Nie je to tak dávno, presne 22.3.2022, čo nás pán minister financií naživo presviedčal o potrebe vyrovnať stratu VšZP za rok 2021, dofinancovaním poisťovne formou navýšenia základného imania vo výške 120 miliónov eur. Jedným z dôvodov, ktorým svoje rozhodnutie odôvodnil bolo tvrdenie, že poisťovňa je najefektívnejšia na trhu a 99,9 % zo 100% vybraných zdrojov vynakladá na zdravotnú starostlivosť svojich poistencov.
Pán minister vyslal jasný signál, že bez ohľadu na efektívne nakladanie s verejnými zdrojmi a správanie manažmentu poisťovne, jej dofinancuje akúkoľvek stratu. Pozrime sa spoločne na niektoré kroky vedenia, nasledujúce bezprostredne po tomto verejnom vyhlásení :
Zverejnené | Názov zmluvy / č. zmluvy | Cena | Dodávateľ | Objednávateľ |
1. | Zmluva o poskytovaní služieb | 77 220,00 € | Right & Stuff s.r.o. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. |
1. | Zmluva o poskytovaní služieb | 58 802,64 € | Right & Stuff s.r.o. | Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. |
29. | 288 000,00 € | MARKÍZA - SLOVAKIA, spol. s r.o. | Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. | |
25. | 120 000,00 € | C.E.N. s.r.o. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. | |
25. | 120 000,00 € | Media RTVS, s. r. o. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. | |
25. | 144 000,00 € | RADIO GROUP a.s. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. | |
25. | 723 600,00 € | Slovenská produkčná, a.s. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. | |
24. | Media RTVS, s. r. o. | 24 000,00 € | Rámcová dohoda na nákup vysielacieho času | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. |
24. | 72 000,00 € | BAUER MEDIA Slovakia, k. s. | Všeobecná zdravotná poisťovňa a.s. |
Zdroj : Centrálny register zmlúv | Centrálny register zmlúv (gov.sk)
V priebehu jedného týždňa zazmluvnila VšZP reklamné služby vo výške : 1.627.622,64 eur.
Z pohľadu odborníkov na ovládnutie mediálneho priestoru je to malá suma, ale určite stačí na budovanie osobného imidžu členov vrcholového manažmentu a získanie tichej loajality médií.
Skúsme sa na túto sumu pozrieť očami pacientov a lekárov v štrajkovej pohotovosti...
Aj vás šokovala ? Je reklama správny priestor na investíciu z pohľadu poistenca zdravotnej poisťovne, ktorá je v ekonomickej strate ?
Pomôžme si informáciou uvedenou na stránke samotnej VšZP:
„ ...jedno euro investované do prevencie ušetrí 4 eurá vynaložené na liečbu. Na odvrátiteľné úmrtia zomiera u nás ročne 11-tisíc ľudí. 10 % Slovákov úplne ignoruje preventívne prehliadky | VšZP (vszp.sk)
V tomto kontexte si položme otázku :
Koľko eur ušetrí VšZP každým eurom investovaným do reklamy ?
Poisťovňa je druhý rok po sebe v obrovskej strate!
Ako sa zmenilo správanie jej manažmentu ? Aké opatrenia prijalo jej predstavenstvo, dozorná rada a akcionár, aby sa na konci roka 2022 situácia s jej hospodárením neopakovala ?
Pozrime sa ešte raz spoločne do Centrálneho registra zmlúv a nahliadnime do Rámcovej dohody na prenájom osobných vozidiel v počte 90 kusov a cene : 1 471 852,80 eur 3007564.pdf (gov.sk)
V prílohe č. 3 nájdeme aj vozidlo BMW rad 5 a cenové parametre prenájmu :
Doba prenájmu.......................48 mesiacov
Mesačná splátka....................771,00 eur bez Dph
Zostatková hodnota.........25.643,12 eur bez Dph
Na prvý pohľad pôsobí suma 771,00 eur bez Dph celkom nenápadne a v záplave textu a čísel si ju v zmluve možno ani nevšimnete.
Jednoduchým prepočtom nám však vyjde suma : 75.181,34 eur s Dph.
Aj vás napadli v tomto kontexte dve otázky :
1, Naozaj je toto dôkaz efektívneho nakladania s verejnými zdrojmi ?
2, Vozí sa generálny riaditeľ stratovej VšZP na novom BMW za 75 tisíc eur ?
V roku 1837 bola Hansom Christianom Andersenom publikovaná rozprávková poviedka Cisárove nové šaty. Príbeh márnivého cisára, ktorý sa nestará o kráľovstvo a svojich poddaných ale iba o svoj vzhľad a imidž, pozná na Slovensku azda každý.
V poviedke malé dieťa neakceptuje výhody klamstva, pretvárky v kontakte s mocou a vykríkne „KRÁĽ JE NAHÝ!“
Pripomína vám tento príbeh niečo ? Mne áno ! Kráľ je nahý...!