
Vystrihovačka "Esa" alebo "Peršingu" (ako sa prezýva skutočným strojom) vyšla v šiestom čísle 30. ročníku časopisu ABC, teda v roku 1985. Rozsah vystrihovačky v mierke 1:74 je 3 strany A4 a jej konštruktérom je Miloš Haman.

Aj keď od vzniku vystrihovačky prešli takmer tri desaťročia, ide o veľmi detailný model...

Každý z dvoch podvozkov má 63 dielov, znázornené sú dokonca aj trakčné motory...


Nemám to presne zrátané, ale celá stavba modelu mi zabrala okolo 30-40 hodín práce. Na streche rušňa je 24 kusov izolátorov zhotovených zo 148 dielov, celý model má 436 dielov. Polopantografy a izolátory sú vyrobené z papiera a špajlí s priemerom 2 mm, ktoré som natrel akrylovou farbou.

Dva prototypy skutočných predstaviteľov boli vyrobené podnikom Škoda Plzeň v roku 1980 ako typ 69E. Sériová výroba sa rozbehla v roku 1984 a do roku 1990 bolo vyrobených 180 sériových strojov. Všetky mali maximálnu rýchlosť 120 km/h okrem posledného kusu. Ten bol upravený už na rýchlosť 140 km/h. Neskôr boli u Železníc Slovenskej republiky aj Českých dráh upravené ďaľšie stroje na rýchlosť 140 km/h.


Dnes "Esá" jazdia u viacerých spoločností na Slovensku a v Českej republike: Železničnej spoločnosti Slovensko, Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, Českých dráh a ich dcérskej spoločnosti ČD Cargo. Sú konštruované na obidve hlavné napäťové sústavy používané u nás (jednosmerných 3000 V a striedavých 25 kV 50 Hz), takže ich v čele vlakov stretneme od Chebu po Čiernu nad Tisou.


Veľká časť týchto rušňov jazdí dnes vo firemných náteroch svojich majiteľov...



Aj keď model nesie číslo prototypového stroja ES 499.1001, od skutočných prototypov sa mierne odlišuje. Má na bokoch kabín rušňovodiča prelisy (tie prototypy nemali), novší typ pozičných svetiel a iné nárazníky oproti prototypu. Podľa vyššie vymenovaného vystrihovačka znázorňuje sériový stroj z prvej série, ktorá v dobe vydania modelu začínala prevádzku.



