Ale zaujímavé je sledovať aj jeho kolegu - ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka v jeho spravodlivom „rozhorčenom" boji za práva spotrebiteľov.
Alebo dojemnú starostlivosť ministra hospodárstva Tomáša Malatinského „zachraňovať zamestnanosť" plnením vreciek straníckych sponzorov tzv. investičnými stimulmi.
Alebo trápne zatĺkanie či bagatelizovanie korupcie v súvislosti s čerpaním Nórskych fondov pri výstavbe športového areálu v Senci počas obdobia prvej Ficovej vlády, o ktoré sa snaží minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.
Respektíve - bolo by to úsmevné, keby to nebolo také smutné.
Zatiaľ, čo Ľubomír Jahnátek, či Tomáš Malatinský zabávajú verejnosť svojimi PR avantúrami, firmy a inštitúcie, ktoré patria pod ich rezorty, si robia z občanov dobrý deň.
1) Štátne lesy začiatkom septembra 2012 uzavreli a zverejnili v centrálnom registri zmlúv zmluvu na stavbu administratívnej budovy v Závadke nad Hronom za 79.000 eur.
2) V júni 2012 štátna akciovka - podnik Transpetrol, uzavrel a začiatkom tohto mesiaca zverejnil v centrálnom registri zmlúv zmluvu na 395.000 eur bez DPH na rozšírenie ropovodného informačného systému
A viete, v čom je vtip? Obe inštitúcie použili tú istú fintu. Rozsah prác definovali v prílohe (jeden v prílohe č.1, druhý v prílohe A), ktoré už však v centrálnom registri nezverejnili.
Absurdné? Ale pravdivé.
Je otázne, či zákon firmy porušili alebo nie. V príslušnej legislatíve sa dočítame, že sa „nemusia zverejniť časti povinne zverejňovanej zmluvy, ktorými sú technické predlohy, návody, výkresy, projektové dokumentácie, modely, spôsob výpočtu jednotkových cien a vzory."
Možno si štátni vynaliezavci zadefinovali, že rozsah prác je vlastne nejaký návod, predloha, alebo model...
Pritom zákonodarca tieto výnimky dal do zákona s cieľom výnimočného a selektívneho uplatnenia. A to len na tie časti zmlúv, kde je cieľ odbremeniť osoby, ktoré musia povinne zverejňovať zmluvy napr. od zverejňovania podrobného grafického alebo textového popisu zhotovovaného diela, pri ktorom je technicky náročné toto zabezpečiť. Takisto bol úmysel ošetriť napríklad prípady, kde môžu nastať problémy s autorským zákonom (napríklad pri projektovej dokumentácii).
To, že niekto bude takto drzý, zrejme tvorcov legislatívy nenapadlo.
Čo mi to len pripomína? Žeby tie slávne dvojnásobne predražené Baškove člny bez motorov s trápnymi drevenými vesielkami? Nakúpené priamo - teda bez súťaže, v utajenom režime ako vojenský materiál, hoci boli v ponuke aj bežne na internete. Aspoň Jaroslav Baška sa vtedy tak bránil, že zákon porušený nebol.
Smeráci sa nezmenili. Aj keď nasadili „vľúdnu" tvár. A ak sa naozaj zmeniť chcú, menej by sa mali starať o jogurty a marketingové akcie v hypermarketoch alebo o „chudobné" firmy typu Mondi a viac sledovať to, čo sa im deje v rezortoch.
V súvislosti s vyššie uvedeným požiadam oboch ministrov, aby v obidvoch týchto prípadoch zjednali nápravu a zverejnili aj prílohy. A uvidíme "vľúdnu" tvár smerákov v praxi...