Obsah
1. Stručný úvod pre neznalých – čo je to vybrali.sme.sk
2. Rôzni užívatelia
3. Kritika a návrhy na riešenie
4. Záver
(Službyznalí môžu rovno skočiť na druhý bod , prvý by pre nich bol asi len stratou času.)
1. Stručný úvod pre neznalých – čo je to vybrali.sme.sk
"Služba vybrali.sme.sk slúži na upozorňovanie čitateľov servera sme.sk na zaujímavé články z iných internetových serverov."
To je priamo citácia z Pravidiel používania služby vybrali.sme.sk. V skutočnosti sa v rámci vybrali.sme.sk upozorňuje aj na články z rôznych častí sme.sk, ale povedzme, že dobre, celé sme.sk je také veľké, že málokto ho zvládne sledovať celé (poznáte niekto nejakého takého šialenca?).
Funguje to nasledovne. Najskôr registrovaní užívatelia (registrácia je zdarma pre kohokoľvek), ktorí nájdu / dozvedia sa o / vedia o nejakých článkoch, ktoré by mohli byť zaujímavé pre väčšie množstvo užívateľov / čitateľov, odkazy na tieto články do vybrali.sme.sk pridajú na stránku s Novinkami. Na stránke Noviniek sa potom za pridané odkazy hlasuje, pričom tie odkazy, ktoré získajú dostatočnú podporu komunity, sú publikované na hlavnej stránke služby – ako tzv. vybrané odkazy.
Znalí veci vedia, že vybrali.sme.sk je do veľkej miery kópiou servera Digg - s dvomi podstatnými rozdielmi. Po prvé, Digg je celosvetový, vybrali.sme.sk sa zameriava len na články v slovenskom a českom jazyku, z toho vyplýva rozdiel v množstve obsahu, počte užívateľov a súvisiacich veciach. Po druhé, od momentu inštalácie vybrali.sme.sk (ešte ako asdf.sk) je táto služba predmetom vlastného vývoja, ktorý sa pravdepodobne od Diggu odlišuje.
Čo sa však do veľkej miery neodlišuje, to sú slabiny oboch systémov. Digg bol kritizovaný asi za milión vecí, predstavu ponúka príslušná časť článku v anglickej Wikipédii. Aj vybrali.sme.sk bolo kritizované z rôznych pozícií a dôvodov, detailne sa niektorým dôvodom venujem v tretej časti.
2. Rôzni užívatelia
Čo od vybrali.sme.sk očakávajú užívatelia? Rôzne veci. Najskôr si popíšme pár typov užívateľov.
2.1 - Obyčajný čitateľ je pre mňa užívateľ, ktorý na stránku s novinkami nechodí buď preto, že o nej ani nevie alebo sa mu nechce prehrabávať odkazmi, kým natrafí na článok, ktorý by preňho bol zaujímavý. Chodí teda len na titulku a sám si vyberá z článkov, ktoré už mu predvybrala komunita aktívnejších užívateľov ako dobré. Môže za ne hlasovať, ale až keď už sú na titulke.
2.2 - Aktívny čitateľ je pre mňa užívateľ, ktorý chodí aj na stránku s novinkami, prehrabáva sa nimi a aj za dobré hlasuje, čím prispieva k výberu komunitou. Môže byť zaregistrovaný, ale nemusí.
2.3 - Občasný pridávateľ je pre mňa užívateľ, ktorý občas pridá nejaký odkaz bez ohľadu na to, z akého servera.
2.4 - Monopridávateľ je pre mňa užívateľ, ktorý pravidelne pridáva odkazy z úzkeho okruhu serverov, zvyčajne z jediného.
2.5 - Aktívny pridávateľ je pre mňa užívateľ, ktorý pravidelne pridáva odkazy zo širokého okruhu serverov.
Ako vidno, tieto typy užívateľov nie sú ani vyčerpávajúce, ani vzájomne sa vylučujúce, i keď všetci pridávatelia bývajú často aktívnymi čitateľmi, najmä aktívni pridávatelia.
Akýkoľvek čitateľ od služby vybrali.sme.sk očakáva zaujímavé odkazy. Obyčajný ich hľadá na titulke, aktívny aj na stránke noviniek.
Pridávatelia sa od seba líšia. Občasný pridávateľ možno skúša, čo to urobí, monopridávateľ zaváňa pravidelným naháňaním čitateľov na pridávané weby, aktívneho zase môže poháňať niečo medzi altruizmom, sebaprezentáciou a súťažením.
Všetci dohromady však tvoria akýsi výstup komunity. Za všetky odkazy je nejako zahlasované, niektoré sú okomentované.
Každé pridanie článku vyvoláva potrebu pozrieť ho a prípadne zaň zahlasovať. Teda od komunity čitateľov, najmä aktívnych čitateľov na stránke noviniek, vyžaduje spotrebu času a námahy na zhodnotenie. Monopridávatelia, pokiaľ nie sú veľmi aktívnymi čitateľmi, viac spotrebúvajú, než komunite dávajú, naopak aktívni čitatelia dávajú, aktívni pridávatelia sú pritom väčšinou tí, ktorí zabezpečujú pestrosť ponuky odkazov.
3. Kritika, možné odpovede a návrhy na riešenie
3.1 - Na stránke noviniek je kopa hnoja, kto by sa tým brodil.
Do istej miery je to pravda. Pokiaľ mi moje skúsenosti ukazujú, vo veľkej miere sú zdrojom hnoja monopridávatelia. Táto skúsenosť pravdepodobne platí všeobecnejšie, keďže predčasom boli nasadené automatické nástroje proti tapetárom a dá sa očakávať, že vývojári služby za kulisami pracujú na rôznych zdokonaleniach hodnotenia užívateľov a ich hlasov.
3.2 - Veľa podľa mňa dobrých článkov zostane len v novinkách, lebo nezíska dosť hlasov na stránke noviniek.
Pozor, nejde o vnucovanie môjho osobného názoru ostatným užívateľom. (Aj keď je známe, že osvietená diktatúra je lepšia forma vlády ako demokracia, mne v tomto smere úplne stačí diktatúra prostredníctvom mojich del.icio.us, kto chce, ten sa jej podriadi :-) Ale vybrali.sme.sk je o demokracii – dav si má vybrať.).
Ide o to, že mnohí obyčajní čitatelia by aj mohli byť aktívnymi čitateľmi, len o tejto možnosti nevedia. Na titulke za články hlasujú, ale už zverejnenému článku je úplne jedno, či má 50 alebo 100 hlasov. Tá istá námaha vynaložená na opätovné zhodnotenie článku na titulke, o ktorom už (skoro) všetci vieme, že je fajn, by sa dala využiť na stránke noviniek.
Pomohla by osveta – doviesť ich nielen na titulku, ale aj na novinky – a motivovať ich k hlasovaniu. Toto admini z pozadia pravdepodobne nevyriešia, i keď predstaviteľné to je. Čo takto keby sa o to trochu pričinili samotní užívatelia, ktorý od služby niečo chcú, na svojich weboch?
3.3 - Mne kedysi vybrali.sme.sk dávalo veľa, ale dnes sa vyberajú samé články z frekventovaných serverov, ktoré aj tak sledujem.
Pochopiteľná frustrácia už trochu odrasteného užívateľa.
Konkrétne Hyena píše: "Ja mam skor problem s tym, ze na titulke su stale ti isti autori - z Medialne, eTrendu, zo SME a z blogu SME. Samozrejme, niektore ich clanky naozaj stoja za to. Problem, ktory ja skutocne nevyriesim, je, ze su to vsetko (aspon relativne) frekventovane servery, ktore pravidelne navstevujem tak ci tak."
Tu pomôže len dobrý výber odkazov z čo najširšieho spektra zdrojov. Od monopridávateľov ťažko možno očakávať zmenu správania – ale čo aktívni pridávatelia? Hľadajte nové zdroje, menej zvyčajné – tým dáte svojmu pridávaniu nový zmysel, ktorý práve už zorientovaní čitatelia dokážu oceniť, keďže im prinesiete niečo nové.
3.4 - Stále tí istí pridávatelia, tí istí hlasujúci, sú ako klub vzájomne si vyberajúci članky a potľapkávajúci sa po pleciach, akí sú fajn a skvelí.
Takéto vyhlásenie je tak ďaleko od pravdy, ako je len možné. Iste, existujú "klikacie mafie", ktoré spoločne hlasujú na články napísané alebo pridané niektorým z členov, ale položme si ruku na srdce... koľko takých spoločenstiev asi môže existovať? Na rozdiel od Diggu má vybrali.sme.sk len zlomok užívateľov, z nich aktívnych alebo mono- je tak málo, že admini už určite majú klikacie mafie dávno podchytené a adekvátne zohľadnené v algoritmoch.
Ďalej – stať sa aktívnym čitateľom alebo aktívnym pridávateľom môže ktokoľvek, dá sa začať hneď teraz – ak ním ešte nie ste, čo dobré ste na slovenskom internete čítali za posledný týždeň (hehe, mimo Medialne, eTrendu, zo SME a z blogu SME)? Pridajte, hlasujte, komentujte.
(Ahá, že na to treba čas a námahu? Tak to sme tam, kde sme boli. Kritizovať zvonku, chcieť niečo od komunity – služby – a pritom nič neinvestovať?)
3.5 - O vybraných článkoch rozhoduje úzka skupina ľudí, ktorí niektoré oblasti úplne ignorujú.
Konkretne napríklad v komentári k článku Jana Šifru) napísal Majo:
Myslíte že je v pohode, keď o "najlepších článkoch" vo vybrali.sme rozhoduje úzka skupina ľudí? Čo ak nikoho z nich napr. nezaujíma šport? Potom sa asi ťažko dostanú takéto články na titulku, s čím mám aj vlastné skúsenosti - pridal som tam pár článkov hlavne od Marcela Merčiaka, renomovaného športového komentátora STV, a na titulku sa dostal myslím iba jeden - aj keď majú dosť hlasov ..., viď. http://vybrali.sme.sk/uzivatel/majo2/history/ "
Kto čítal doteraz pozorne, už asi tuší, v čom je problém. Nie je náhodou, že som v druhej časti zaviedol kategorizáciu užívateľov. Je pochopiteľné, že systém vnútri dáva rôzny význam rôznym hlasom. Určite nefunguje v mojom rozdelení, ale užívatelia, ktorí majú históriu, dokázali, že komunite chcú skutočne dávať a nielen od nej brať, tých hlas má väčšiu váhu. Staňte sa takým, nič vám nebráni do nej vojsť.
Majo je typický monopridávateľ a pravdepodobne len málo hlasujúcich za ním pridané články prispieva v širšom meradle a podľa pravidiel služby. (Čím sa dostávam ku klasickému bodu, ktorý je už ale taký otrepaný, že som ho nechal na spodok do kapusty. Pozri 3.6.)
Na tomto mieste by som rád uviedol na pravú mieru jeden omyl, ktorý svojím článkom načal tybi a dorazil ho Jano Šifra označením "mienkotvorci". Z hľadiska podstaty pre dobré fungovanie služby nie sú dôležití ani tak pridávatelia, aj keď pestro vyberajúci aktívny pridávateľ je poklad. Podstatní sú kvalitne hlasujúci aktívni čitatelia. To sú tí, čo rozhodujú. A mali by byť aj adekvátne zohľadnení v hodnotiacich algoritmoch, nech sú akékoľvek. Rebríček tých, ktorí poslali najviac článkov na titulku je odlišný od rebríčka najúspešnejších pridávačov .
3.6 - Admini blokujú moje články / mažú ich / nedovolia im prejsť na titulku.
Fajn, prečítajte si pozorne Pravidlá používania služby vybrali.sme.sk. A možno ešte raz .
A teraz sa zamyslite.
Je v pravidlách napísané, čo je zakázané a čo je neodporúčané? Nikdy ste tieto pravidlá neporušili?
Je v pravidlách napísané, že prevádzkovateľ sa nezaväzuje umožniť publikovanie všetkých textov, ktoré neporušujú pravidlá používania tejto služby, ale vyhradzuje si právo rozhodnúť pri ktoromkoľvek texte o jeho zmazaní zo stránky? Je.
Samozrejme vždy máte možnosť voľby. Buď tieto pravidlá budete akceptovať a vtedy "vitajte v dome služby vybrali.sme.sk" alebo ich akceptovať nebudete a vtedy môžete ísť kamkoľvek inam.
Lebo služba vybrali.sme.sk je služba pre užívateľov sme.sk, ktorá má im prinášať odkazy na dobré články. Nie je to služba pre webmasterov, ktorým by mala prinášať čítanosť. Že práve vy považujete konkrétny článok za dobrý, ešte neznamená, že aj dobrý je.
4. Záver
Myslím, že väčšina kritiky je odraziteľná, prinajmenšom z pohľadu adminov a užívateľov, ktorí nechcú len brať. Na druhú stranu je určite vo vybrali.sme.sk je čo zlepšovať. Len dva nápady, budem rád, ak ďalšie pridáte v diskusii:
- Väčšia propagácia noviniek a mechanizmu ich zverejnenia na titulke. Môže pritiahnuť aktívnych užívateľov.
- Zvýšenie podpory kategórií – zvýraznenie, RSS, prosto všetko preto, aby si monotematicky zameraní ľudia tiež mohli prísť na svoje.