Peter bol kapitánom slovenského družstva v 8. svetovej súťaži v kompozičnom šachu. Kým sa skladalo, vyzeralo to na slušnú zásielku. Predbežný výsledok bol niečím medzi radosťou a sklamaním - 2. miesto pre Slovensko veľmi tesne za Ruskom.
Potom sa ukázalo, že výsledok jedného oddelenia nebol s kostolným riadom. Preto sme na kongrese v Jurmale protestovali, ale nepomohlo. Nakoniec som celú históriu slovenskej účasti v 8. svetovej súťaži zhrnul (v niečom ako angličtine) a Peter o tom teraz porozprával v .týždni .
Je to fakt smola, nešťastná zhoda okolností, život nie je veľmi fér. Ale keď tu ubral, inde našťastie pridá(va). Každopádne hlavným produktom svetovej súťaže je veľká hromada skladieb výbornej úrovne. Z nich som vybral dve slovenské, nie tie najvyššie umiestnené - lebo k tým by bolo treba veľa vysvetľovania. Aj tieto sú dobré, uhm, ehm, znesiteľné.
Uhmujem, ehmujem, lebo problém č. 188 je napoly môj.
Je to samomat a teda biely v ňom donúti čierneho, aby mu dal mat tretím ťahom, i keď nechce. V samomatoch je častým zjavom batéria nasmerovaná na bieleho kráľa, ktorú následne biely donúti vystreliť. V tomto prípade sa nachádza na 1. rade, cieľom bieleho je šachovať čierneho tak, aby musel odtiahnuť čierny strelec (a veža aby teda matovala).
Úvodník bol Petrovým dielom a je fantastický: 1.Kb1!!
Problém č. 188 |
Toto je ten ťah, ktorý čierneho donúti matovať? Áno, paradox je veľmi silný, zdanlivo nenápadný ťah kráľom. Má však veľmi dobrú hrozbu (ktorá je mojím dielom, objavil som ju v pôvodne úplne inej pozícii s podobnou motiváciou): 2.Sc4!! bez šachu, navyše dáva čiernemu kráľovi ešte voľné pole a4. Nech by čierny teraz spravil čokoľvek, biely môže vďaka dodatočnému pokrytiu a6 šachovať 3.Db4+ a čierny musí matovať ťahom 3...Sxb4# . A prečo šiel biely kráľ v prvom ťahu na b1? No predsa aby biela dáma nekryla 1. rad po odťahu strelca.
Keďže hrozba je tichá, bez šachu v 2. ťahu, má čierny kopu času zorganizovať nejakú protihru. Napr. je obranou 1...Jxg3. Keby biely pokračoval s hrozbou, čierny by zahral 2...Jf1 zrušil by batériu. Takže útočiť treba ináč. Jazdec odťahom otvoril bielu batériu na 5. rade a zároveň zlikvidoval pešiaka na dosiaľ neviditeľnej bielej línii. Nasleduje: 2.Sh4+ Jf5/Jxh5 3.Sxe1+ Vxe1# . Biely strelec využil branie na línii v 1. ťahu čierneho a odchod z línie v 2. ťahu čierneho. Práve to bolo témou oddelenia samomatov. Tento strategický obsah je možné spracovať rozmanitými spôsobmi a skladatelia vo svetovej súťaži to dokázali.
Ďalšie tri varianty sú úplne analogické:
1...Jxe3 2.Sf4+ Jd5/Jf5 3.Sd2+ Sxd2# ,
1...Jxd4 2.Sf6+ Jb5/Jf5 3.Sc3+ Sxc3# ,
1...Jxd6 2.Sxe7+ Jb5/Jf5 3.Sb4+ Sxb4# .
Ale to nie je všetko. (Telešoping ako vyšitý.) Petrovi sa podarilo skonštruovať ešte jeden tematický variant, tentoraz s otvorením línie veže, ktorá sa nepohne:
1...Sxe6 2.Jc4+ Sxc4 3.Db4+ Sxb4#.
Súťažilo ešte niekoľko úloh s 5 tematickými líniami, ale do výsledku sa nedostali. ROzhodcovia zjavne dali prednosť bohatosti hry pred kvantitou tematických prvkov.
Problém č. 189 |
K problému č. 189 priložili ruky až piati slovenskí skladatelia. Ideovým otcom bol Štefan Sovík, ale do konečnej verzie bol z jeho pozície ešte kus cesty. Prítomnosť až piatich mien nad diagramom je známkou kolektívneho ducha, ktorý celú svetovú súťaž tentoraz sprevádzal.
Témou oddelenia trojťažiek boli 2. ťahy bieleho bez brania priväzujúce čierne kamene. V pozícii diagramu je skoro väzba na 6. rade. Pokiaľ čierny vezme pešiaka na e6, berúca figúra sa priviaže a nasleduje krátky mat:
1...Dxe6 2.Vf5#,
1...Vxe6 2.Se5#,
1...Sxe6 2.Jd5#.
Teda biela dáma na a6 má dôležitú úlohu. Napriek tomu v úvodníku odchádza: 1.Db7! Čo biely hrozí? Ako sa bude čierny brániť? A ako sa prejaví popísaná téma?