
Rotterdam bol v roku 2010 mestom prológu a štartom 1. etapy Tour de France. http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Tour_de_France. Aj uvažovali, že to premenujú na "Tour de Hollande". Keď môže mať francúzsky prezident priezvisko Hollande, môže sa Tour de France jazdiť v Holandsku. Potom stačí už len otočiť vlajku o 90°.

Takže späť k mojej etape. Vyrážam v centre pri Schouwburg plein, kde bývame, a dávam si to medzi vežiaky smerom ku Coolsingelu (je to cool), kde sa na križovatke pred semaforom zhromažďuje peletón. Peletón pozostáva z pretekárov rôznych vekov, rás a pohlaví. To je Rotterdam. Bicykle sú tiež rôzneho druhu, no prevažuje omafiets http://www.flickr.com/photos/henryinamsterdam/3506644799/ a objaví sa aj bakfiets http://www.nufoto.nl/fotos/136997/bakfiets-breekt-door-in-engeland.html. Nesúťažia však len bicykle. Po ľavej strane sa tlačia skútre, mopedy a elektrické vozíky pre seniorov.

Zelená na semafore odštartuje pretek a peletón sa dáva do pohybu. Prvá časť vedie po rovinke pozdĺž Coolsingelu po Erasmusbrug. Je to cool(singel). Začínajú unikať prvé skupinky. Sú to skútristi. Tí si to vedia radi dávať aj 60kou pomedzi mamičky s kočíkmi. Skútrom fandia najmä dve skupiny: mladé Holanďanky a alochtóni - ľudia neholandského pôvodu, najmä marockého a surinamského. Zatiaľ čo prvá skupina skútruje z romantických pohnútok (spomienky na dovolenky v Taliansku), tá druhá čisto z praktických: "Čo som hlúpy, aby som sa namáhal na bicykli, keď si to môžem fičať na vespičke!" Ja si hovorím: "Len si fič, aj tak ťa na ďalších svetlách dobehnem". A tak sa aj stane.

Druhá časť etapy je kopcovitá. V Holandsku pod kopcami rozumiem duny ,dijk alebo most. Tour de France ide cez Erasmov most, ktorý tu lokáli tiež volajú De Zwaan (labuť) alebo Erectie van Peper. Stúpanie na most je značné. Preto som si kúpil bicykel s prehadzovačkou. Na moje prekvapenie ma predbieha Holanďanka v kostýme na omafietsi. Ako je to možné! Doparoma! Dopovala? Dupnem do pedálov a približujem sa k nej odzadu. Už mi to dochádza. Jej super dlhým vyšportovaným nohám moje nemôžu konkurovať. Navyše má už určite niečo najazdené...
Zbystrím pozornosť. Proti nám si to po moste na elektrickom vozíku šinie čiperný antiliánsky dôchodca. V protismere a v predbiehacom pruhu cyklo chodníka. Za chrbtom počujem bzučanie blížiacich sa skútrov. Hlavou mi prebleskne refrén pesničky Beautiful Girls od Seana Kingstona. Minule si to típek v noci fičal na mopede cez most 80kou a nevšimol si, že závora bola dole. Až do rána ho z nej zoškrabovala rotterdamská polícia.

Tretia a posledná časť etapy vedie cez Afrikaanderwijk do Rotterdam Juh. Tu si treba pripraviť cestovný pas, žartujú niektorí Holanďania. Rotterdam Juh (Zuid) je známy svojou veľkou alochtónnou populáciou. Žijú tu ľudia zväčša marockého, tureckého, afrického alebo poľského pôvodu. Je tu aj najväčšia mešita v Holandsku. Tu už moja Tour de France začína viac pripomínať Rallie Paríž-Dakar.
Je tu aj občerstvovacia stanica vo forme supermarketu C1000. Dávam rýchle občerstvenie a pokračujem povedľa nadzemky k cieľu etapy - najväčšiemu obilnému silu Európy. Mám tam kanceláriu. Nepracujem v agrárnom sektore. Maassilo je dnes po konverzii domovom firiem kreatívneho priemyslu. Projekt má názov Creative Factory a funguje podobne ako Cvernovka v Bratislave.

A to už špurtujem do svojej Kancellára. Bicykel odstavím na 3. Poschodí. Prezlečiem sa do zažltlého trička a hor sa do práce. Dnes ma ešte čaká etapa domov...
Ľubo