 bola vystavená na pomníku v Rušňovom depeSpišská Nová Ves. Po rozsiahlej rekonštrukcii v Železničnýchopravovniach a strojárňach České Velenice je od roku 1991 nasadená vsezónnej prevádzke na košickej detskej železnici.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

  Tento rok sa nesie v znamení osláv 160-teho výročia železníc na Slovensku, ktorého súčasťou bola i táto akcia

Obrázok blogu

  Výletný vozeň čaká na svojich (najmä) detských cestujúcich

Obrázok blogu

  Pre návštevníkov bola pripravená bohatá prehliadka železničných vozidiel na paprskoch rotundy depa

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

  Parná návšteva z Poľska...

Obrázok blogu

  ...i Rakúska. Hercules budil zaslúženú pozornosť

Obrázok blogu

  Takto vyzerá stanovište rušňovodiča moderného európskeho rušňa

Obrázok blogu

  Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. sa prezentovala aspoň modernizovanou technikou vo firemných farbách - motorová jednotka na fotografii zabezpečovala prepravu účastníkov akcie v pravidelných intervaloch medzi košickou osobnou stanicou a rušňovým depom.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

  Práve prišiel mimoriadny parný vlak z Prešova a oficiálny program môže začať

Obrázok blogu

  Jeho cestujúci sa už nedočkavo tlačia v chodbičke vozňa. Čistota vozňa je v ostrom kontraste s vylešteným parným rušňom...

Obrázok blogu

  Posledné opravy

Obrázok blogu

  Pohľad do "kuchyne" Katky

Obrázok blogu

  Divadlo pre najmenších - samozrejme o Katke

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

  Pre dobrý výhľad sa fantázii medze nekladú

Obrázok blogu

  Katka vchádza na točňu v obkolesení množstva návštevníkov

Obrázok blogu

  Najväčší zážitok mali isto tí najmenší

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

  Niektorí videli parnú mašinku po prvý krát v živote

Obrázok blogu

  Medzi exponátmi by sme našli i tento zaujímavý trojnápravový vozeň

Obrázok blogu

  Budúca generácia železničiarov?...

Obrázok blogu

 Každé vozidlo zažilo svoju chvíľku slávy na tzv. rušňoparáde, prehliadke na točni

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

  Sledovali ste večerné spravodajstvo?

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

  Nechýbala ani "zmenšená" železnica - na snímku výtvory z papiera

Obrázok blogu

  Katka vozila celé poobedie spokojných najmenších

Obrázok blogu

  Zopár pohľadov do zákulisia depa, v ktorom prebiehala okrem tejto akcie aj každodenná rutinná prevádzka.

Obrázok blogu

  Všadeprítomné púpavy

Obrázok blogu

  Vyhrievanie sa na teplom slnku...

Obrázok blogu

  ...ale i oddych v tieni.

Obrázok blogu

  Niekoľko účastníkov akcie:)

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

 Súčasťou programu v košickom depe boli aj mimoriadne jazdy parných vlakov. Zelený Anton odchádza v sobotné popoludnie do Prešova, odkiaľ sa vráti nasledujúci deň s ďaľšími účastníkmi.

Obrázok blogu

  Parný vlak do Trebišova skončil nakoniec v motorovej trakcii, keďže sa na zvolenskom býčkovi 422.0108 vyskytla porucha.

Obrázok blogu

  Jeden z mnohých cestujúcich do Trebišova

Obrázok blogu

  Nedeľné ráno na prešovskej železničnej stanici

Obrázok blogu

  Odchodu parného vlaku predchádzalo vystúpenie mažoretiek

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

  Anton so svojou súpravou je pripravený na odchod

Obrázok blogu

 Keďže slovenské železničné predpisy vyžadujú za každým parným vlakom i jazdu požiarneho vlaku, vznikol tento pohľad na "Antonov" požiarny vlak urobený cez jeho pojazd.

Obrázok blogu

  Zlatým klincom víkendového programu sa stala súbežná jazda parných vlakov z Margecian a Prešova v úseku Kostoľany nad Hornádom - Košice. Na odchode zo železničnej stanice Kostoľany n/H však ešte súbežná nebola...na snímke prechádza "poľka" s margecanským vlakom, v pozadí sa rozbieha "Anton" so svojím vlakom z Prešova.

Obrázok blogu

  Rozjazd 486.007-čky svedčí o tom že nieje isto spokojný s druhým miestom v týchto pretekoch. Štastný návrat do cieľa!

Obrázok blogu


Miroslav Lisinovič

Miroslav Lisinovič

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 036
  •  | 
  • Páči sa:  1 582x

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu